/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
Order By i Stored Procedure
Fra : stk
Vist : 581 gange
90 point
Dato : 16-03-01 11:27

Jeg har en SP, hvor jeg sorterer efter et af to felter:

select * from #users
order by case
   when @OrderCol = "ID" then UserID
   else [Name]
end

men hvordan kan jeg bestemme rækkefølgen (asc/desc) via en input variabel?

Stefan

Accepteret svar
Fra : fehaar

Modtaget 100 point
Dato : 16-03-01 12:03

Jeg kan umiddelbart se to måder at løse dette på. Hvis du KUN skal ordne efter en kolonne kan det se ud som følger :

if @Order = "ASC"
select * from #users
order by case
when @OrderCol = "ID" then UserID
else [Name]
end asc
else
select * from #users
order by case
when @OrderCol = "ID" then UserID
else [Name]
end desc

Hvis du har flere kolonner bliver dette dog umuligt, men så kan du ty til at opbygge SQL sætningen som en streng i stedet og så fyre den af med sp_executesql. Der kan du lave hvad som helst. Denne løsning har dog den ulempe at den ikke kan optimere din procedure.

Godkendelse af svar
Fra : stk

Dato : 16-03-01 12:32

I dette tilfælde skal jeg kun sortere på en kolonne, så det er fint.
Jeg vil helst undgå sp_executesql, da der er meget høje performance krav til min app.
Stefan