/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
maincoon killing
Fra : TanteAnne
Vist : 1134 gange
100 point
Dato : 11-01-11 16:46

--------------------------------------------------------------------------------
Vi har fået en main coon killing, både missefar og missemor er langhårede, men vores lille mis ligner bare en alm. korthårs mis dog er har den en tyk pels. Bliver den langhåret med tiden? Den er 12 uger nu.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 11-01-11 17:21

Tillykke med katten

Jeg tror på, at pelsen ændrer sig med alderen

Citat
Pelsen passer til alle sæsoner. Den skal være tæt og silkeagtig. Kort på hovdet, skuldre og poter. Længere på ryggen og flankerne, med store fyldige busker. Pelsen skal være lang på maven og en krave er ønskelig. Det vil sige – en Maine Coon – er ikke en langhårskat.

MaineCoon kattens pels er opdelt som over og underpels. Overpelsen er tung, glat og silkeagtig og olieeret., hvori mod underpelsen, der består af underuld er blød og fin,. Formålet med underpelsen er varme til de kolde dage – da katten levede i den fri natur.

Længden på kattens pels variere med årstiden. Om foråret fælder de fleste deres vinterpels – hvor efter den stille og roligt bygges op igen. Opbygningen af pelsen tager ca. 4-5 mdr. Der findes dog maine Cooner som står i fuld pels om sommeren.

http://www.antocat.com/index.php?option=com_content&view=article&id=43&Itemid=100

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 11-01-11 17:43

Du kan være helt rolig TanteAnne. Din killing skal nok blive langhåret.

Alle langhårskatte bliver født med kort pels, så de ligner en almindelig huskat. Først når de er helt voksne, vil pelsen have den rigtige længde.

Jeg havde en Norsk skovkat, jeg fik ham da han var 12 uger. Han havde en dejlig blød pels, men jeg troede aldrig at han ville få længere hår, end de 3-4cm de var.

Da han var et halvt år, var pelsen blevet en smule længere, men halen var dejlig tyk.

Et år gammel var pelsen vokset til 10cm, og da han var helt udvokset som 2årig, var kravens pels 16cm, og halens pels ligeså.

Husk endelig at tage billeder af din killing. Når først den er voksen, glemmer man så let hvordan missen så ud da den var lille. Det er også sjovt senere hen at se hvordan pels og farver har udviklet sig.

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 11-01-11 19:46

3 mnd, så ville jeg også men, at den SNART trængte til en extra pels,
eller bare tegn på at den fælder..
Er den ÆGTE og med stamtavle, eller bare en KRYDS X af noget tilfældigt,
som måske skulle resultere i noget lang pels
http://www.google.dk/images?hl=da&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=996&bih=569&q=maincoon%20shorthair&tbs=isch:1

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 11-01-11 22:10

Den er ikke med stamtavle men far og mor er maincoon har set begge.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-01-11 23:35

Fordi du har set to katte, der påstås at være forældrene er det ikke sikkert de er det.

Og selv om de er, hvis der ikke er stamtavler på dem, kan det ske at være blandinger, selv om de for utrænede øjne ser "ægte" ud.

Der er måske 1 % af de katte der sælges uden tavle for at være maine Coon, som virkelig er det..
De 99 % er et miskmask af mærkelige blandinger med andre racer og korthårede huskatte.

En killing på 12 uger, som ikke allerede nu er semilanghåret, og som blot ligner en helt almindelig korthåret huskat, den bliver det heller ikke.

Altså pelsen er ikke så lang på en 12 uger gammel killing som på en voksen kat, men tufser på spidse ører, busket hale og halvlang tjavset pels, det skal den som minimum have, altså man kan helt klart se om der er tale om en langhårskat.

Se billederne ...de er 13 uger der, og endda ikke nogen af de mest pelsrige MCOkillinger:

http://www.cherrycoon.dk/maine-coon-killinger-til-salg/

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 18-01-11 15:16

Tak for svaret Nordsted1.