/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Knallert vs bus(passager)
Fra : Cimbombom
Vist : 669 gange
333 point
Dato : 11-01-11 08:40

Hej kandu folk.
mit spørgsmål lyder således.
Hvis jeg kører i bus og skal til at stige af bussen, men der samtidig kommer en knallert kørerende på cykkelstien.
Er det så ikke knallerten der skal holde tilbage for mig. Eller skal jeg vente på at der er fri vejbane før jeg stiger af bussen??

hilsen cimbombom.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-11 08:56

Hvis du stiger af PÅ CYKELSTIEN - skal knallerten holde tilbage....

Hvis der er et "ståpunkt/helle" (f. eks. et par fliserækker) skal du VENTE med at krydse cykelstien til der er fri bane.....

At du stiger af bussen og en knallert kommer på en cykelsti siger IKKE noget om de faktiske forhold....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-01-11 08:56

- knallerten skal holde tilbage for dig, men for dit helbreds skyld, så vent til den er forbi...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-11 09:07

Fra færdselsloven

Citat
Stk. 4. Gående, der vil passere kørebane eller cykelsti, skal, når kørebanen eller cykelstien betrædes, udvise den forsigtighed, der er nødvendig under hensyn til afstanden til og hastigheden af kørende, der nærmer sig stedet. Passagen skal ske uden unødigt ophold.

http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/faerdselsloven.html

Kommentar
Fra : Troldesen

Dato : 11-01-11 09:09

Hej cimbombom

refi og Stouenberg svarede 16 minutter efter du havde spurgt. de hade ikke haft mulighed for af kordinere deres svar. Jeg mener at refi har givet det rigtige svar men er enig med Stouenberg i at du squ selv er ansvarlig for dit eget liv og helbred. Så skid være med regler og love. Se dig for knægt hvis du vil undgå at blie kørt over af "toget".

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-01-11 09:11

Mange cyklister er også fuldkommen ligeglade med almindelig agtpågivenhed.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 343 point
Dato : 11-01-11 09:15

Min pointe er, hvis du IKKE befinder dig på cykelstien, er det DIT ansvar at betræde den....

Men det er jo et spørgsmål om de faktiske forhold.....

Der er jo ingen grund til at lave fliserækker hvis det hele blot er cykelsti..... omvendt kan en enkelt fliserække være så smal at det reelt ikke kan være et opholdssted (f.eks. med barnevogn)...

Så ved en evt. retssag/erstatningssag vil de FAKTISKE forhold være afgørende....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-11 09:18

Citat
Mange cyklister er også fuldkommen ligeglade med almindelig agtpågivenhed.

Det gælder desværre OGSÅ enkelte buschauffører

En "god" chauffør venter med at åbne dørene til der er en rimelig chance for at cyklister også kan NÅ at stoppe...

Folk INDE i bussen ser jo ikke hvad der kommer bagfra....

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 11-01-11 12:03

Tak for svaret refi.
er blevet lidt klogere nu.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-01-11 12:07

Citat
Mange cyklister er også fuldkommen ligeglade med almindelig agtpågivenhed.

Og mange bilister "glemmer" at holde tilbage for fodgængere der vil ud i et fodgængerfelt.

Kan vi ikke være enige om, at der findes idioter alle steder? ;)

MEN, en bilist har bestået en teoriprøve, det har en cyklist ikke nødvendigvis.