/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Genvex 185
Fra : futze
Vist : 1435 gange
50 point
Dato : 09-01-11 14:20

Hej 7353
Hvad vil du anbefale afrimnings temp skal instilles på (før og efter kølefladen.)
Default kan jeg se den er sat til 5 grader med men Ulven som monterede min Genvex i 2006
har sat den på 10 grader.
Har tidt lidt vand på gulvet i denne vinter, og fornemmer det kommer fra afløbsslangen.
Hilsen
Futze

Kommentar
Fra : futze

Dato : 09-01-11 19:28

Hej 3773
Hvad vil du anbefale afrimnings temp skal instilles på (før og efter kølefladen.)
Default kan jeg se den er sat til 5 grader med men Ulven som monterede min Genvex i 2006
har sat den på 10 grader.
Har tidt lidt vand på gulvet i denne vinter, og fornemmer det kommer fra afløbsslangen.
Hilsen
Futze

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-01-11 11:08

5° hvis den kan holde sig isfri. Åbenbart synes Klimaulven han hellere vil have 10°. Det kunne muligvis skyldes du kører med en lav luftmængde. Den kan Klimaulven svare dig på!

Alløbet skal udføres korrekt med vandlås, eller får du kondensvand. Kommer det fra afkastkanalen, mangler du ordentlig kondensisolering. Ligeledes kan indtaget svede, hvis ikke det er isoleret korrekt.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 10-01-11 16:21

Hej igen
Hvis jeg indstiller den til 5 grader vil afrimningen vel foregå hyppigere end ved de 10 grader, og heraf vil den vel også nemmere kunne holde sig isfri ?
Min afløbsslange fra drypbakken går i samme afløbrist som overtryksslangen.
Hvis vandet kommer oppe fra må jeg kunne se det andre steder end forneden under højre ramme.
Vandmængden er vel en 1/4 l , som en gang imellem ligger på fliserne i højre side.

Er disse tal iorden vedr. virkninggraden på enheden når kompressoren ikke er i drift.:
Indblæsning 20,1 g
Rum temp 25,2 g
Ude temp 3,8 g
Hastighed inb. 45 %
Hastighed Udsug 30 %

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-01-11 08:42

Din temperaturvirkningsgrad er PT 82,4% .

Har du fået målt din luftmængde? Du bør køre så tæt på ligetryk som du kan!

Har du husket korrekt vandlås, eller skal du have lavet en!

Afrimningsindstillingen. Jo længere nede den står, jo sjældnere afrimer den. Føleren sidder i afkastet.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 11-01-11 19:26

Hej
Hastigeds forskellen 45/30 % er jo fordi jeg vil hjælpe Brændeovnen da min skortsten ikke er super høj.
Øges virkningsgraden hvis hastighederne nærmer sig hinanden.
Luftmængden fik jeg målt i 2007 og de m3 luft har jeg jo ændret hen af vejen på ventilerne.
Kommer du forbi Gilleleje er du velkommen til en indregulering, og prisen må vi kunne finde ud af.

Tænker du på en vandlås på afløbsslangen , går den til mit gulvafløb i et rør og her er der en vandlås.

Hvike effekt har det om man afrimmer ved en diff. temp på 5 grader eller 10.

Sålænge den afrimmer kan jeg se at der ikke bliver produceret hverke varm luft eller vand, men det er jo ganske kort tid.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 11-01-11 21:22

Har du en ide om hvad det kan være når enheden går fra brugsvand til rumvarme og der her opstår en høj snurrerende lyd fra agrgatet.Lyden varer ca 20-30 s.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-11 18:11

Hastigeds forskellen 45/30 % er jo fordi jeg vil hjælpe Brændeovnen da min skortsten ikke er super høj. HUSET ER SOM UDGANGSPUNKT BEDST TJENT MED LIGETRYK, NÆSTBEDST EN ANELSE UNDERTRYK.
Øges virkningsgraden hvis hastighederne nærmer sig hinanden. PÅ ENERGIEN JA, OG TERMISK JA.
Luftmængden fik jeg målt i 2007 og de m3 luft har jeg jo ændret hen af vejen på ventilerne. SÅ ANER DU IKKE HVOR DU ER HENNE!
Kommer du forbi Gilleleje er du velkommen til en indregulering, og prisen må vi kunne finde ud af. KUN SJÆLDENT, MEN HAR MÅSKE EN TUR TIL ALBERTSLUND EN GANG IKKE FOR LANGT VÆK! MEN PT INGEN ÆRINDER PÅ ØEN.

Tænker du på en vandlås på afløbsslangen , går den til mit gulvafløb i et rør og her er der en vandlås. VANDLÅSEN SKAL VÆRE MELLEM AGGREGATET OG HVOR DET LØBER UD. DER ER UNDERTRYK I MASKINEN OG DEN KAN IKKE DRÆNE, HVIS INGEN VANDLÅS DER ER. LÆS DIN VEJLEDNING OG FØLG DENNE.

Hvike effekt har det om man afrimmer ved en diff. temp på 5 grader eller 10. SÅ VIDT VIDES ER DET IKKE EN DIFF TEMP DER TALES OM!

Sålænge den afrimmer kan jeg se at der ikke bliver produceret hverke varm luft eller vand, men det er jo ganske kort tid. NEMLIG! MAN KAN IKKE BLÆSE OG HAVE MEL I MUNDEN.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-11 18:12

Har du en ide om hvad det kan være når enheden går fra brugsvand til rumvarme og der her opstår en høj snurrerende lyd fra agrgatet.Lyden varer ca 20-30 s NEJ VED IKKE HVAD DET ER. MEN OBSERVATION NÅR DEN GØR DET KAN RET NEMT AFSLØRE HVAD DET ER!

Kommentar
Fra : futze

Dato : 12-01-11 19:18

OBSERVATION NÅR DEN GØR DET kan jeg jo kun lytte mig til, da den øverste front er skuet på.
Men jeg kan se på pc , at det er når den skifter pos. i ventilerne fra brugsvandspiralen til varmluftspiralen.
Det kan jo så være en ventil der hænger?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-11 00:48

....eller er det bare ventilerne der "skraller". Er det magnetventiler plejer de kun at sige "dunk". Med en eftefølgende susen fra det nye tryk thermoventilen skal finde.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 17-01-11 00:54

Min jordvarme ændrer væsentlig lyd når den skifter fra gulvvarme til brugsvand, med en tydelig ændren i "snurren". Men kompressor og kølekreds skal også pludselig ændre sig fra måske +40 grader til +55 grader i kondensering. Så ændrer lyder sig.

Og på sådan en kombi-ting kører den ret højt på brugsvand og formentlig noget lavere på luft. Ergo vil støjkarakteren ændre sig noget om den laver det ene eller det andet. Og lige ved skiftet vil der være lidt ballade rent kølemæssigt hvor den skal have termoventilen (eller kapillarrøret) på plads. Ved faktisk ikke hvad den kører med. Men mon ikke det er termoventil.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 17-01-11 16:15

Ok Jeg lader hastighederne nærme sig hinanden og holder øje med røgen fra brændeovnen går op i skortstenen og ikke ud af ovnens luftspjæld.

Fint nok hvis det er ikke betyder noget med den snerrende lyd i ca 30 sec.
Anlægget køre faktisk uden problemer.

Hvis du har kræfter til lidt mere har jeg af og til en fornemmelse af at luften i huset ved opvarmningen med kompressoren ikke virker frisk. Har prøvet at ændre indbl. fra loftet til uderisten,
som sidder op under udhænget mod øst, og det har selvfølge hjulpet lidt.Tror du ikke selvekanalerne bør renses , da de har været i drift siden 1989.
Er lidt forbavset over hvor snavset filteret er fra udbl. fra de fire ventiler.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 23-01-11 17:05

ER der et forslag til en forøgelse af luftfugtigheden, da jeg i øjeblikket har 21 % i huset.
Hvad med en vandfordamper inden dørs ?

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 24-01-11 17:43

Tak for svaret 3773.