/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
håndboldregler
Fra : jensviggo
Vist : 5703 gange
50 point
Dato : 09-01-11 12:13

Jeg undres

Jeg har været inde på dbu´s hjemmeside for at få en forklaring på frikast og 3meterkast, det slap jeg ikke særlig heldigt ud af eller så er jeg for dum.
Jeg ser det håndbold der på tv men kan ikke finde ud af reglerne, hvornår der er tremeter og hvornår der er frikast.
Man ser til der begåes frikast uden for tremeterlinien og inden for tremeterlinien?????
Men hvornår er der tremeterkast, jeg synes altid det forekommer i nærheden af den stiplede linie, men der må da være noget mere specifikt, eller hvad, jeg håber der sidder hogle aktive og eller gamle tidligere håndboldspillere der kan svare, så vil jeg blive rigtig glad, med det forestående mesterskab i Malmø i mente.
Jeg fedter lidt med pointene, da jeg næsten er løbet tør, jeg spør´ nok for meget, men jeg er glad for dette forum, her får man altid få svar, ja flere svarmuligheder, så tusind tak for det.

mvh jensviggo

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-11 12:32

Det er vel det samme, men den forskel at tremeterkast er et frikast der er begået inden for tremeter linien of frikast er begået udenfor

Accepteret svar
Fra : Torben76

Modtaget 35 point
Dato : 09-01-11 12:32

Frikast og tremeterkast i princippet det samme. Forskellen er blot, hvor det tages:
Hvis forseelsen begås omkring midten af banen (eller af det angribende hold oppe ved modstanderens mål), tages frikastet der, hvor det blev begået - og så kaldes det frikast.
Hvis forseelsen begås af det forsvarende hold mellem målfeltet og tremeterlinjen (den stiplede linje), tages frikastet ude ved tremeterlinjen - og det kaldes så tremeterkast.

Det er meget muligt, at tv-kommentatorerne nogle gange siger frikast, hvor de strengt taget burde sige tremeterkast. Men det er altså heller ikke så afgørende at skelne.

Hvis forseelsen begås inde i målfeltet af det forsvarende hold, er der straffekast - for nu at tage det hele med.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-11 12:36

samme mening blot mere uddydende. Selvfølgelig skal tremeterkast ALTID tages fra tremeterlinien

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 09-01-11 12:36

Tak for svaret Torben76. så blev jeg så klog, nu vil jeg følge det nøje

mvh

jensviggo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-01-11 12:37

Der findes i reglerne IKKE noget der hedder tremeterkast....

Det er en talemåde....

Et tremeterkast er det samme som et frikast - blot begået indenfor tremeterlinien.

Forskellen er kun at straffe begået INDENfor 3 meter linien ALTID kastes fra 3 meter linien...

Et frikast kastes derfra hvor det er begået....

Der kan ALDRIG dømmes et frikast der kastes tættere end tremeterlinien..

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-01-11 12:41

Citat
Tak for svaret Torben76. så blev jeg så klog,

FLOOOT MED 1 STJERNE