/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Tandhjuls udregning
Fra : nomore
Vist : 1003 gange
20 point
Dato : 08-01-11 20:47

Har en mc med en tophastighed 170km/ godkendt til over 250km
Tandhjul 16 X 42 ifølge fabrikanten og så skulle den køre knap 220km
men langt fra = 170km.
Og speedometer fejler intet, det tæller til den gode side/.
Hvordan får jeg de 42 tænder på baghjulet til at passe med en hastighed på 240km
jeg ved det ville være nemmest at udskifte for-tandhjulet, men det kniber med pladsen
og der kan ikke købes mindre tandhjul i DK, så det skal bestilles fra UK/ US.
Og derfor vil jeg gerne være rimelig sikker på rette størrelse.

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 08-01-11 20:56

Tandhjul???!?!??

Det der normalt sidder på knallerter og motorcykler hedder kædehjul. Tandhjul er sådan nogen der sidder inde i gearkassen.

Hvis du vil sikre dig en hurtig bortgang fra denne verden, sætter du STØRRE kædhjul på foran og mindre bagpå.

18 foran og 36 bagpå vil teoretisk give en tophastighed på 223 km/t (hvis motoren kan). Men nødvendig motoreffekt stiger i tredje potens. Så skal du have en akseleffekt på 50 Hk for at opretholde 170 km/h skal du bruge 112 hk til de 223 km/h

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 08-01-11 20:59

Her er en "regnemaskine" til MC gearing
http://www.gearingcommander.com/
mvh
Janus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-11 21:24

Hvad når du op på af omdrejninger.....................er du oppe på det tilladelige.
Får den nok at spise når det går stærkt.
Har du den rigtige olie på dyret.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-01-11 21:24

Citat
Tandhjul???!?!??

OK: du vinder

http://www.google.dk/images?hl=da&biw=1012&bih=569&q=tandhjul&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=EMkoTa-xPNSChQfPgs3gAQ&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=3&ved=0CEMQsAQwAg

Citat
Hvis du vil sikre dig en hurtig bortgang fra denne verden, sætter du STØRRE kædhjul på foran og mindre bagpå

LÆS DOG:
Citat
Så skal du have en akseleffekt på 50 Hk for at opretholde 170 km/h skal du bruge 112 hk til de 223 km/h

Tja: så har du sgu aldrig siddet BAG på min (knallert)
så var du røget af, eller blevet temmelig VARM mellem og bedt om en TAXI hjem.
Nærmere behøver jeg ikke komme din kommentar, men jeg har da haft den over 250,
uden problemer, med træk HELE vejen....
Så før du PISSER andre til IGEN = TEST lige dine udtalelser
på din egen CITY _ bike.

Citat
Her er en "regnemaskine" til MC gearing
http://www.gearingcommander.com/

Har været der, men kan ikke bruge den, af en eller anden grund? Java...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-01-11 21:30

Citat
Hvad når du op på af omdrejninger.....................er du oppe på det tilladelige.

Nu omdage JA 10,000rpm = 170km og så tæller den lidt til den gode side.
Originalt skal den kunne løbe 220km,
Citat
Får den nok at spise når det går stærkt.

10 - 20 pr/l med fuld gas

Citat
Har du den rigtige olie på dyret.

Hvad er OLIE__??? jo, den er af den lidt dyre slags, også turboen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-11 21:34

Tandhjul er et hjul med tænder på.
Et specifik tandhjul til kæder kaldes også et kædehjul, men det er stadig et tandhjul.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 08-01-11 21:45

Ifølge forsikringsselkaberne bliver hver 25. motorcyklist der kører en maskine på over 1000 kub.centimeter, og som kan køre rigtig stærkt,slået ihjel.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-01-11 21:53

Citat
Tandhjul er et hjul med tænder på.

Øhhh:?
Kommer du ind til en forhandler og siger DETTE
Citat
et kædehjul

Så skal vedkommende mekaniker altså lige slå det op i en ordbog
(og ÅRGANG på motoren, det skal sidde i...)

der forklarer det, med billede og lyd, for at se at det er samme som et tandhjul.

Har aldrig brugt ordet kædehjul, og kommer aldrig til det, når det angår en 2 hjulet.
Citat
Men sikkert bare en´der vil pisse på mig igen...
Ærlig talt 7337 DU KAN BEDRE, det har jeg da læst _ mig til, under din profil.

Citat
Tandhjul er et hjul med tænder på.

Gad vide hvad en MUND med samme kaldes

HUL - tand...
Takker for gode forsøg, men venter lige et par timer, det kunne jo være 7337
fandt ud af at GEAR´e sin by/ BI_ cykel

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-01-11 22:05
Kommentar
Fra : 7337

Dato : 08-01-11 22:16
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-11 09:33

Alm. opvisning i brug af google:
http://www.kinastumper.dk/dirtbike_crosser/kaeder_og_tandhjul_55_da/

Fundet under denne søgning:
http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&rlz=&q=tandhjul+k%C3%A6der&btnG=Google-s%C3%B8gning&aq=f&oq=

Der findes mange former for hjul med tænder.
Til kæder
Til tandremme
Til snekkedrev
Til larvefødder
Til andre tandhjul

Annuller spørgsmålet
Fra : nomore

Dato : 09-01-11 23:48

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål