/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Ventiler/ tolerance
Fra : nomore
Vist : 993 gange
50 point
Dato : 06-01-11 18:34

Hvornår er ventilerne ude af? (synk) tolerance,
afstanden skal være 0,01mm og hvor meget kan der tillades til hver side +/-
før de ikke overholder en vis form for standart, der står ikke noget i manualen om det.
Og jeg vil nødig brænde dem af, eller forøge/ mindske benzin forbruget/ HK
Der er ikke shims, men almindelig justere skruer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-11 18:50

Normal = 0,01mm
Da der kun er 2 cifre efter komma vil jeg umiddelbart mene at:

mindre eller lig med 0,01mm altså 0,005mm er for lidt

Og mere eller lig med 0,015mm er for meget.

Målet er tilstede når søgebladet lige kan trækkes med to lette fingre.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 18:57

Citat
mindre eller lig med 0,01mm altså 0,005mm er for lidt

Kom lige i tvivl, om det egentligt var 0,1,
OG DET VAR DET,
Altså 0,1 og ikke 0,01SORRY

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-11 19:05

Jeg syntes nu også at det var lidt.

Normal = 0,1mm
Da der kun er 2 cifre efter komma vil jeg umiddelbart mene at:

mindre eller lig med 0,1mm altså 0,05mm er for lidt

Og mere eller lig med 0,15mm er for meget.

Målet er tilstede når søgebladet lige kan trækkes med to lette fingre.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 19:55

Citat
to lette fingre

Hvad hedder det så med (to lette fingre) smurt ind i olie?

Jeg plejer at justere, så søgebladet kan skubbes ind, uden at bladet skal knække/ bøje sig.
Og det virker til tider heller ikke, med mindre motoren tørnes, og så kommer der også til tider
nye afstande .
Nå, takker for lidt OBS om det.

Men nu vi er igang, ændrer det egentligt ret meget på selve benzin forbruget,
jeg har kørt med en ventil justering på 0,2 med begyndende klik lyde,
og der var den mest økonomisk = men med mindre bundtræk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-11 20:07

Hvis du er det mindste i tvivl må du hellere justere med for meget end med for lidt spillerum.

Det er svært at måle korrekt, hvis der er slidr så skeueb går den i en hulhed på vippearmen.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 20:16

Citat
hvis der er slidr så skeueb går den i en hulhed på vippearmen

Har tænkt den tanke også
Citat
justere med for meget end med for lidt spillerum

Men, mener du så ikke for lidt spil, end for meget,
hvis mit måleblad ikke kan måle fordybning og andet slid.

Skal lige sige, at motoren ikke har mere end 40,000 på uret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-11 20:22

Der skal ikke måles ved at skubbe søgebladet ind men ved at trække det ud.
Naturligvis kan du ikke måle noget hvis der er hulninger der hvor du vil måle.
Jeg vil også hellere have mere spillerum end mindre, så du undgår brændte ventiler.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 06-01-11 22:12

Du skal have fat i service manualen til din motorcykel model.
Hvad er det for en motorcykel ?
Og der plejer gerne at være forskel på tolerancen for indsugning og udstødningsventilerne.
Udstødningsventilen plejer gerne at have lidt større tolerance.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 22:17

Citat
Der skal ikke måles ved at skubbe søgebladet ind

JO_ så langt og ikke ud..

Men, når bladet IGEN stikkes ind (hvis det kan), kan der jo være en himmel til forskel
fra sidste justering, forstå mig ret....!!
Skal jeg så bare lade den STÅ __ på første og sikkert rette justering = 0,1
og ikke rette på noget som helst, selvom der er små forskelle? = når jeg med
søgebladet lige skal se efter, og finder disse små fejl?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 22:26

Citat
Og der plejer gerne at være forskel på tolerancen

Sorry - så ikke der var en kommentar fra Scootergrisen...........
afstanden er den samme, dog med en forskel, som jeg ikke kan måle mine ventiler med = 0,01
med/ af de søgeblade jeg bruger, ellers også har jeg aldrig lært at bruge dem ordentligt/
eller, de kan slet ikke bruges til mit formål, da den 0,01mm ikke kan justeres som den skal.
Der sidder 4 ventiler pr cylinder, og de skal gerne være bare en anelse i synk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-11 10:09

Altå det jeg mener er:

Når man kan skubbe det meget tynde søgerblad ind er åbningen større end når man med to olierede lette fingre lige kan trække bladet ud uden ret stor modstand.

De skrappe drenge justerer ventiler mens dyret kører............altså på en gammel Fordmotor.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 07-01-11 12:13

Pas på at i ikke forveksler gabet med tolerance.

Når ventilen skal være lukket må løfteren aldrig klemme , så den ikke lukker helt.

Da der er termiske bevægelser i knastaksel, vippearme, og især i ventil stammerne er man nød til at justere med et lille frit gab, for at være sikker på at de aldrig klemmer. Det kaldes spillerum , og angives ofte ved varm motor. Knasten skal stå med helt lukket ventil, når spillerummet måles. Er man det mindste usikker må spillerummet hellere være for stort end for lille. Husk at når maskinen kommer til at arbejde hårdt vil især udstødnings skaftet blive meget varmt og udvide sig, så det kan komme til at klemme hvis spillerummet er for lille ved stilstand.

Tolerancen er udtryk for hvor nøjatigt spillerummet skal indstilles . hvis der intet står om tolerance i din manual , vil jeg mene at spillerummet skal være minimum 0,1mm og maksimum 0,2 mm.
Men som sagt hellere til den store side hvis man er i tvivl.
Spillerummet betyder minimalt for åbne og lukketidspunktet. knasten er lo ret stejl i forhold til de 0,1 mm

Glem alt om 0,01mm . Det kan du ikke måle med søgerblad.

En alternativ måde med stilleskruer er at find gevindet i en gevindtabel, så man kender den nøjagtige stigning. Derefte skuet let til indtil at skruen lige klemmer , og man skruer det antal grader tilbage, som svaret til spillerummet i forhold til stuigningen,. Ulempen er at slør i skruen kan ændre indstillinge , når man strammer kontraskruen. Fprdelen er at hulheder ikke ødelægger målingen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-11 13:15

Stille ventiler efter gevindstigningen -

Hvad med slør og hvor meget spændes kontra med låsemøtrikken. umulig opgave, og defor bruges søgeblade.

Og så er det rettet til 0,1 for længe siden.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-01-11 11:52

Citat
Stille ventiler efter gevindstigningen

Der findes faktisk et sådant apperat, kan bare ikke lige finde linket til siden.
Men det får ikke mange pæne ord med på vejen.

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 08-01-11 11:54

Syntes jeg fik det hele med i dette svar.
Så den får bare 0,1mm med et blad der kan trækkes nemt ud.