/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie på bilen....
Fra : axelbjarne
Vist : 1640 gange
200 point
Dato : 06-01-11 15:15

Jeg bruger i øjeblikket dette mærke:

W5
CARCARE
Ecotech Engine Oil
Part Synthetic Oil for Energy-Saving Performance
10W40

Jeg har ikke set olien på en servicestation endnu...men når jeg skal efterfylde, er jeg i tvivl hvad skal den tilsvarende olie hedde f.eks. ved Shell.

Er den halvsyntisk? Eller hvad?

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 06-01-11 15:40

Hvor længe har den kørt med det olie?

Du kunne jo skifte den ud til eet mærke Du kender.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-11 15:44

Ja der står halvsyntetisk, men det skal du ikke gå så meget op i .

Deerimod skal der også stå en kvalitetsbetegnelse , efter hvilke krav den opfylder og det er meget vigtigere.
Alle moderne smøreolier kan blandes. Det man kalder syntetisk , er ikke rigtig syntetisk i almindelig kemisprogs forstand.
Det betyder kun at basisolien er reffineret på en særlig måde, så man får et renere og mere ensartekt produkt. Derfor behøver man ikke så meget tilsætningsstof for at hpolde viskositenten ved varierende temperatur. Minde tilsætning giver plads til mere ægte smørende olie.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 06-01-11 16:00

jeg kan anbefale QMI olie - har brugt denne olie et stykke tid og har kun gode erfaringer.

Mindre støj fra motor
Letter start i koldt vejr
mindre benzinforbrug
og mindre motorbremse

Har også brugt denne olie på veteranmotorcykel - BSA og Honda

http://qmi.dk/
http://www.qmi.dk/html/presse4.php

købte min hos denne forhandler

http://www.ridebikesforever.dk/onlineshop/395-qmi-information/

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-01-11 16:40

Der var lige skiftet olie og oliefilter på den, da jeg købte den...den har kørt 1500 km siden den blev skiftet.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 06-01-11 17:06

Hvad er det for en bil/MC det skal bruges i ?

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 06-01-11 17:14

Helux plus 10w/40

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-01-11 18:06

Jeg er jo interesseret i hvilken andet mærke, der matcher den olie der er på....der skal jo nok efterfyldes en gang i mellem..

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-01-11 18:28

Har selv fundet følgende som matcher:

Castrol Magnatec 10w40

Service classification:
-API SL/CF
-ACEA A3.B3
-MB.229.1
-VW 500.00/505.00
-Halvsyntetisk olie
Syntetisk baseret motorolie beregnet til moderne, højtydende benzin- og diesel motorer med eller uden turbo og katalysator i person- og varebiler. Giver en vedvarende høj motorbeskyttelse ved normale og vanskelige driftsbetingelser samt et lavt olieforbrug.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 06-01-11 19:08

A3 er en udmærket generel olie til biler der ikke sætter ekstreme krsv, og hvor man husker at skifte mindst 1 gang om året. Hyppigere hvis man kører langt eller ved høl belastning.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-01-11 19:15

Tak for svaret transor.