/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
klage over kommune
Fra : johanma
Vist : 1460 gange
200 point
Dato : 05-01-11 09:42

Hej folkens,

En kommune har truffet en afgørelse omkring merudgifter i forhold til servicelovens § 100.

Borgeren klagede over denne afgørelse og fik medhold, men kommunen nægter at efterleve afgørelsen.

Hvem kan borgeren klage til over det?
Gerne en liste over de muligheder der er.
Jeg mener at domstolene er den sidste udvej - men er ikke sikker.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-01-11 09:48
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-01-11 09:51

Citat
Borgeren klagede over denne afgørelse og fik medhold, men kommunen nægter at efterleve afgørelsen.

Sørgeligt

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-01-11 09:52

Prøv at kigge på K10.dk , der er mange brugere derinde der kender alt til den slags.

Umiddelbart ville jeg sende en klage til borgmester og samtlige byrødder.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-01-11 10:27

jeg skrev en mail til vores borgmester over en sagsgang, pludselig kom der gang i sagen.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-01-11 10:31

Jeg gjorde også opmærksom på at jeg håbede det ikke var nødvendigt at rette henvendelse til ombudsmanden. Når du har været igennem din kommunes system og i sidste ende rettet henvendelse til borgmesteren, og de stadigvæk ikke vil følge en afgørelse, så er det tid til ombudsmanden.

læs mere her:

http://www.ombudsmanden.dk/ombudsmanden/

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-01-11 10:56

Mange har oplevet, at en bormester bare har givet "en sang fra de varme lande", derfor anbefales det, at skrive til samtlige byrødder også, så er der da håb om, at bare én gider at reagere fornuftigt.

M.h.t. ombudsmanden kan man meget nemt komme ud for, at han har travl og ikke tager sig af "den slags småting".
Jeg har selv oplevet, at ombudsmanden ikke havde tid til at tage sig af en sag, hvor sagsbehandler havde forplumret en sag v.h.a. løgnehistorier og borgmesteren mente ikke, at der var noget galt.

Det er ikke altid at retfærdigheden sker fyldest i dette land. Desværre.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 05-01-11 11:59

En højere instans afgørelse er altid afgørende. Så det er bare om at klø på. Hvad med at ringe til hendes foresatte først, så sparer du måske papir og skrivelser.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-01-11 12:35

M.h.t. instanser som kommunen anbefales det, at holde kommunikationen på skrift.

Mange har oplevet, at kommunalt ansatte er løbet fra mundtlige aftaler, og de kan jo desværre ikke bevises.

Derfor, lad det foregå på skrift.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-01-11 13:52

Er man utilfreds med sin kommune så klages der til Indenrigsministeriet, de er ansvarlige for at kommunerne efterlever lovene.

Men borgmesteren vil gerne genvælges, så en borgmester kan altid fåes i tale.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-01-11 05:10

du skal vælge og skrive til ombudsmanden somkan sætte gang i det

http://www.ombudsmanden.dk/om_at_klage/

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 200 point
Dato : 06-01-11 10:03

Der er et gammelt princip, der hedder at gå tjenestevejen. Det betyder, man henvender sig til den person, der rangerer en grad højere f.eks. vedr. en klage. Hvis man bare sender klager til øverste mulige instans, her borgmesteren eller ombudsmanden, risikerer man nemt, at klagen bliver sendt tilbage med bemærkning om, at man ikke kan tage sig af det eller klagen bliver syltet hos en ansat, der rangerer lavere end den man sendte klagen til (borgmester eller ombudsmand).

En god ide er at sende klagen skriftligt til hendes nærmeste foresatte og samtidig sende "en kopi til orientering" til den, der rangerer endnu en grad højere (her måske borgmestern) som så kan lade klagen ligge umiddelbart, idet borgmestern forventer, der bliver taget hånd om klagen.

Efter klagen er afsendt, indeholdende bemærkning om, at man gerne ser et svar inden f.eks. 1 uge og meddelelse om, at man vil lade klagen gå videre, hvis man ikke får svar inden der er gået den nævnte uge.

Godkendelse af svar
Fra : johanma

Dato : 31-01-11 07:57

Tak for svaret Thyregod8.

Kommentar
Fra : lelit

Dato : 23-04-13 18:54

Har været igennem hele maskineriet kommunen- det sociale nævn- ankestyrelsen (som kun tage sig af sager af principælt betydning). Du kan altid søge §100 igen og din læge skal igen beskrive dine behov, derfor burde du at diskuttere sagen med ham. Jeg søgte igen og har fået den.

Kommentar
Fra : lelit

Dato : 23-04-13 18:56

Lettere forsinket indlæg, sorry

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-04-13 08:23

Det er også tit, det kan være en fordel at lægge pres på systemet, så bliver man taget mere alvorligt. hvilken ansat vil iøvrigt have en sag ført videre en gang til eller flere gange om den samme slags sag.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-04-13 19:59

Citat
hvilken ansat vil iøvrigt have en sag ført videre en gang til eller flere gange om den samme slags sag.

Hvad angår klagesager mod kommunerne handler det desværre ikke om hvad de ansatte vil have, men hvad de bliver dikteret ovenfra, i kassetænkningens navn.