/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
bruge 10Ampere i stedet for 13Ampere
Fra : Ditteram
Vist : 2767 gange
20 point
Dato : 03-01-11 08:48

er næsten lige flyttet i ny lejlighed og her til morgen sprang en sikring, det er en 13Ampere, så vil jeg høre om jeg kan erstatte den med en 10Ampere i stedet for, da de er noget nemmere at få finde i butikkerne......?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-01-11 08:50

nej,

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 20 point
Dato : 03-01-11 08:50

det sker der intet ved og man bør ikke sætte 13 amp i

så 10A er perfekt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-01-11 08:51

de har ikke samme størrelse.
Det er vrøvl at 10 A er lettere at finde,
enhver elforretning har 13 A sikringer.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-11 08:55

et der sker aldrig nået ved af sætte en mindre Amp sikring i
og i følge Sik (sb) bør man kun benytte 10A på 1,5 og 16A på 2,5 (13A bør kun bruges i special installation - )

Kommentar
Fra : Ditteram

Dato : 03-01-11 09:13

nu er jeg forvirret, det er køleskab og fryser, komfur, lys i entre og køkken og strøm til fjernsyn der er gået....tror bare jeg skal finde en el-forretning og forhøre mig der

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-01-11 09:17

Sæt du roligt en 10A sikring i nu, men hvis den springer igen, skal du få din installation set efter af en elektriker - især, da det er en ny lejlighed du er flyttet i.

Men som sagt sæt du bare en 10A i nu, det gør du ikke noget galt i - og se så hvad der sker.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 03-01-11 09:21

En 13 Amp. sikring kan klare et forbrug på 220vx13amp.=2860 watt.
Så hvis du har alt det beskrevne på een sikring,vil den springe igen når du bruger det hele på een gang.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-01-11 13:46

Du må altid sætte en 10 A sikring i.

Noget andet er om den i længden kan holde til dit forbrug.

*Det med hvor meget den kan holde til i effekt forbrug er ikke så ligetil, som muldvarp1 skriver.
Med tv og visse andre elektromekaniske eller elektroniske apparater er stømmen ikke i fase med spændingen, så hans formet er forkert. Dertil kommer at smeltesikringer i nogen tid kan klare en strøm væsentlig over mærkestrømmen.

Men især et elkomfur er storforbruger af strøm. Det burde ikke side på gruppe med samme sikring , som de andre forbrugere.

Godkendelse af svar
Fra : Ditteram

Dato : 03-01-11 16:41

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 03-01-11 17:36

Hej Ditteram,

Hvis komfur og stikkontakter med mere kører på samme sikring kunne det godt tyde på at det er en ældre lejlighed der er renoveret og forhåbentlig ikke en ny lejlighed.
Det kunne også godt tyde på, hvis installationerne er nogenlunde nye at der er sprunget og hvor gærdet er lavest og bare sat en 13A sikring i, hvor der kun skulle have været en 10A.
Hvis dette er tilfældet ville jeg få en el-installatør til at kigge det efter inden det er for sent.

Normalvis er det ok at sætte en 10A sikring i, det er netop derfor at der er et skilt på din tavle over eller under sikringen, hvor der står max. 13A.
Hvis der ikke er et skilt er tavlen ikke korrekt/lovligt opmærket.
Hvis man kan sætte en 13A sikring i, så er det fordi der gerne må sidde 13A i, hvis installationen ellers er lovligt udført.

>Teil< Dit indlæg er derfor forkert

>Roth< Hvis tavlen er opmærket med 13A og der sidder en 13A sikring i, må man formode at installationen er beregnet til 13A!
Din henvisning til SB gælder den forrige udgave fra 2001 elelr der omkring Det er idag meget anvendt og helt korrekt at bruge 13A til lys og stikkontakter med mere.

>Transor< Jeg tror nu ikke på at effektangivelsen på elektronik afviger ret meget fra det der står på mærkeskiltet og da slet ikke i en grad , så det springer sikringer i en normal installation.
Det er korrekt at en smeltesikring kan holde til mere end det angivne et stykke tid, men dette er der jo kalkuleret med i ledningernes mærkestrøm.
Ergo er muldvarpens indlæg ganske korrekt og fyldestgørnede for almindelige installationer.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 03-01-11 20:10

Af respekt og stolthed for mit fag, så håber jeg dæleme ikke, at alle der har svaret er elektrikere!!....

Elektrikeren