/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Sygedagpenge
Fra : Selch89
Vist : 1988 gange
20 point
Dato : 02-01-11 20:26

Hejsa..

Står lidt i en træls situation da jeg har en depression og vil høre om der er nogen der ved om jeg kan få sygedagpenge hvis jeg selv siger op? Jeg er ikke medlem af en A kasse.

Har været til samtale med min chef og souchef, og de så helst at jeg selv siger op.

Jeg arbejder i et byggemarked, og på min ansættelses kontrakt har jeg 20 timer pr. uge, men har dog flere timer end det.

Kan jeg få sygedagpenge hvis jeg ber dem om at fyre mig? Vi er blevet enige om, at jeg skal stoppe arbejdet, da det ikke er holdbart for hverken dem eller mig..

Håber der er nogen der kan hjælpe mig..!

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 30 point
Dato : 02-01-11 20:45

Sig ikke op, meld dig syg og lad firmaet fyre dig.
Så får du penge fra dag 1

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-01-11 20:46

Citat
Sig ikke op, meld dig syg og lad firmaet fyre dig.
Så får du penge fra dag 1

lige mine ord- uhm, men måske en fagforening havde været godt at have, eller er det bare A-kassen du har fravalgt ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-01-11 20:46

Bland ikke opsigelse og sygemelding sammen.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 02-01-11 20:51

Hvis du ikke er medlem af en A-kasse, kan du ikke få dagpenge/sygedagpende - der er kun mulighed for kontanthjælp.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-01-11 21:04

Citat
Hvornår kan du få sygedagpenge

Hvis du opfylder bare et af nedennævnte punkter, har du ret til at få sygedagpenge eller refusion til din arbejdsgiver:

Du har arbejdet mindst 120 timer i de sidste 13 uger, som skal ligge direkte op til første sygedag
Du er dagpengeberettiget medlem af en a-kasse
Du har afsluttet en uddannelse på mindst 18 måneder inden for den sidste måned
Du er elev i lønnet praktik
Du har fleksjob
Du har en arbejdsskade

Har du ikke har ret til sygedagpenge fra en arbejdsgiver, skal du give kommunen besked om dit sygdomsfravær inden 1 uge fra første fraværsdag.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 02-01-11 21:12

er du ikke sygemeldt?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-01-11 21:21

IBM760 har ret i at du som ledig- ikke kan få sygedagpenge, når du ikke er medlem af en A- kasse, men det er derfor også vigtigt at du melder dig syg og får penge fra arbejdsgiver indtil du evt. bliver fyret.

Du kan hvis du bliver ledig og er syg søge kontanthjælp- men du skal jo så være berettiget til det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-01-11 21:47

Du kan altså ikke få sygedagpenge hvis du siger op, så det skal du endlig ikke gøre.

Hvis du skal have sygedagpenge skal du derimod sygemelde dig fra dit arbejde.

Så skal de betale sygeløn i en periode og senere skal du så på kommunen og have kontanthjælp (så vidt jeg husker kan man nemlig ikke få sygedagpenge derfra når men ikke er dagpengeberettiget medlem af en A-kasse).

Så altså...jeg kan da godt forstå chefen og souschefen helst ser du selv siger op, for det fritager dem øjeblikkeligt for økonomiske forpligtelser over for dig...og så har du kun at gå ned på kommunen og søge kontanthjælp

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-01-11 22:08

Sygedagpenge kræver alene at man skal have haft beskæftigelse i de sidste 3 måneder og har intet at gøre med medlemskab af hverken fagforening eller A-kasse.

Du bør ikke lade dig presse til at sige op men i stedet sygemelde dig efter at du har snakket med egen læge. Om din arbejdsgiver så vælger at fyre dig eller ej er i første omgang ikke dit problem.

Du kan ikke få sygedagpenge hvis der har været en periode mellem sidste arbejdsdag og sygemelding selv om denne er på kun 1 dag.

Dog kan du sygemeldes til sygedagpenge fra understøttelse.

Held og Lykke

Kommentar
Fra : Selch89

Dato : 02-01-11 22:20

Tak for hjælpen, tager lige en snak med chefen i morgen.. Og for at være endnu mere sikker, så ringer jeg også til kommunen, de må da vide det helt præcist

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-01-11 23:45

Citat
Tak for hjælpen, tager lige en snak med chefen i morgen.. Og for at være endnu mere sikker, så ringer jeg også til kommunen, de må da vide det helt præcist

God ide, for her kan vi åbenbart ikke blive enige.

Forskellen i svarerne ligger i om man betragter dig, som lønmodtager- altså så har du ret til sygedagpenge - uanset A-kasse-

eller om vi svarer ud fra at du er ledig uden A-kasse medlemskab:
jeg vil ikke gentage mine svar
men det var ud fra det, jeg har svaret

men det giver en del forvirring

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-01-11 00:13

Sygedagpenge = når man er tilknyttet arbejdsmarkedet -enten hvis man er i arbejde eller modtager understøttelse fra A-kassen.

Retten til sygedagpenge

Du skal være tilknyttet arbejdsmarkedet for at være berettiget til
sygedagpenge fra kommunen. Det vil sige, at du mindst skal
have arbejdet 13 uger i 120 timer hos en arbejdsgiver eller være
berettiget til ydelser fra arbejdsløshedskassen.