/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Ansøgning / Spørgsmål
10  Rellom 70
Jobansøgning..... Hvordan vil din se ud?
Fra : McBobo
Vist : 2294 gange
300 point
Dato : 01-01-11 21:58

Hej..... og godt nytår.....

"Hvordan skal den perfekte jobansøgning se ud før Du/I vil ansætte mig"

Skal man ud fra gældende retningsliner uddybe en masse fine kompetence ord omkring ens egne persons evne af færdigheder og udførelse af handlinger der giver mening før man kan blive udvalgt af 400 ansøger... eller hvad?

Kompetence er et dejligt mode ord, alle elsker at bruge det. Det lyder tjekket og kompetent. . Men hvad kan fine ord bruges til, hvis det alligevel ikke udmøntes i fast arbejde. Ansvarsbevist, faglige stolthed, kvalitetsudvikling/sikring, selvstændig tænkende , respekt, kommunikative evner, og ikke mindst godt humør med positiv afsmitning på ens omgivelser. En masse fine ord, ikke......

Hvad er en god ansøgning!
Hvad lægger du vægt på en ansøgning skal indeholde, hvis du som arbejdsgiver skulle vælge, ud fra 400 andre ansøgninger.

McBobo

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-01-11 22:46

En ung mand søgte et job i et reklamefirma. Han sendte mandag en tegning med en mand der stod i venstre side af papiret, onsdag var manden på papiret kommet lidt længere ind på papiret. Ligeledes om fredagen og mandagen efter så man også en dør i højre side, men manden havde ikke nået døren endnu. Det gjorde han om onsdagen, da stod han med hånden på dørhåndtaget. Om fredagen modtog firmaet den unge mands ansøgning med en tegning der viste at nu åbnede manden en dør.

Han fik jobbet. Og jeg ved det for jeg kender ham der ansatte ham.

Så en ansøgning der en lidt anderledes vil virke. Og husk så at en ansøgning ikke giver dig et job, den får dig til samtale og samtalen giver dig så et job. Der er forskel på om du skriver en ansøgning for at komme til samtale eller du skriver en for at få et job.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-01-11 22:54

en ansøgning skal ikke fortælle alt om ansøgeren. den skal vække arbejdsgiverens interesse og pirre hans nysgerrighed.
hvis det er dit ønskejob du skal søge, kunne du f.eks starte nogenlunde sådan her:
HURRA HURRA HURRA.
Så kom det.
Mit ønskejob.
så skriver du kort om hvad du hedder, hvor gammel du er og din familiemæssige status.
og måske nogle få relevante oplysninger om dig selv.
det bør vække ineresse og hvis ikke det gør, er firmaet sikkert heller ikke værd at arbejde for alligevel.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-01-11 23:05

Citat
Hvad lægger du vægt på en ansøgning skal indeholde, hvis du som arbejdsgiver skulle vælge, ud fra 400 andre ansøgninger

Hvis jeg var arbejdsgiver ville jeg gøre som de andre, læse 50 af dem og smide resten ud uden at svare.

I dag skal man ikke skrive en alt-i en jobansøgning men tilbyde sig ud fra de kompetancer man har.
Kompetancer, interesser og familieforhold skal fremgå af det medfølgende CV.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 02-01-11 10:42

Noget der glædede mig, da jeg søgte personale var, at 3 ud af 37 ansøgerne havde gjort sig den ulejlighed at fremskaffe en ren straffeattest (det stod der intet om i jobopslaget), men de blev straks udvalgt til yderligere samtale - 2 ud af de 3 blev efterfølgende ansat og er her endnu!

Men ellers fortæl om, hvorfor det netop skal være dig der skal have jobbet, fortæl om din baggrund, interesse for firmaet, dine familieforhold i korte træk, vedlæg så relevante bilag så som anbefalinger etc.

Held og lykke med jobansøgningen

Clou

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-01-11 12:47

Sagen er jo den, at får en arbejdsgiver 400 ansøgninger, så begynder der en grovsortering af disse. De bliver desværre ikke læst alle sammen Prøv bare at forestille dig at du sender 2 sider cv og 1 side ansøgning og alle andre gør det samme. Det er 1200 sider. Det er utopi at tro, at nogen læser det hele.
Hvis ikke du har kompetencerne i orden, så kommer du ikke i betragtning. De fleste arbejdsgivere kigger på cv'et før ansøgningen som tiderne er i dag.
Hvis du så har kompetencerne i orden, så skal du forsøge at stille skarpt i ansøgningen. Tænk på dig selv som sælger. Du skal overbevise arbejdsgiveren om at dit "produkt" er bedre end alle andres. Hvordan passer præcis DU ind i jobbet og virksomheden? Hvilken værdi kan du tilføre arbejdsgiveren?
Skriv fremadrettet, som om du allerede forestiller dig, at du er i jobbet. Pas på med historiefortælling, med mindre det er meget relevant for jobbet.
Vær præcis, kortfattet og velformuleret. Vis i ansøgningen at du nøjagtigt forstår opgaven i jobbet. Pas på med ikke at "oversælge" dig selv. Hvis en arbejdsgiver søger en sælger, så lad være med at præsentere dem for et "produkt", der hedder "salgschef".

Tænk på ansøgningen på samme måde som et produktblad for et produkt, du skal købe. Det skal være "lækkert" at se på, virke ærligt og samtidig give os en fornemmelse af, hvor meget lettere mit liv ville være, hvis jeg købte dette produkt. Fin 3-4 gode argumenter for hvorfor, arbejdsgiveren skal vælge netop dig, og byg så din ansøgning op over det.

Der findes masser af gode råd til jobsøgningen bl.a. her www.jobindex.dk

Held og lykke med din søgning

Accepteret svar
Fra : WSiP

Modtaget 300 point
Dato : 02-01-11 16:14

Nu kommer det jo an på hvilket job der konkret er tale om.
Men, der er jo alligevel nogle gyldne regler, som man kan gå ud fra.

Der skal stå hvorfor man lige har valgt dette firma, kontor, skole, daginstitution.
Altså noget med at man kender lidt til stedet, fordi de og de ting, virker tiltalende ved det pågældende sted - og det kan man jo orienterer sig om på nettet. Det står der vel i jobannoncen.

Så skal man skrive om sine kvalifikationer med hensyn til det konkrete arbejdsområde.
Skriv helt reelt. Hverken overdriv eller underdriv.

Personlige data. Interesser, men ikke for mange.

At ansøgningen skal gennemlæses og ekstra læses for trykfejl og komma fejl er faktisk vigtigt.
Det er noget mange arbejdsgivere går rigtigt meget op i.
Ansøgningen skal skrives så perfekt som muligt.
Før i tiden, var det sådan, at mange smed en ansøgning direkte i papirkurven, hvis den var skrevet på en skrivemaskine, og ikke med en pæn og nydelig håndskrift.

Men i dag ved jeg ikke hvor vigtig det er.

Dog skal kuverten være skrevet så pæn som overhovedet muligt.
Det gør indtryk.

Jeg har selv været med til at kigge mange ansøgninger igennem,
når vi skulle have pædagogmedhjælpere.

Der var altid nogen, som skilte sig ud fra andre.

Hvis de var skrevet i en personlig stil.
Ikke - som nogen, hvor man direkte kunne se, at vedkommende havde været på et kursus i at skrive ansøgninger - Meget frisk-fyrsagtigt og pågående.

Så har jeg selv, de gange jeg har skrevet en ansøgning, gjort lidt ud af at tegne på kuverten,
sætte forskellige klistermærker på.
Valgt noget pænt og anderledes brevpapir, så det så anderledes ud end en kedelig, hvis A4.

Good Luck

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-01-11 16:50

Hold dig langt væk fra diverse jobansøgningskurser og skriv ikke en standard ansøgning som de andre gør.
2 gange da konen blev arbejdsløs fik jeg hende i arbedejde meget hurtig.
En simpel ansøgning uden eksamenspapirer, skoleuddannelse m.m., men en ansøgning på et halv A4 ark i en smart konvolut som fanger modtagerens interesse. Begge gange sendt hun ud til samtlige butikker og kontorer. Det koster lidt, men giver bonus.
2 meget specielle konvolutter. Det virker og ikke de mnage standard ansøgninger med CV og fandens til pumpestok.

hawaii7

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-01-11 17:08

I øvrigt er det en god idé, at sende uopfordrede ansøgninger til mindre virksomheder. Jeg kender flere, der har haft stort held med at søge uopfordret.

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 05-01-11 18:51

Tak for svaret WSiP.