/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tage linoleum af betongulv
Fra : århushansen
Vist : 6598 gange
100 point
Dato : 31-12-10 09:41

Hej

Jeg skal have fjernet mit gamle linoleums gulv i min kælder og erstattet med klinker. Jeg tror linoleum'et har ligget der siden starten af 70'erne, så det er ikke bare sådan at tage af.
Jeg har fjernet det meste ved håndkraft, men nu sidder der stadig meget lim og noget der ligner filt tilbage. Dette er simpelthen ikke muligt at fjerne ved håndkraft.

Hvordan fjernes dette lim og 'filt'?

På forhånd tak for jeres godt forslag...

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 31-12-10 09:51

Hej århushansen.

Jeg kunne ikke forestille mig at dette "filt" har siddet under bunden på linoleumen. jeg kan derimod forestille mig at lineleumen er lagt oven på et tidligere gulv som har været nålefilt - Dette limes fast til betonen med en kraftig lim og er en sej kamp at få af. Især efter mange år.

Hvis man ikke vil ud og købe forfærdelig dyrt udstyr, så er der kun én løsning. Køb en fornuftig hobbekniv (gerne med et af de blade der nærmest er formet som en lille krog der kan komme under tæppet) og skær en bane på 4-6 cm i bredden langs hele enden af tæppet. Få denne bane løsnet i den ene ende, og flå den af. Skær en tilsvarende bane, flå den af osv.
Sådan fortsætter du indtil du er i mål :)

Held og lykke med det:)

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 31-12-10 10:02

Jeg vil foreslå, at du lejer en passende gulvslibemaskine hos f. eks. Silvan. Den koster måske et par hundrede, men gulvet er hurtigt slebet rent og du undgår at bruge en masse knofedt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-12-10 10:04

den gulvbelægning du har fjernet er sikkert vinylfilt. det ligner lidt linoleum, men er noget blødere og så er der en filtbelægning på bagsiden. det var meget brugt for 40-50 år siden.
der er nok kun den hårde vej med hensyn til at fjerne limen. gulvfirmaerne har en elektrisk kniv, eller hvad man nu skal kalde den. det er en kniv der vibrerer meget kraftigt og som siddr på en afsingig tung maskine. hvis ikke du kan låne sådan en, må du nok igang med en spartel.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-12-10 10:27

Jeg har set at man kan/ (måske kunne) leje gulvkniv, i Bauhause.
Den type som "trimare46" beskriver.

Jeg ved dog ikke hvad det koster at leje den. Den ligner en minudgave af en sneplov som skære sig helt ned til betonen,

vh Ben

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 31-12-10 11:56

Der har siddet væv i bunden af linoleumen, og det er nok det, som klæber fast til underlaget. Hvis arealet ikke er for stort, kan du bruge en vibrerende "multicutter"/fugeskærer med knivblad til at fjerne resten, alternativt bruge en varmepistol i den ene hånd og en bredbladet spartel i den anden. Spartlen bliver slebet i knivfacon undervejs i processen, men den kan altid slibes op igen.
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : århushansen

Dato : 05-02-11 13:38

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-11 23:59

Åh, jeg ber - brugte du multicutteren eller varmepistolen?
vh
pbp