/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
el til en farmertruck
Fra : janek.nilsson
Vist : 566 gange
50 point
Dato : 30-12-10 23:38

jeg har fået anskaffet en fantastisk farmer truck af mærket htf. jeg og en ven har tænkt at få sat noget lys og lir på den. problemet er at den køre med 36 volt. der er ikke det store market i 36volts lygter ol. den har 6 batterier som er koblet i serie. har hør at man kan forbinde evt. lys til kun to af batterierne ville bare høre om der var nogle kloge hoveder der kunne anbefale at gøre det/ikke gøre det.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 60 point
Dato : 30-12-10 23:59

Det er alletides måde til at ødelægge dine akkumulatore, da du derved laver asymetrisk op og afladning, det dør din akumulator af...

Hvis det kun er til lys, kan du sætte 3 x 12V lamper i serie... Du skal dog være opmærksom på at mange lygter tager stel / minus igennem lampekonstruktionen...

Hvis det baer er 36V lamper, kan de vel vel findes på nettet, eller ved levenrandøren/ vabrikanten.

vh ben

Kommentar
Fra : janek.nilsson

Dato : 31-12-10 00:51

jeg ved at de fleste golfvogne har en omformer til 12/24 volt som går til lyset. tænkte nok også det var en cowboy trick at gøre det på den måde. men syntes bare at det var ærgeligt at skulle indvistere i en omformer. har set en i usa til ca 800 danske

tror faktisk kun at det er veteran tog der har 36volts lygter eller så er den 48volt what ever.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-12-10 04:57

det er aldrig klogt at belaste 1 batteri mere ind de andre

http://dk.rs-online.com/web/?cm_mmc=DK-PPC-_-google-_-0_DK_RS_Brand-_-RS_Phrase de har sikkert hvad der skal til

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-12-10 10:21
Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 31-12-10 19:30

Det er fuldstændigt korrekt, at uens op- og afladning kan slå et hvilket som helst batteri ihjel på rekordtid. Og med hensyn til nedtransformering skal du være meget opmærksom på max. belastningen, og især ved transistorstyret transformering. HVIS omformeren bliver overbelastet eller for den sags skyld kortsluttet, kan der meget vel være 36 volt ud.
Men du kan sikkert finde arbejdslamper, hvor stelforbindelsen sker via et stykke ledning. De kan sagtens seriekobles med en minimal ændring.

Godkendelse af svar
Fra : janek.nilsson

Dato : 03-01-11 23:46

Tak for svaret Benjamin.Hansen.