/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Uopdragen hest?
Fra : mettelyngoe
Vist : 672 gange
100 point
Dato : 12-05-03 15:09

Hej!

Jeg har en islandsk hoppe. Vi har bare det ene problem at hun skraber i jorden med forbenene. Det er irreterende og slider hendes hove. Er hun bare utålmodig? Skal jeg igonere hende eller skælde ud? Jeg håber nogle vil svare på mit spørgsmål da dedt er ved at drive mig til vanvid.

KnuZZ Mette

Kommentar
Fra : josejoller

Dato : 12-05-03 18:30

HEJJJJ

HVOR GAMMEL ER HUN..
DET KAN VÆRE AT HUN TIGGER EFTER MAD...
GØR HUN DET HELE TIDEN....

KNU JOLLER
WWW.JOSE-PONY.WEBBYEN.DK

Kommentar
Fra : mettelyngoe

Dato : 12-05-03 19:35

Hej Joller!!!

Hun gør det kun når hun står bundet.
Hun er 8år. Jeg tror ikke hun tigger efter mad, jeg tror bare at hun vil have opmærksomhed. Skal jeg skælde hende ud?- og hvordan?

KnuZZ

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 14-05-03 00:24

Som hvis hun var en hund! Sig "NEJ" og ros, når hun holder op!

Accepteret svar
Fra : josejoller

Modtaget 100 point
Dato : 17-05-03 11:30

du skal sige NEJ og ros hende når hun holder op.........

knzz joller
www.jose-pony.webbyen.dk

Godkendelse af svar
Fra : mettelyngoe

Dato : 18-05-03 18:07

Tak for svaret josejoller.

Kommentar
Fra : NejdogBrunett

Dato : 28-09-03 14:17

Hej!

Du skal ikke gøre noget. Som du selv skriver, så vil hun have opmærksomhed. Det skal du ikke give hende, så ignorer hende. Det er det bedste du kan gøre, har selv erfaring med det.

Mvh Mie

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 29-11-03 09:40

Det værste man kan gøre, når et dyr viser uønsket adfærd ("unoder"), er at forstærke det. Din hest bliver forstærket i at skrabe med benene, når du siger nej i det øjeblik hun gør det. Og har hun overhovedet lært hvad ordet "nej" betyder?
Det du skal gøre er, IKKE at give hende nogen som helst opmærksomhed når hun skraber. Hverken negativ eller positiv. Du skal ikke røre hende, ikke se på hende, ikke tale med hende. Du skal bare vente. Når hun så holder op tæller du til 3, og giver hende en yndlingsgodbid og kærtegn.
Dette er simpel indlæringspsykologi: Ignorer dét der er uønsket, og ros det der er ønsket!
Dyr lærer ved at få succes. Det de får succes med, vil de gentage. Får hun altid en eller anden form for forstærkning når hun skraber( også selvom det er negativt), ja så har du faktisk lært hende, at det kan betale sig at skrabe. Hvis du roser hende når hun ikke skraber, vil hun lige så stille finde ud af, at det er dét der kan betale sig.
Hav tålmodighed, der kan godt gå lidt tid inden du ser et resultat!!!
Held og lykke

Kommentar
Fra : SuperGolle

Dato : 27-12-03 03:01

Bare send hesten hen til mig, så skal jeg fandme nok røvpule den så meget, at min tisser er større end dens!!!