/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forlys
Fra : nesuno
Vist : 700 gange
50 point
Dato : 27-12-10 15:42

Da jeg ikke synes at forlyset er særlig kraftigt, selv med nye pærer, tænkte jeg på om jeg kan få et kraftigere forlys på min Citroen Xantia ved at indsætte et relæ? Hvis ja, hvordan gør jeg?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-10 15:53

der sidder sikkert et relæ allarede

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-12-10 15:55

Først skal du lige se på lygteparabolerne, om de er i orden, ellers hjælper et relæ ikke ret meget.
De fleste biler har efterhånden lygterelæ, så det burde ikke være nødvendigt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-10 15:57

prøv med 100 Watt pærer, men de brænder sikkert relæ og ledninger af.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 60 point
Dato : 27-12-10 15:58

Hvis du laver eksperimentet med at trække en ledning fra + på AKKU, og hend til polen på forlygtepæren (efter at have afmonterestikket på bagsiden) og se om der er forskel på de to lygters lysstyrke. Husk også at have en stelledning til denne pære!
Så kan du hurtig se om det vil hjælpe med en strømgenvej.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-12-10 16:08

Hvis lyset ikke er særlig kraftigt - skal du måske tænke på hvordan gennerator har det. Hvis bilen ikke lader ordentligt, falder spændingen og lyset i forlygterne bliver svagere,,,,

vh Ben

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-12-10 16:37
Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-12-10 17:54

Det kan jo også skyldes dårlig stelforbindelse. Det er en klasikker, at folk monterer relæer og tykke fødeledninger, men glemmer stelforbindelsen. Så start med, at finde den ved fatningen tæt på parabolen. Afisoler et stykke, og lod en lidt kraftig ledning på i samme farve, som du derefter fører til f.eks. batteriets negative pol, eller et andet sted med rigtig god stelforbindelse. Hvis lyset bliver skarpere / skarpt og en klar forbedring, har du fundet og udbedret synderen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-10 19:52

Det er vel de rigtige lamper du siddende.
Har ledningerne ordentlig forbindelse - ja det er svært at komme.

Kommentar
Fra : nesuno

Dato : 27-12-10 22:24

Tak for de rigtig gode forslag, så må jeg i gang imorgen ;)

Godkendelse af svar
Fra : nesuno

Dato : 05-01-11 16:50

Tak for svaret severino, og alle jer andre også.
Så kom jeg af med Nefa lygterne.
Godt nytår til alle ;)