/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Adgang til Harddisk?
Fra : dogvillestar
Vist : 756 gange
500 point
Dato : 25-12-10 09:13

Har lovet en kammy at jeg ville prøve at redde hans data/dokumenter fra en, måske, skadet harddisk!
Under et indbrud valgte vandalerne at smadre hans helt nye HP Touchsmart PC, og nu sidder jeg med harddisken - En Samsung HD642JJ Sata på 640GB! Disken spinner op uden mislyde eller andet!

Følgende er afprøvet, uden held;

Har haft tilsluttet den til min egen pc via Sata - Windows 7 finder den ikke!
I Computer Management kan disken ses, men viser Not Initialized og når jeg vælger at Initialize Disk, så kommer der en boks med The Device is not ready!

Har haft den tilsluttet 2 Win7 maskiner via kombiharddiskkabel med Sata til USB med samme resultat!

Har haft den tilsluttet min bærbare med Ubuntu Live CD, via et kombiharddiskkabel med Sata til USB, og her vises disken slet ikke!

Diverse diskværktøjer på Hiren's Boot Cd kan slet ikke finde disken!

What to do?

Hvordan Initialiserer man en harddisk?
Evt. med hvilket program etc.!

500 point + 500 ekstra til en løsning!

Go' bagjul ..........

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 25-12-10 09:27

Tror du skal have fat i en UDB skuffe, som jeg kalder den

en skuffe der passer til den pågældende Harddisk, sikkert sta

der kan den lægges i os derefter kan den sættes til USB stikket og tappes på den måde fra en anden PC

det koser lidt, men vil tro 2-300 kr.

mit bedste bus

Fortsat god Jul

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 25-12-10 09:51

Det kabel jeg beskrev kan det samme - Der er både PATA stik til 2,5" & 3,5" diske + SATA og en ekstern strømforsyning, og kablet fungerer da jeg lige har brugt det til en anden disk!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-12-10 10:49

Ok - hvis du kan se den harddisk i diskhåndtering - så er det muligt at du kan læse den med en Linux ubuntu CD

Den kan hentes her:
http://releases.ubuntu.com/jaunty/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-12-10 10:51

Et lignende problem oplevede jeg for en måneds tid siden, det var først da harddisken blev tilsluttet inde i den anden computer at disken kunne arbejdes med, der er sandsynligvis ekstra harddisk stik til strøm og bundkort i din computer. så prøv at sætte den ekstra harddisk ind i din egen computer, husk at slukke for strømmen mens du sætter den i, og igen når den skal derfra, strømstikket skal helt ud af stikkontakten

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-12-10 10:51

Du skal absolut ikke lave noget med initialize du risikerer at fjenen partitioneringen, og så bliver det først rigtigt svært.

Hvis den bærbare er købt med pågældende disk er det måske med en boot manager , som bla a, skal kunne geninstallere systemet fra en skjult partition. Den slags er ikke lige til at læse fra en anden maskine.

Bedst er det nok at sætte den på en maskine med linux system og et godt værktøj til at finde partitioner.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-12-10 11:09

Hej Dogvillestar

Man kan ikke sige andet end at du har prøvet lidt af hvert. Men Der er dog en enkelt ting tilbage som jeg også ville prøve, nemlig Gparted som kan hentes som en .iso fil fra http://gparted.sourceforge.net/download.php og brændes på en CD. Man booter på CD'en, starter op i Linux, og selve Gparted partitioneringsprogrammet starter automatisk. Prøv om du kan få gang i disken med dette.

Men nu har den disk jo været ude for en hård medfart. Har du kigget på undersiden af disken og set om der skulle være revner eller brud på printpladen? For hvis det er elektronikken der er noget galt med så skal du bruge en som er god til at bruge en skruetrækker og loddekolbe. Jeg har hørt om at nogen har haft held til at redde dataende på en harddisk ved at udskifte printet med et print fra en disk som er nøjagtigt magentil.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-12-10 11:23

Måske skal harddisken justeres til slavetilstand.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-12-10 11:38

Når det er en SATA er vi ude over master - slave

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-12-10 11:41

I den pc hvor du kan se den i diskhåndtering, hvad vises der af filformat?

(Altså man kunne hvis man er modig formaterer disken og efterfølgende gendanne filer med et dertil egnet program.) Det har jeg ALDRIG foreslået.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-12-10 11:44

Dogvillestar du skal absolut ikke begynde på at initialisere eller bruge Gparted!

Derimod kan det være en god ide at bruge en Linux live CD når du starter computeren med den ekstra harddisk tilsluttet inde i din computer, hvis brugeren har en brugerkode på sin konto så kan du have besvær med at overtage ejerskabet, den slags undgår du med en Linux live CD

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 25-12-10 19:22

Tak foreløbigt for jeres input - Kigger på det i morgen, har sq fået for mange julepils til det nu

Kommentar
Fra : edison

Dato : 26-12-10 05:33

hvis du kan se den i diskhåndtering. så prøv at skifte drev bokstav for den, noget der kommer efter din egen feks f:
og husk at den du rodeer med er delt op i 2

Annuller spørgsmålet
Fra : dogvillestar

Dato : 06-01-11 06:13

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Ingen af Jeres løsninger duede, men jeg fik repareret disken via programmet Sinrit hos en kammerat, og der virker igen!

Men tak for at prøve!