/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vaske undertøj med bremsespor i....
Fra : axelbjarne
Vist : 10279 gange
100 point
Dato : 21-12-10 04:38

Jeg har en gammel mor, som efterlader en del bremsespor i sit undertøj, og det ser just ikke så godt ud - så er spørgsmålet hvad skal jeg gøre for at få det helt rent. Hun er såmænd selv ked af det. Nogle gode tips og tricks efterlyses.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 21-12-10 04:39

Senil gammel mor på 82 år....

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 21-12-10 04:42

De fleste mennesker vil jo helst være renlige....hele vejen igennem.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-12-10 05:14

indlæg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-10 05:38

En kogevask burde klare det, ... hvis ikke, så læg trusserne i en klorinopløsning først (kun hvis det er hvide bomuldstrusser) og så dernæst en kogevask

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 21-12-10 06:25

Smør opvaskemiddel på, lad ligge nogle timer og kogevask gerne med Biotex.

Hvis det er bomuldstrusser og du ikke vil samle til en hel maskinfuld, kan du koge dem i en gryde.

Jeg havde selv problemet med et gammelt familiemedlem, og metoden gjorde tøjet helt rent.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 21-12-10 08:11

Læg undertøj i blød i et vaskemiddel f.eks. Bioteks. Lad det ligge i natten over!

Jeg vasker så på 60 gr. med forlænget vasketid! Tøjet bliver rent!

(har også en mor- og samme "problem"

V. h. Kamma

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 21-12-10 08:13

P.S. Hold dig langt væk fra Klorin !

Det er skadeligt for miljøet og desuden mørner det tøjet!

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 21-12-10 08:21

Sæt trusseindlæg i hendes trusser (som rotw skriver) køb de ekstra lange.
Hvis det ikke er nok, så køb noget større f.eks Tena - går ud fra at de også kan bruges til bremsespor...

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 21-12-10 09:06

Lige i øjeblikket afprøver jeg med klorin...og så fortsætter jeg med de forskellige råd...og jeg skal nok skrive resultaterne. Et par bukser ad gangen.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-12-10 09:45

Citat
Smør opvaskemiddel på, lad ligge nogle timer og kogevask gerne med Biotex.

Nemlig så...det er det eneste der hjælper ...klorin er skadeligt og tager KUN farven.
God jul til dig.

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 21-12-10 09:56

Sprøjt flydende Vanish på stedet,der skal renses.
Det plejer at fjerne misfarvninger.Det er min erfaring.
God jul.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 21-12-10 12:00

1. forsøg med at ligge trusserne i bød i en mild klorinopløsning - og så en gang kogevask - lykkedes, ingen spor af en katastofe opbremsning.

Så vil jeg prøve - Smør opvaskemiddel på, lad ligge nogle timer og kogevask gerne med Biotex.

Men resultatet kommer først i morgen....jeg har også andet der skal sørges for.

mvh.
axel bjarne

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-12-10 12:06

Citat
Smør opvaskemiddel på, lad ligge nogle timer og kogevask gerne med Biotex

Axelbjarne...når du har smurt sulfo på skal du lige lægge det i en pose og lukke den tæt.
Hvis sulfoen tørre ind hjælper det ikke.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 21-12-10 12:13

Klorin fjerner misfarvning og desinficerer, men det er ikke det samme som at tøjet er rent.

Klorin mørner stoffet så dets holdbarhed nedsættes ganske betydeligt.

Klorin egner sig ganske fortrinligt til toiletkummer og den slags, men ikke til tøj.

Accepteret svar
Fra : Dulcona

Modtaget 100 point
Dato : 21-12-10 15:40

Brug det bedste...gammeldags soda. Fås i mange forretninger. Daglig Brugsen, Rema, Fakta. Det laves af firmaet "Sterling" og koster omkring 15 - 17 kr for ½ kg.

Er det slemt, så læg tøjet i blød i soda i et døgn og vask derefter i maskinen med lidt mere soda i hovedsæbeskuffen. Klorin fjerner ikke lort, men bleger det, så du ikke kan se det. Desuden mørner det tøjet og er mere end giftigt for miljøet.

Så back til good old days...Brug SODA

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 21-12-10 17:13

Send på et vaskeri.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 23-12-10 16:38

Nu har jeg afprøvet med soda, og jeg vil foretrække den metode fremover. Men tak for de øvrige tips.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 23-12-10 16:38

Tak for svaret Dulcona.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 09-01-11 00:42

Godt det virkede. Jeg bruger aldrig andet, altså bortset fra sæbe som jeg doserer meget nøjagtigt. Alt for mange danskere bruger alt for meget sæbe. Der må overhovedet ikke være skum i maskinen, så er der brugt for meget. Jeg har også droppet skyllemiddel og bruger eddike i skyllerummet. Det fungerer fint og samtidig kalker det varmelegemet af.