/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Skat ved salg af aktier
Fra : bigfool
Vist : 632 gange
200 point
Dato : 20-12-10 15:24

Jeg har prøvet at google lidt rundt på skat's hjemmeside, men kan umiddelbart ikke finde svar på følgende:

Hvis man har en kombination af aktier, investeringsbeviser og obligationer i navngivet depot på f. eks. kr. 500.000 i aktuel kursværdi og ønsker at sælge for f. eks. kr. 100.000 i aktier, hvordan ligger det så med evt. skat til skattefar? Papirerne har været ejet i mere end 10 år.

På forhånd tak - Bigfool

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-12-10 17:29

Det, der beskattes, er din fortjeneste på aktierne, altså kursgevinsten (udbytterne er løbende blevet beskattet), tab kan modregnes i fortjenesten.

Du kan se mere her

http://www.tax.dk/pjecer/aktiebeskatning.htm hvor der også linkes til skatteprocenterne.

Skal du mere i dybden skal du søge på aktieavancebeskatning/-skat

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 20-12-10 17:57

Hvis aktierne er erhvervet i f. eks. 1997, er der jo ikke en sjæl der kan huske daværende kurs, så hvordan beregnes det i praksis? - Ellers godt link vagnr

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-12-10 18:33

Hvordan det beregnes i praksis tør jeg ikke sige, men jeg er bange for, at Skattevæsenet kan finde ud af det

Men hvis du har haft aktierne så længe, kan du være så heldig at de falder ind under denne regel fra linket

"Gevinst og tab på børsnoterede aktier,7) der er erhvervet før den 1. januar 2006, og som indgår i en beholdning af børsnoterede aktier, der pr. 31. december 2005 har en samlet kursværdi på eller under en grænse på (ugifte: 136.600 kr.; gifte: 273.100 kr.) beskattes ikke."

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 20-12-10 18:45

@vagnr: Beløbsstørrelsen er jo noget højere, så den regel holder nok ikke ...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-12-10 19:11

Det afgørende, som jeg læser det, er hvad din beholdning af børsnoterede aktier var ved udgangen af 2005. hvis den var mindre end de der ca 135000, hvis du var single, eller det dobbelte hvis du var gift.

Obligationerne tæller ikke med i beløbsgrænsen, det mener jeg investeringsbeviserne gør.

Så det kan da være du er heldig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-12-10 01:46

Læg mærke til at beløbsgrænsen er for ajktier, så obligationer og beviser er derudover , hvis beviserne er på noget baseret på aktier er sagen mere kompleks, og du må have professionel rådgivning.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 200 point
Dato : 21-12-10 05:48

Det er meget billigere og sikrere på forhånd at bede om et bindende svar fra Skatterådet

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=210335

Så ved du præcist hvad du har at rette dig efter, og de 300 kr det koster er en brøkdel af hvad en revisor skal have.

Her er et bindende forhåndstilsagn, der handler om beskatning af såvel aktier som beviser købt før 2006, der skriver "investeringsbeviserne i C og D vedrører udloddende aktiebaserede investeringsforeninger. Det er endvidere konstateret, at investeringsforeningerne har valgt, at gevinst og tab skal beskattes efter samme regler som for aktier, jf. aktieavancebeskatningslovens § 21 stk. 2." hvad jeg opfatter som betingelserne for, at investeringsbeviser er omfattet af overgangsreglerne.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1782927

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 21-12-10 17:04

Tak for svaret vagnr. Jeg har også i dag talt med en bank- og investeringsrådgiver, som gav mig lidt yderligere viden, og jeg tror nu jeg er rimeligt klædt på

Glædelig jul til dig og alle andre herinde!

Bigfool

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-12-10 17:13

Selv tak, bigfool