/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
CEVA/D.A.P.
Fra : sabelfisk
Vist : 875 gange
50 point
Dato : 02-12-10 21:56

Hejsa, Jeg har i dag hos min lokale dyrehandler fået at vide at dette ville hjælpe på at hunden laver inden for og gør meget af fremmede. Det er et device der udskiller feromoner der efter sigende skulle berolige hunden, og få den til at føle sig mere tryg.

Jeg har haft problemer med min chihuahua der både laver inden for og er meget utryk når der kommer fremmede. Hun er 4 år gammel og jeg har haft hende i ca. tre uger. Det undre mig at hun laver inden for, men jeg tror måske det kan være seperationsangst. Når vi får besøg gør hun rigtig meget og det er jo ikke helt unormalt for en hund at gø når der kommer nogen, men hun bliver ved længe. Derefter kan hun godt finde på at opsøge de fremmede, men hvis de prøver at klappe hende knurrer hun meget. Til tider gør hun sig ligefrem til, og ligger sig ned på ryggen, men knurrer så alligevel når hun bliver klappet. Det er lidt ligesom om hun ikke helt kan finde ud af hvad hun vil. Jeg synes det er lidt ærgeligt da vi tit har nogen på besøg der gerne vil sige hej til hende. Jeg ved ikke om det er for sent at få hende til at kunne lide fremmede, men jeg vil så gerne have det, da vi som sagt har mange venner der tit kommer forbi.

Mit spørgsmål går så på om nogen af jer kender til denne D.A.P. ting, der skulle berolige hunden og ved om det hjælper noget.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-10 22:07

Pudsigt at du lige kommer med dit spørgsmål nu, for der har lige været en udsendelse i tv med hende den engelske hundeekspert

Hendes løsning på problemet er at rose hunden i et væk.... når der kom fremmede gav hun hunden kylling for at distreherer hunden til ikke at lægge mærke til at der var fremmede.... i dagens afsnit var det nu ikke fremmede i hjemmet, men på gaden... men ved at blive ved med at træne hunden, kunne der også komme fremmede med hjem

Denne hund var heller ikke renlig.... det blev så ændret til at den blev luftet 5 gange om dagen.... det hele endte med at de fik en rolig hund, der ikke ikke bed gæsterne

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 02-12-10 22:12

Jeg prøver også at rose hende meget, og jeg har jo kun haft hende i tre uger så hun skal også lige vende sig til det hele. Problemet med at hun laver inden for er lidt mærkeligt, for hun gør det altid to minutter efter vi har været ude, som om hun nægter at gøre det uden for, det er meget mærkeligt..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-10 22:25

I tv var forklaringen, at hunden var blevet vant til at besørge indenfor - hvor der var blødt - så de prøvede så at finde en blød græsplæne -- ehm... det kan godt være det bliver lidt svært nu hvor der er sne... men det var altså den forklaring hun kom med

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 02-12-10 22:55

Du skal være så længe udenfor til du har set at den har afleveret det den skulle udenfor
og så skal den have ros og gode godbidder lige i nuet eller et spilt sekund efter den er færdig.

Og du kan godt væbne dig med, at skulle ud mindst en gang hver 1½ time i de første mange uger, indtil den er blevet klar over hvor, du gerne vil have at, den gør af sine efterladenskaber.

Med hensyn til gø og knur, så skal du være i nærheden og find noget hvor du fanger dens interesse og leg så med den eller træn med den, så den glemmer det den var igang med og husk ros med en sød blød stemme.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 02-12-10 22:57

Jeg har prøvet DAP mod fyrværkeriangst. Hvis det virkede, var det meget lidt, men jeg bruger den troligt i måneden op til jul for en sikkerheds skyld.

Man kan også få nogle piller mod angst og utryghed. Det er vistnok et naturpræparat og altså ikke receptpligtigt. Det har jeg hørt fra andre, at det ikke virker særlig meget.

Jeg tror, at disse præparater hjælper på "den lille angst/utryghed", men ikke på alvorlige problemer.

Kommentar
Fra : morodi

Dato : 03-12-10 06:51

Tålmodighed tålmodighed og tålmodighed.
Det er tit at omplaceringshunde, har problemer med at de besørger indenfor i starten, og især hvis de er lidt usikre i forvejen.
Jeg har selv 4 omplaceringshunde, og et par stykker, havde samme problem som din i starten, det jeg gjorde var, at alt forgik på samme måde hver dag, så de havde en rutine at holde sig til, og så igen, en masse tålmodighed, det skal nok komme, det kan være hårdt for hunden, at skulle skifte hjem når de er voksne.
Så du må endelig ikke gå og være irriteret på hunden, men tage det som det kommer, og bare være stabil med at tage hende ud.
Held og lykke med hende.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 03-12-10 12:53

Har du kontakt med den tidligere ejer?

For det ER hørt, at nogle af de små hunde lærer "renlighed" ved at bruge en kattebakke.

Hvis din lille pige helt fra hvalp af har lært, at hun skal besørge i en kattebakke --og KUN i en kattebakke-- så kan det blive svært at få hende til at forstå, at reglerne nu er anderledes. Hun vil konsekvent vente med at gøre noget, til hun kommer hjem. Og når der ingen kattebakke er, så må hun jo bruge et tæppe eller lignende.

På denne årstid kan du ikke gøre noget ved det. Du kan selvfølgelig købe eller låne en kattebakke for at se OM det er det, der er problemet.

Men til sommer kan du tage på heldagsture med den lille dame. Ture, hvor I vel og mærke er udenfor hele tiden. Og SÅ skal hun have godter og ros for hver eneste lille dråbe, hun kommer med ude i den store natur...

Med hensyn til gæster, så skal du sige til de besøgende, at de skal lade være med at se på hende. De skal lade som om hun ikke er der. OGSÅ hvis hun kommer hen og snuser til dem..

Hun har måske haft et liv som "legetøj" hvor hendes grænser ikke er blevet respekteret. Det kan nemt ske for sådan en meget lille og forsvarsløs hund.
Det er ikke sikkert, at hun VIL komme til at "kunne lide fremmede" .. Men hun vil sikkert kunne komme til at holde af jeres venner, ----hvis altså de respekterer hendes grænser og forstår hendes behov.
DAP tror jeg ikke hjælper i den situation... Men det skader heller ikke, så det kan da være et forsøg værd.

Godkendelse af svar
Fra : sabelfisk

Dato : 05-12-10 18:05

Tak for svaret Birgitta. Jeg har købt en kattebakke og vil se om det virker. Jeg vil selvfølgelig også lufte hende hver dag som jeg plejer, men hvis det med kattebakken hjælper og det er det hun har været vandt til så er det jo nok sådan man må gøre det i første omgang. Derefter vil jeg som du forslår prøve at tage nogle ud dage med hende.

I det hele taget tak til alle for gode svar.

Mange december hilsner

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-10 20:51

Held og lykke med forsøget.

Vent med at træne ude-renlighed med hende, til det bliver behageligere vejr.
Og vis hende hen til kattebakken når I kommer hjem fra jeres ture. Hvis det ER det hun er vant til, så vil hun blive en meget lykkelig lille hund. Det er bestemt ikke sjov for hende at være nødt til at være urenlig....

Hvis det ikke virker, så må du vende tilbage hertil. Opret et nyt spørgsmål med henvisning til dette. Så ved folk, hvad der er prøvet.

Men fortæl endelig også her, hvis det går godt.. Gode nyheder er altid velkomne..

Forresten kan hun have brug for DAP i forbindelse med fyrværkeri til nytår, når hun er lidt urolig af sig. Så det er nok værd at prøve det også. Væn hende allerede nu til at radioen spiller hele dagen, også når hun er alene. Så hører hun ikke så meget til lydene udenfor..
Decemberhilsner til dig også .