/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
Import fra Tyskland
Fra : krintelk
Vist : 1000 gange
10 point
Dato : 19-11-10 16:52

Hejsa :)
Jeg ønsker at købe en Ipad fra tyske gravis.de til brug i min virksomhed (som er momsregistreret). Gravis.de vil ikke umiddelbart trække VAT'en på 19% fra betalingen. Er det ikke meningen, at virksomheder imellem i EU skal handle uden moms?

Håber der er nogle "moms-hajer" herinde :)

Mvh
Christian Krintel

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-11-10 16:58

den er momsfri

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-11-10 17:00

Men den tyske moms (VAT) er på 19%, så dermed er det jo handel uden moms

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-11-10 17:02

Alle skal betale moms ved import fra EU, at det så indgår i Dit eget momsregnskab m/u refusion med SKAT er en anden sag.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-11-10 17:04

nix alle betaler ikke moms

Kommentar
Fra : krintelk

Dato : 19-11-10 17:07

Jeg tror bare lige jeg blev endnu mere forvirret. Troede egentlig, at med de nye EU-moms regler fra januar 2010, at man købte uden moms, og så indberettede en erhvervelsesmoms på 25% (som så igen kan trækkes fra)

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-11-10 19:31

Nu er jeg også forvirret!

Citat
at man købte uden moms, og så indberettede en erhvervelsesmoms på 25% (som så igen kan trækkes fra)

Tror du virkeligt, at man kan købe uden moms og derefter fratrække yderligere 25%?

Hvis du køber med moms i udlandet, kan du trække den pågældende moms fra d.v.s. 19%.

Men hvad skal dit firma med en Ipad, er det ikke fordi du ønsker at bruge den privat?

Kommentar
Fra : krintelk

Dato : 19-11-10 20:53

Citat
Tror du virkeligt, at man kan købe uden moms og derefter fratrække yderligere 25%?

Nej, det trr jeg naturligvis ikke. Har bare læst, at man opgiver 25% af fakturabeløbet både under købs- og salgsmoms, så man reelt ikke bare betaler fakturabeløbet (uden 19% moms).

Citat
Hvis du køber med moms i udlandet, kan du trække den pågældende moms fra d.v.s. 19%.

Ja, det regnede jeg også med. Men hvordan forløber det, når nu gravis.de ikke sælger uden moms til virksomheder (som jeg tror de skal)?

Og slutteligt.. Nej, jeg har ikke tænkt mig at snyde den danske stat for penge - En ipad kan faktisk bruges aktivt arbejdsrelateret.

Kommentar
Fra : krintelk

Dato : 19-11-10 20:55

Der skulle selvfølgelig stå: ", så man reelt bare betaler fakturabeløbet (uden 19% moms)"
Kan ikke finde en ret indlæg-funktion.. :(

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 10 point
Dato : 19-11-10 21:14

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1823668&vId=0
beskriver regler for køb indenfor EU.

Umiddelbart har du ret vedr. erhvervelsesmoms, men du skal oplyse sælger om dit moms-nr.
Citat
Husk at oplyse dit momsnummer til sælgeren
Du skal huske at oplyse dit momsnummer til sælgeren. Dette skal sælger nemlig skrive på fakturaen, for at han kan undlade at lægge moms på varen. Hvis sælgeren ikke skriver dit momsnummer på fakturaen, skal han lægge moms til prisen på fakturaen, men du skal stadigvæk beregne og betale dansk moms. Du kommer derfor til at betale moms af varen to gange; både til det land, sælger kommer fra, og til Danmark. Du skal angive dit momsnummer som DK + dit 8-cifrede momsnummer.

Og hvis du ikke kan få leverandøren til momsfrit salg, kan du ansøge om refusion af udenlandsk moms. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645745&vId=0
Som momsregistreret virksomhed kan du på visse betingelser få tilbagebetalt den moms, du har betalt i et andet EU-land. For at få momsen tilbage, skal du bl.a. sende en ansøgning til myndighederne i det pågældende land.

Så måske er det nemmere, at købe sådan et produkt i Danmark.

Kommentar
Fra : krintelk

Dato : 19-11-10 23:03

Ok :) mange tak for svaret. Så tror jeg, at jeg er blevet lidt klogere på det.

Godkendelse af svar
Fra : krintelk

Dato : 19-11-10 23:03

Tak for svaret IBM760.