/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Tørløbs-indikator Primagaz
Fra : henrikkrebs
Vist : 3195 gange
100 point
Dato : 12-11-10 00:47

Har lige købt en tørløbsindikator fra Primagaz. Hvad søren er det der får den til at virke? Nogen der kan beskrive hvad der får den til at virke?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-11-10 01:17

Trykket i flasken falder efterhånden som gassen bliver brugt. Derved kan man bruge trykket til at afgøre hvor meget gas der er i flasken, og i dette tilfælde give en alarm når trykket er nået under et bestemt niveau, og flasken dermed er ved at være tom.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-11-10 01:27

Tak for forslaget - det kan næppe være korrekt:

1. Damptrykket af propan (eller propan/butan-blandingen) er kun afhængig af temperaturen. Det er derfor konstant indtil der ikke er noget gas i væske-fase tilbage.

2. Tørløbsindikatoren sidder i son helhed udvendigt på flasken, hvor trykket nødvendigvis må være atmosfæretrykket.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-11-10 01:41

Jeg tror du har ret, det er ikke sådan den virker...

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-11-10 01:47

Gad vide om den kan måle den mængde gas der passerer forbi? Det vil jeg dog tro er for usikkert, og man ville i så fald ikke kunne sætte den på en halv tom flaske, og få den til at fortælle hvor meget der er tilbage.

Det kunne være interessant at se den nær på...

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-11-10 01:48
Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-11-10 01:50
Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-11-10 01:52

De bedste billeder er vist disse:
http://www.primagaz.dk/fileadmin/webmasterfiles/Billeder/DK/Service/Primalight/Indikator_pakning.jpg

På billede 4 kan man se et rødt "stempel" til højre hvad påvirker det?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-11-10 06:42

Den er kryptisk for det er jo helt korrekt at trykket er afhængig af omgivelsestemperaturen.

En tanke.
Men mon ikke den er temperatur afhængig. ??? Et hurtigt temperatur fald kunne tyde på lidt gas i væskeform i flasken. Des mere fuld flasken er des langsommere kommer temperatur faldet. Så vil den ved tom flaske ikke fingere, men der beskrives jo også at den kan fjernes når den begynder med alarm.
Det er jo samme princip som i et køleanlæg. Tryk og temperatur hænger ssammen, des lavere tryk des lavere temperatur. Og gas er jo et glimrende stof til brug som køle middel. Det er jo netop den slags der bliver brugt i køle/fryseskabe i dag. (Isobutan R600a, som er et ikke ozon nedbrydene stof)

Det var også kun et forslag

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-11-10 14:29

Henrik.
Hvorfor spørger du ikke her...der er en del der ved det er jeg sikker på.
http://www.dcu.dk/start.asp

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-11-10 14:38

Jeg ved ikke hvordan den virker, jeg glæder mig bare over, at den virker. Dog har jeg taget batteriet ud, da vi ikke gider at ligge om natten, og høre på dens hyleri. Der er 2-3 ltr. gas tilbage når alarmen lyder.

Tager man måleren af og sætter den på igen fungerer den ikke korrekt, da den "tror" det er en ny flaske.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-11-10 19:31

En ide: Hvis man vil checke hvor meget gas der er i flasken kan man gøre det ved at banke på den, lyden den giver vil kunne fortælle noget om hvor meget gas der er i flasken. Måske virker dimsen her på samme måde. Man kunne gøre noget tilsvarende ved at undersøge det echo der er inde i flasken.

Men alka skriver at dimsen kun virker hvis den bliver sat på en ny flaske, det kunne tyde på at den måler gennemstrømningen.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-11-10 09:42

Der må være et lille rør ned til lige før bunden. I en lille ventil, på røret må der være en kontramekanisme, som ikke tillader den flydende gas at flyde ud, men kun gasluft. Når niveauet når til bunden kommer der så gasluft ud og den begynder at hyle på grund af udstrømning af gasluften.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-11-10 11:25

Hyletonen kommer alene som følge af viserens stilling (opdagede jeg da jeg satte den på) og kun når der er batteri i apparatet.

Under påsætning røg viseren midlertidigt ned på 'tom' og hyletonen kom. Korrekt påsat viste den som forventet 'fuld' - det gør den iflg brugsanvisningen indtil der er 4 kg tilbage.

Der kunne være en gennemstrømsmåler indbygget i messingventilen og dimsen man påsætter gør så ikke andet end at aflæse denne. Måske. Det ville være rart at vide.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-11-10 13:04

Der kunne være indbygget et lille magnetisk hjul i flaskens tud, og en simpel tæller i tørløbsindikatoren. Du skriver at den kun kan give alarm hvis der er batteri i, kan den vise den rigtigt mængde gas, uden batteri?

Jeg kunne godt tænke mig et nærbillede af det røde "stempel" der er på dimsen, drejer det rundt eller går det frem og tilbage?

Jeg ved ingenting om dimsen, gætter kun.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-11-10 13:25

Den røde viser drejer ned på nul

Der er et billede - så godt som jeg kunne tage det - på http://www.primagaz.dk/primalight/toerloebsindikator-med-alarm/

Viseren er ret letløbende. Den drejer ned mod nul når man bevæger indikatoren lidt pludseligt og vist også når den er i en bestemt position (under påsætning på flasken). Noget kunne derfor tyde på at det 'blot' var tale om en magnetisk overførsel gennem messingtoppen fra 'et eller andet' indeni flasken. Men det forklarer jo kun en lille del af funktionen.

Alarmlyden er blot en elektronisk bib-bib-lyd. Folk fortæller at de ikke gider høre på den så de piller batteriet ud. Viseren fungerer fint uden batteri.

Undskyld at jeg først kommer med disse detail-oplysninger nu. Jeg har først lige sat flasken+indikatoren i vognen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-10 13:44

Jeg kan ikke greje lige hvordan den virker, men for at slå en ting fast.

Der er IKKE et tyndt rør der går ned til bunden. Ventilern er skruet i og siddet blot i toppen. Derfor kan man heller ikke bruge en gasflakse der liger ned. På nær når det er en trusk gas. Der er et rør indeni som er bukket og går ud til siden af flasken. På flasken er der en mærkat med en pil der viser hvor røret ender og på den mærkat står der Top. Der jo akkurat samme senarie for kun at få gas i damp form til forbrændingen. Tørløbs indikatoren er vel bare en der klikkes uden på ventilen uden at være i forbindelse med gassen, er det ikke korrekt.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-11-10 14:06

Ja, tørløbsindikatoren er bare en der klikkes uden på ventilen uden at være i forbindelse med gassen.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-11-10 14:32

Jeg så flasken for nogle år siden på udstilling. Her udsendte den en hylende lyd, hvor det var tydeligt, lyden blev frembragt af noget luft igennem en fløjte. Så jeg tror stadig den virker på samme måde, men man er gået over til noget elektronisk i forbindelse med denne fløjte.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-10 14:59

Thyregod, kig lige engang her. Der er ikke forbindelse til flasken men blot koblet udenpå.
http://www.primagaz.dk/fileadmin/webmasterfiles/Billeder/DK/Service/Primalight/Indikator_pakning.jpg

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-11-10 17:25

Der må være en lille forbindelse til det indre af flasken, som udløses når indikatoren påkobles. Der nævnes også om en utæthed ved ventilen, som kan opstå. Jeg har valgt at bruge de gennemsigtige flasker, så ved man altid hvor meget der er i.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-10 17:39

Det er jo en hel anden knippel ide med gas flasker Thyregod.
Det er ikke en lækage mellem indikator og flaske der henvises til, men en derimod lækage mellem ventil og flaske.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-11-10 18:16

"Lækage"?
Der hvor indikatoren påmonteres er der helt og ubrudt messinglignende metal. Ingen gennemgang dér.

Stik modsat indikatoren ses en rund gevækst. Det kunne ligne en sikkerhedsventil. Hvis flasken opvarmes tilstrækkeligt, så vil indholdet komme ud. Bedre lade det komme ud et kontrolleret sted end at lade hele flasken eksplodere.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 13-11-10 18:18

Det var for at forklare at den evt. lækage der kan opstå IKKE er mellem indikator og flaske men evt. mellem ventil og flaske.
Som beskrevet her. http://www.primagaz.dk/fileadmin/webmasterfiles/Billeder/DK/Service/Primalight/Indikator_pakning.jpg

Godkendelse af svar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-11-10 18:26

Tak for indsatsen til jer alle.

Ja, spørgsmålet er jo ikke besvaret. Jeg har spurgt Primagaz - de har heller ikke svaret.

Point tildelt til tilfældighed

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-11-10 14:26

Hmm dvs. det er et af livets små mysterier.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-11-10 16:00

Ja et mysterium er det vist. Gas kan ikke gå gennem messing. Men jeg vil gerne vide hvordan den virker.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-11-10 16:04

Det finder vi ikke lige ud af her for det er ikke til at finde noget teknisk info om dimsen