/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
hvad er definitionen på et vandfald
Fra : chokoladegrisen
Vist : 1241 gange
300 point
Dato : 09-11-10 15:10

Hvad er et vandfald - er der en bestemt højde vandet minimum skal falde, skal der være en bestemt mængde vand, skal der være vand i hele året, hvis et vandløb falder ca 3 meter over en længde på ca. 30 meter er det så et vandfald eller et styrt. Hvis der er mere end et fald kaldes det kaskadefald men findes der en egentlig definition ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-10 15:18

Et vandfald er et sted i et vandløb, hvor vandet styrter lodret eller næsten lodret ned. Der findes mange typer af vandfald. Kaskadevandfald kaldes det, når vandet falder i flere små fald, næsten lige efter hinanden.

Vandfald kan opstå, hvor hårde og bløde bjergarter veksler. Som følge af erosion flytter vandfald sig til stadighed baglæns i retning mod kilden, f.eks. flytter Niagara sig baglæns med 1½ meter om året.

Af store vandfald kan ud over Niagara nævnes Victoria-faldet i Afrika og Gullfoss på Island og Iguaçu-vandfaldene i Sydamerika. Vandfaldene har mange steder i verden givet anledning til opførelse af vandkraftværker, f.eks. ved Rjukan i Norge. Mange steder har denne anvendelse ført til konflikt med miljøorganisationer, fordi vandfaldene jo repræsenterer store naturværdier.

Vandfald er som oftest berømmet på grund af størrelse, højde eller vandmængde. Andre fordi de er særligt spektakulære. Reichenbachfall ved Meiringen er især blevet kendt fra litteraturen.

herfrahttp://da.wikipedia.org/wiki/Vandfald

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-10 15:38

Der findes ikke dimensins grænser forvandfald.
Selv små niveau styrt i floder og åer er vandfald...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-11-10 17:05

Et fald betyder vel bare at noget bevæger under indfflydelse af tyngdekraften uden at blive bremset af andre materialer end atmosfæriske forhold . Altså vander du dine radidser med en vandkande er det vel et vandfald.

I større skala (floder) har det jo med forskellig hårdhed og orientering af geologiske formationer at gøre + de menneskabte vandfald.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-11-10 17:57

Jeg mener det er vand, der falder af en sådan størrelse, at det imponerer en beskuer.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 09-11-10 21:20

hmmm så er den ged hvis baberet........

Bassebo...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-10 21:30

Hvis du hælder vand nok i et vandfad, vil der opstå et vandfald.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-10 22:25

Eyvind, du tager fejl

Citat
Hvis du hælder vand nok i et vandfad, vil der opstå et vandfald.

Det hedder - vandbad -

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 10-11-10 02:21

Vandfald betyder vel i virkeligheden bare vand der falder