/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Kinesiske vagtler
Fra : MonikaMor
Vist : 3258 gange
20 point
Dato : 09-11-10 09:53

Det lykkes mig et par gange at udruger et par kinesiske vagtler, men desverre døde de. Hvad kan jeg gør for at de kan overlive?
Jeg bliver miget glad, hvis jeg får svar.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-11-10 13:11
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-11-10 13:20
Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-11-10 17:43

hvad har det med / Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme og gøre?

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 09-11-10 18:40

Hej MonikaMor.
Det er lykkes for mig at udruge vagtelæg i rugemaskine, så derfor vil jeg gerne vide om du har udruget dine i rugemaskine eller om vagtlerne selv har gjort arbejdet. Hvor gamle er de når de dør?
Hilsen Kirstineka

Kommentar
Fra : MonikaMor

Dato : 10-11-10 09:43

hej Kristineka
Mine vAGTLER HAR JEG UDRUGET I RUGEMASKINENE OG DE HAR LIVET 2 - 3 DAGE SELV OM AT DET HAR VÆRET VARME LAMPE .
HILSEN FRA MONIKAmOR.

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 11-11-10 07:58

Hej MonikaMor.
Undskyld, men jeg har ikke tid til at skrive en længere forklaring lige nu, men jeg skriver til dig i aften.
Hilsen Kirstineka

Kommentar
Fra : MonikaMor

Dato : 11-11-10 10:11

Tak for svaret og jeg venter på din forklaring

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 11-11-10 21:13

Hej MonikaMor.
Vi har haft strømsvigt i området hvor jeg bor, så jeg har ikkke kunne skrive til dig.
Mit første spørgsmål er har du kyllinger nu? så har vi måske travlt!!!
Du skal bare vide at dyrs velfærd og trivsel har min højeste prioritet.
Skriv såsnart du får min mail, hvis du har levende kyllinger.
Det er vigtigt at du "underviser" kyllingerne i at spise og drikket vand.
Jeg har grædt over at får kyllinger for bare at se på at de dødede fra mig.
Jeg ved godt at det er alt for sent at skrive til dig, men jeg er først på nu!!!!
Hilsen Kirstneka.

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 11-11-10 21:29

Til Jer som følger denne tråd og MonikaMor:
Jeg har været helt vildt stresset over at jeg ikke kunne komminikere.
Det var dejligt at få skrevet til MonikaMor - det har ligget mig på sinde hele dagen.
Jeg har selv udruget vagtler i rugemaskine. Det første "hold" som blev udruget levedede, også i meget kort tid.
Siden fandt jeg ud af at det er vigtigt at lære det af "spise" og at "drikke vand". Selvfølgelig har temperaturen også en stor værdi, men ude i naturen tro jeg at det vigtigste er mad og vand.
Det er et lille trick man skal lave med dem.
Jeg har selv og prøvet at "genoplive" dem uden held - så jeg ved godt hvordan det føles. Jeg håber jeg kan hjæpe de små stakler og MonikaMor. Det er DEJLIGT når det lykkes.

Hilsen KirstneKka

Kommentar
Fra : MonikaMor

Dato : 12-11-10 11:03

Hej Kristenka
Desverre de kyllinger døde efter 2-3 dage. Jeg blev meget ked af det og nu ere jeg stoppet med at prøve igen indtil jeg ved præcis hvad jeg skal og kan gør så de ikke dø fra mig.
Tak for dine gode råd. Jeg har haft held med de stor Jepanske vagtler med at udruger og de har overlavet alle og er voksne nu, men de smår som er så kær dø, så jeg vil være meget glad for alt viden om hvordan man skal behandle dem så de overlever.
Lykkes det for dig med smår kinesiske vagtler? vAR SÅ SØD OG SKRIV OM ALT HVAD DU HAR GJORT!
kærlig hilsen fra Monika

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 12-11-10 17:27

Hej MonikaMor.
Det er Jumbo-vagtler jeg har haft udruget.
Det først ”hold” jeg udrugede overlevede kun i få dage, men jeg fik at vide at det var vigtigt at vise dem at de skulle spise og drikke vand.
Det gjorde jeg ved at tage et rødt sugerør eller en farvet blyant, og prikke ned i madskålen og derefter prikke lidt i vandskålen og bare blive ved. De er meget nysgerrige og følger sugerøret hele tiden. Du skal gøre det flere gange om dagen indtil du kan se at de selv kan finde ud af det.
På den måde lærte de at spise.
De først par dage kan de godt leve af hvad de har fået af næring i ægget, men det er bare om at få dem lært det fra starten af. Derfor gætter jeg på, at det er fordi de ikke spiser mad at de dør.
Jeg ved det selvfølgelig ikke, men det er i hvert fald derfor jeg tror at mine første ikke overlevede.
Man skal heller ikke tage dem op og holde dem før de har levet i nogle dage (måske pjat, men de har ikke behov for bakterier fra mennesker).
Mine har spist kogte æggeblommer (ikke hviden), som jeg har findelt, hakket persille, undulatblanding og finhakket majs samt knust ”kyllingestart”. Jeg blander det ikke sammen til en grød, men ligger det i hver dog i samme skål, så kan de selv vælge hvad de vil spise.
De hopper jo rundt oveni maden, så det er vigtigt at skifte til nyt foder og rent vand flere gange om dagen.
Der skal være så meget plads, at de også kan flytte sig væk fra varmelampen, hvis de har lyst til det.
Jeg har lavet et temperaturskema, som jeg kan sende til dig, hvis du vil se det. Det tager ca. 3 uger før man kan tage varmelampen helt væk, men man skal langsomt sænke temperaturen.
Det er vigtigt at de ikke står i træk, eller for tør luft (altså ikke noget med at placere dem i fyrrummet).
Det var lige de ting jeg kom til at tænke på – skriv endelig og spørg igen, hvis du vil have flere oplys-ninger. Dine kommentarer vil jeg gerne høre, måske du har gjort alt det jeg skriver i forvejen.
Det var kun mit første "hold" som ikke overlevede - alle andre har klaret den, bortset fra en som var kommet i klemme.
Håber du kan bruge mine råd hilsen Kirstineka

Kommentar
Fra : MonikaMor

Dato : 13-11-10 08:23

Hej igen Kristineka
Jeg har skrevet før at jeg har ikke haft problemer med de stor vagtler, alle overlevede og har det fint i dag. De forste på uger gik de med en voksen kinesisk han vagtel, han har lært dem at spise og drikke, men det fungere ikke med de små kinesiske vagtler. Ved stadig ikke hvorfor?
Kan du skrive til mig til min e-mail monikaclaivorance@yahoo.dk hvis du finder ud af det?
kærlig hilsen fra MonikaMor

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 14-11-10 10:20

Hej MonikaMor.
Der er nødvendigt at du beskriver "hvordan" de dør, og lidt om hvordan du flytter dem.
Bliver de langsomt mere sløve og slappe, eller ligger de bare lige pludselig og er døde alle sammen?
Er du helt sikker på at de har spist og drukket vand?
Hvor længe har du dem i rugemaskinen fra de er de er kommet ud af æggene til du flytter dem?
Hvor flytter du dem hen?
Kort sagt prøv at beskrive hvordan du passer dem.
Hilsen Kirstineka

Kommentar
Fra : MonikaMor

Dato : 15-11-10 09:05

Hej Kristenka
De var i ruger maskine ca.4 til 6 timer og jeg flyttede dem i et rum ca.25 C temp. + alminig lampe.
Først var de meget livlige, pipede og gik rund 2 dage, men så blev de mere og mere sløve og sover meget indtil de sover ind. De gik sammen med et par voksne vagtler og prøvede at spise. Desverre de voksne vagtler var ikke interesseret med at tage sig af dem, som jeg har regnet med og det endte som beskrivet før. Jeg har mistet lysten til at udruger dem selv, da det er meget hådt at se dem dø.
Måske til sommer vil jeg prøve igen , når jeg har den nødvendige viden.
kh. MonikaMor

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 15-11-10 19:33

Hej igen igen.
Som du skriver til sidst, tror/mener jeg og også at det er bedst at udruge dem om sommeren. Jeg har læst at det er bedst i juni-juli måned. Mit først hold (som ikke overlevede) blev udruget i januar måned. Så det er nok et rigtigt at ude-temperaturen giver problemer.
Det første hold havde, stod i stuen tæt på vinduet (fordi jeg synes at de skulle have noget dagslys), så der er nok kommet noget kulde fra ruden. De var også meget aktive de første par dage, men blev mere og mere sløve. De boede i et akvarium med varmelampe, men det kunne jo også være fordi der ikke var luftcirkulation ned i ”buret”.
Jeg sad kl. 1 om natten og prøvede at give dem vand med pipette, men intet hjalp (meget trist).
Min fremgangsmåde er at de udrugede kyllinger lever i rugemaskinen 1 døgn efter at de er kommet ud af ægget. Så flytter jeg dem over i en flamingokasse, som jeg har prikket nogle små huller i siden (forneden over bunden) øverst på ca. halvdenen af kassen har jeg en varmelampe/plade (ikke en almindelig lampe). Min varmeplade ligner faktisk en omvendt bardepande, som er et varmelegeme, men en varmelampe tror jeg også er ok. Så kan de selv løbe frem og tilbage når de vil have varme.
Maden og vandet står længst væk fra varmepladen. Mad og vand skal skifte ofte. Samtidig "prikker" jeg i deres mad og vandskål ed et rødt sugerør, så de lærer at spise og drikke.
Som jeg tidligere har skrevet tager det ca. 3 uger før at jeg fjerner varmelegemet, men jeg sænker temperaturen løbende, så de til sidst kan leve ved sommertemperatur.
Jeg tror at du at du skal vente til sommer med at gøre et nyt forsøg, hvis du kan finde tålmodighed.
Hvis du er interesseret, så vil jeg stadig gerne sende dig mit temperatur-skema.
Jeg synes ikke at du skal opgive, men bare vente nogle måneder. Det er nemlig DEJLIGT når det lyk-kes.
Skriv endelig igen, hvis du har flere spørgsmål eller ønsker yderligere kommentarer. Jeg vil gerne give mine (både gode og dårlige) erfaringer videre. Jeg kan godt huske de første gange der var kyllinger i rugemaskinen og jeg næste ikke kunne forlade dem for at tage på arbejde. Det er en fantastisk oplevelse, og en stor fustration hvis de dør.
Hilsen Kristienka.

Kommentar
Fra : MonikaMor

Dato : 16-11-10 07:54

Tak Kristienka, dine råd er værdigfulde for mig, jeg vil gør som du næste gang og håbet at det lykkes.
Det er rigtig at de små vagtler må ikke være i akvarium, det har skrevet til mig en mand som uderuger vagtler profesionelt, det var nok derfor dine første vagtler gik bort.
Jeg takka for dine gode råd og ønsker alt det bedste for dig og dine vagtler.
kh.MonikaMor