/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
må min lejlighed stå tom
Fra : mc05sbr
Vist : 5579 gange
25 point
Dato : 02-11-10 17:24

Hej folkens.

Har et spørgsmål.
Da jeg overvejer og flytte sammen med min kæreste ( hun bor i Norge )
Er der da regler for om man må lade sin lejlighed stå tom? Kan man havde addresse begge steder?
Dette ville dreje sig om et års tid hvor lejligheden ville stå ubeboet, dog med undtagelser af når vi er på weekend ophold.
Hvem skal informeres om dette, hvis nogen?

Evt. andre ting man skal overveje med en tom bolig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-11-10 17:27

Hvis boliger er DIN - altså IKKE en lejebolig - er der ingen problemer....

Ellers går den KUN hvis du beholder adressen i DK - om du reelt opholder dig der, er der såmænd ingen der himler over....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-10 17:44

Du kan ikke have adresser begge steder, og du skal bo på den adresse der er opgivet til folkeregisteret...

Når du flytter uden for Danmarks grænser i mere ½ år har du pligt til at melde dig til myndighederne som udflyttet.

og ligeledes at tilmelde dig de relevante myndigheder i det land du flytter til.

Så hvis det er en lejelejlighed du har, kan du således ikke beholde den hvis du flytter til udlandet i et år, da det er en betingelse at man bebor en lejebolig (tilmeldt på adressen).

Hvis det er ejerbolig kan du bare lade den stå tom..

M.h.t. andre ting at overveje med en bolig der står tom:

Strømsvigt, brud på vand-/varme-rør, utæthed på toiletcisterne
Indbrud.

Altid bedst med en til at holde jævnligt opsyn..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-11-10 18:38

Bare sørg for at beholde din adresse hos kommunen og meddel posten at du vil have videresendt brevene. Sørg for at der er gardiner for vinduerne og evt. plastblomster i vindueskarmen.

Så kan ingen se du ikke er der. Du kan også have tænd sluk ure på en eller 2 lamper med energisparepærer. Så kan ingen se du er væk i længere tid.

Men har du undersøgt med dit boligselskab om der ikke er en ordning som netop er lavet til din situation? Nemlig at du betaler et fast beløb og så er du garanteret en lejlighed magen til i 3 år. Garanteret en lejlighed inden for 3 måneder. Og jeg mener det koster under 1000 kr. Så kan du fraflytte din lejlighed og sår det ikke med kæresten, så kan du inden for 3 år få en lejlighed magen til den du har nu.

Det gælder boligselskaber, men ikke private udlejere.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 02-11-10 18:54

NOGEN AF VORES BEKENDTE BLEV FORFLYTTET TIL NORGE I 2 ÅR, FRA DERES EGET HUS,
SOM DE LOD STÅ TOMT.

PLUDSELIG FIK DE AF KOMMUNEN BESKED OM, AT ENTEN MÅTTE DE UDLEJE HUSET,
ELLER FLYTTE TILBAGE.
DET VAR IKKE LOVLIGT, AT HAVE EN BOLIG STÅENDE TOM, SELV OM
DET VAR DERES EGEN.

SÅ DU MÅ HELLERE UNDERSØGE SAGEN, OGSÅ HVIS DET ER DIN EGEN LEJLIGHED.

MVH AG112

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-11-10 19:18

Citat
DET VAR IKKE LOVLIGT, AT HAVE EN BOLIG STÅENDE TOM, SELV OM
DET VAR DERES EGEN.

Fis og lagkage

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-10 20:49

Ring og spørg Helle fra socialdemokratiet.....................hun har nok en fidus du kan bruge.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-11-10 21:26

Hvis du bibeholder din folkeregister adresse så er der ingen problemer. Teoretisk set kunne det jo være at du holdt ferie i et år.

Sørg for at nogen har adgang og jævnligt kan tjekke at alt er ok. En vandskade i en ikke beboet lejlighed kan komme til koste en formue.

Det er først når du flytter folkeregister adressen der kommer problemer.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 02-11-10 22:24

Ingen boliger må stå tomme. De skal enten udlejes eller sælges, så det er heller ikke lovligt at lade sin ejerbolig stå uden beboere. Der er dog retspraksis for at huse, der er sat til salg, godt må stå tomme. Det kræver dog et aktivt salg, altså at den er sat til salg gennem mægler eller lign.

Man må ikke fraflytte sin lejebolig uden at sige den op - heller ikke selv om man betaler leje. Du kan blive sat ud af den, da udlejer er forpligtet til at der bor nogen i den.

Så desværre er der ingen vej uden om at opsige den, og så finde noget andet, hvis/når du kommer hjem igen.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 02-11-10 22:28

DER ER ÅBENBART ANDRE END MIG DER MENER,
AT DET IKKE BARE ER " FIS OG LAGKAGE"

MEN VIRKELIGHED, AT EN BOLIG (EJET ELLER LEJET)
IKKE BARE MÅ STÅ TOM.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-11-10 22:34

AG

Du får månedens præmie hvis du kan henvise til en paragraf !!!

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 02-11-10 22:45

DET SKULLE STÅ I BOLIGREGULERINGSLOVEN.

MVH AG112

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 02-11-10 22:49
Kommentar
Fra : AG112

Dato : 02-11-10 22:54
Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-11-10 23:29

AG

Det eneste der står noget om er reglerne hvis man vil leje sit eget ud, ingen præmie desværre

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-11-10 06:49

Begreberne "bopælspligt", helårsbeboelse og folkeregisteradresse:

"Bopælspligten" reguleres efter det der kaldes "boligreguleringsloven", Lov om midlertidig regulering af boligforholdene. "Bopælspligt" opstår når en bolig én gang er taget i brug som fast bopæl. Der er herefter pligt til at sørge for, at den fortsat finder sted, jf. lovens §§ 45 og 46.

Pligten består i at man skal sørge for at bebo boligen selv eller leje den ud. "Bopælspligten" indtræder i det øjeblik boligen tages i brug til helårsbeboelse med fast bopæl. Boligreguleringsloven taler ikke om bopælspligt men om "benyttelse af boliger", hvorfor begrebet ikke må forvekslet med den bopælspligt som ofte gælder for landejendomme.

Der er i princippet således ikke bopælspligt for nyopført boligbyggeri.

Bemærk, at "boligreguleringsloven" ikke gælder i alle kommuner.

Som oftest er al nybebyggelse reguleret gennem en lokalplan. Normalt stilles krav i lokalplaner om at boligerne skal anvendes til helårsbeboelse.

Kravet i en lokalplan om at en bolig skal bruges til helårsbeboelse er ikke det samme som bopælspligt i boligreguleringslovens forstand.

Helårsbeboelse betyder at boligen ikke kan bruges til andet formål, f.eks. til erhverv eller feriebolig.

Efter lov om det centrale personregister skal man tilmelde sig den adresse, hvor man har sit faste ophold, folkeregisteradressen. Derfor er der ikke pligt til at tilmelde sig adressen på boligen hvis familien har et fast opholdssted et andet sted. Det er således benyttelsen af boligen og ikke et spørgsmål om at man har erhvervet boligen, der er afgørende.

Hvis du altså råder over en beboelse i en kommune hvor boligreguleringsloven gælder, er beboelsen omfattet af reglerne om bopælspligt, hvis du ikke selv bebor den.

ligeledes har de fleste andelsbolig foreninger bopælspligt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-11-10 08:57

mc05sbr

Kan du ikke fortælle om du bor i et boligselskab eller i privat byggeri.

Kommentar
Fra : mc05sbr

Dato : 03-11-10 16:51

Hej igen.

Det er privat udlejning.

Kan se der er lidt der trækker i den ene retning og nogen der trækker i den anden retning.
Ville jo bare mene at hvis man rejser 1 år til udlandet for at arbejde/flytte sammen med sin kæreste eller studdere så giver det ikke mening for mig man bliver nød til og opsige sin bolig.
1. Man skal leje opbevaring af møbler.
2. Man står i en lidt træls situation efter et år, man skal finde ny bolig
3. når man kommer hjem for weekender/ferie skal man bo på hotel

Vil lige undersøge nettet lidt mere...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-11-10 17:01

Citat
Det er privat udlejning.

Hvis din udlejer er ligeglad og du er "hjemme" med mellemrum - er der IKKE noget problem - blot må du IKKE flytte folkeregisteradresse....

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-11-10 05:22

det er tilladt at være "udstationeret" i op til 2 år. i forbendelse med arbejde eller studere.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 25 point
Dato : 04-11-10 09:55

Du må godt arbejde i udlandet og så beholde din lejlighed, bare du kommer i den i weekender og ferier. Folk som udstationeres opsiger jo heller ikke deres lejlighed.

Så behold du din lejlighed, videresend posten og så tag det år til at finde ud af hvad du vil.
Bare du kommer i lejligheden en gang imellem.

Men måske skulle du bare meddele udlejer at du skal arbejde i udlandet i 1 år, men kommer hjem med jævne mellemrum. Det tror jeg bestemt ikke du mister din lejlighed på. Det er der så mange der gør. Lad være med at fortælle at du skal flytte sammen med en kæreste, bare sig du skal arbejde i udlandet. Og held og lykke med det.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 04-11-10 21:17

Folk, der er udstationeret, skal opsige deres lejemål elle fremleje den. At nogle svindler, gør det ikke lovligt.
Hvis man ikke bor i lejemålet, skal man melde flytning over for folkeregisteret. Det er træls, men sådan er spilereglerne.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-11-10 05:38

tjek din lokal avis her står der en adresse og en åbnings tid på gratis retshjælp i din kommune under annoncerne

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-11-10 05:41

Advokatvagter
Udover retshjælpen findes der også omkring 100 advokatvagter i Danmark. Advokatvagterne har typisk kun åbent en gang om ugen i et par timer. Den består af advokater, som kommer udenfor arbejdstid og hjælper dig gratis. De kan ikke hjælpe dig med at skrive breve eller anden sagsbehandling, men gode råd kan de sagtens give dig. Se en liste over advokatvagterne i Danmark lige her:

http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11780

Godkendelse af svar
Fra : mc05sbr

Dato : 05-11-10 16:55

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-11-10 17:48

Selv tak og held og lykke med det.