/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Regulere RPM på motor
Fra : Rødovre
Vist : 330 gange
20 point
Dato : 01-11-10 20:41

Efterlyser let / billig løsning for regulering af RPM på 2-polet 230 V ~ synkronmotor

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-11-10 21:00

Motoreffekt ?

Men tyristorstyring kan anbefales.

Kommentar
Fra : Rødovre

Dato : 01-11-10 21:39

Motoreffekten er 500 Watt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-10 22:16

Hvis det er en ægte synkronmoter er den eneste mulighed ved at ændre frekvensen.

Men 90 % af den størrelse 240 V motorer er asynkrone med kondensator til kunstig 3.fase.
Så afhænger det af belastningens art hvordan du kan hastighedsregulere den.
Hvis det er en ventillator eller lignende hvor et krævede moment falder med omdrejningstallet, kan du gøre det me en simpel thyristor spændingsstyring.

De sidste 10% er universalmotorer , og lignende hvor metoden afhænger af compounderingen.

Kommentar
Fra : Rødovre

Dato : 01-11-10 22:31

Det er en 50 Hz motor med 3000 RPM. Det passer vist med en 2-polet synkronmotor ?
Ser ikke efter en spændingsregulering, da, da jeg er bange for motoren bliver for varm.
Færdiglavede frekvensreguleringer er for dyre til mit brug.
RPM skal reguleres til området 1000 til 1400