/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Fremex ventilator
Fra : Lasse30
Vist : 1592 gange
40 point
Dato : 31-10-10 13:34

Hej alle,

Jeg har netop monteret en Fremex 2503 ventilator. Den kører kun på hydrostat. Problemet er at den kører hele tiden - ludtfugtigheden i hele huset er nu 60%. Den er indstillet i den lave ende af hydro skalaen, og bør derfor slå fra når badeværelset er "tørt"

Kan den "trække" luft ind udefra, og derved forvirre sig selv?

Det skal nævnes at spjældende på ydermuren er malet over, og den det øverste spjælp fjernet.

Kan det være fejl i tilslutningen til el ?

Hvad er den korrekte tilslutning i givetfald

Lasse

Kommentar
Fra : Thomasel

Dato : 31-10-10 19:55

Jeg går ud fra at du har 3 terminaler at gøre med i din ventilator? og mit gæt er at du har flg

N
L
M1

I så fald skal Blå ledning på N og din faseledning som kan være brun sort eller grå monteres på L
Du skal ikke bruge M1 da denne er til at "overstyre" ventilatoren

Hvis du mener at monteringen er korrekt, prøv da at justere hydro skalaen til modsat ende og se om dette har effekt. Det kan jo være at du har misforstået funktionen, self pga den dårlige vejledning der var med :)

Håber du finder ud af det

Kommentar
Fra : Lasse30

Dato : 31-10-10 20:52

Hej Thomasel

Tak for dit svar.

Monteringen er korrekt som du beskrive. Ventilatoren kan styrres af lyset, men jeg benytter ikke denne funktion.
Jeg havde den nede, og og drejede på hydroskalaen. Selv helt i bund kørte den stadigvæk.. hmm ..

Troede den vill slå fra når den var helt i bund - det gjorde den gamle PAX ventilator. Men ikke denne.

Men efter en udluftning af hyblen med åbne vinduer så stoppede den .. Efter 3 dages uafbrudt drift ... Mystisk ..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-11-10 05:07

hydrostat netop derfor anbefaler jeg aldrig denne type til kunder. problemet er nemlig fugtigheden i danmark ville anbefale en timer frem for hydrostat

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 01-11-10 18:15

Helt enige med dig rotw enten en med timer eller bevægelse-sensor.

Bassebo...