/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bremse kaliber "hænger"
Fra : rover600_valby
Vist : 9099 gange
50 point
Dato : 29-10-10 09:38

Jeg har en Rover 75 hvor den venstre bagerste bremse kaliber har hængt lidt, jeg kunne mærke at fælgen var blevet rigtig varm og den begyndte at pibe efter ca 10 min kørsel.
Jeg har nu renset de to glidere på kaliberen og smurt dem med bremse pasta og nye klodser på (bremse skiven er ok kun små riller) den bliver heller ikke så varm mere
men stadig lidt varmere end den anden fælg på den anden side.
Hvad kan jeg gøre mere for det bliver helt godt? Kan man rense selve stemplet eller noget andet??

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-10-10 09:57

Det med at rense stemplet er det optimale. Men kan du få bremsevæske ind under gummimanchetten og arbejde med stemplet ud og ind mange gange, til det går helt frit, - så kan du redde meget. men du skal nok have begge sider med, for at de arbejder ens.

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 29-10-10 09:59

ok tak det var også min tanke, men hvordan gør jeg det?? er den til lige at løsne med en lille skruetrækker og så lige sprøjte lidt ind eller?? kan man få noget på spray eller??

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-10-10 10:03

Du skal skifte dine kalibre......
De bliver slidt med tiden. Du kan ikke rense eller smøre dig ud af problemet. Hvis du er rigtig uheldig, vil kalibreren pludselig sætte sig helt fast f.eks. når du træder din bremse helt i bund, kommer den ikke ud igen, og din bil vil ikke kunne køre mere.

Næsten uanset hvor meget du smører og gør ved, vil din bil dumpe til syn, da den vil bremse skævt.
Når du skifter kalibre, bliver du også nød til at skifte klodser og skiver (i begge sider) ellers bliver det bare aldrig rigtig godt.
Du kan også nøjes med at dreje skiverne af og skifte klodser. Men det bedste er at skifte skiverne, da den ene skiver er blevet så varm som du beskriver kan den have taget varig skade som ikke kan reddes ved at dreje dem af.

Hvis du selv har mod på det er det super nemt at skifte bremser samt kalibre, du kan klare det hjemme på gader på en 4 timer. Husk at skifte bremsevæske, når du alligevel har skilt det hele ad, brtemsevæsken kan også have taget skade af at have været varmet op så længe

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-10-10 10:32

Thulin: sludder, så har du ikke været omhyggelig nok. Jeg har trods alt synet mange biler i min tid som tidligere værkstedsindehaver.
Personligt har jeg bremsevæske i en tryksmørekande, og ja du kan løsne gumminanchetten forsigtigt med en lille ikke for skarp skruetrækker, - Manchetten sidder i et lille spor,som du skal have løsnet den fra, og så stikke smørekandespidsen ind under.
Men pas på med det bremsevæske, det ætser lakken hvis du spilder på den, og så er den bedste neutralisering med husholdningssprit.

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 29-10-10 10:45

OK men hvad er der bag den gumminanchet?? og kan man købe bremsevæske på spray eller hvordan skal det gøres?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-10-10 11:29

F.eks. ved THansen, kan du køber det i ½ lit. dunk/beholder.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-10-10 11:34

Og hvad der bag manchetten. Selvfølgelig er det mest optimalt, som jeg skrev , og du selv har insinureret, - at adskille det hele ad og rense.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 29-10-10 18:30

Bemærk at på mange biler er det problem, at kaliberen i letmetal (aluminium) sidder direkte på en svingarm eller ankerplade af stål.
Det giver med tiden så kraftig korrosion på anlægsfladen, at kaliberen kan blive trykket skæv, hvorefter stemplerne kan binde, på trods af at kaliberen i øvrigt er i orden og vel serviceret.

Løsningen er at afmontere kaliberen og rense monteringsfladerne med planslibning.
Ved samling anvendes et meget tyndt lag antirust, som forsegler samlingen ved sammenspænding.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 29-10-10 20:51

Hvis du ikke er 110 % på, hvad og hvordan du laver det, vil mit råd være: Sæt en klemmetang på bremseslangen til den pågældende caliper og demonter den. Tag den med til en bremse & koblings specialist, der så kan vurdere den fagligt. Hvis den ikke fungerer 100 % og er fuldstændigt tæt, kan det få ret så alvorlige følger.
Vælger du selv, at adskille det vil du opdage, at det er stemplet, der sidder bag manchetten. Det kan presses ud med trykluft, MEN! Pas på!!! Der er virkelig smæk på, - og specielt hvis der er rust på stemplet. Hav ikke fingre imellem bogstaveligt talt. Og så bør pakninger / o ringe skiftes, når nu stemplet er ude. Tag udluftningen løs og smør gevindet med lidt kobberfedt ( Bruges også i samlinger mellem rør og slanger - men KUN på gevindet.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-10-10 23:04

en øjeblikkelig løsning kan være, at presse bremseklodserne helt ind mod kaliberen, så stemplet/stemplerne trykkes i bund, og så træde på bremsen til klodserne igen ligger an mod skiven (gentages nogle gange), det hjælper i reglen på kort sigt. Har måttet gøre det på min mc et par gange, og det har virket fint indtil cyklen har stået ubrugt et par uger, hvorefter jeg har måttet gentage operationen.