/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Dum kælling
Fra : jysch
Vist : 789 gange
125 point
Dato : 10-05-03 05:38

Ja, så sidder man her, igen en nat uden søvn!

Jeg er jo en dum kælling, fordi jeg i aftes fik gjort min samlever gennem 18 år klar at han skal flytte - fordi jeg ikke kan holde ud at han ikke kan/vil holde sig selv ren.

Jeg sidder her nu fordi han igen har gjort i sengen, og hele soveværelset stinker - og han står bare op og tager rent tøj på, men går ikke i bad!

Bortset fra det, så fungerer manden godt nok - især når der er øl i nærheden - og hans maveproblemer må jeg bare finde mig i - for han kan ikke gøre for det.
( det skal lige siges at han er blevet undersøgt, men de har ikke fundet noget sygeligt)

Er jeg en dum kælling?

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-05-03 06:18

>Jysch.

[citat]
Er jeg en dum kælling?
[/code]

NEJ!

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-05-03 06:36

Sorry Jysch. Det var nok lidt kort.

Jeg fristes til at stille en masse spørgsmål, for at kunne vurdere om det jeg råder dig til er korrekt, men jeg er sikker på, at du allerede har stillet dig selv de samme spørgsmål. Så når du er nået til den konklussion, at det omtalte problem kan og vil du ikke leve med, så er det det rigtige for dig.

Man kan finde 1000 undskyldninger og forklaringer på ufrivillig afgang af det ene og det andet, men der er den ondelynemig ingen undskyldning for den manglende hygiejne, med mindre der er tale om en retarderet person. Han vil bogstaveligt talt skide dig et stykke.

Så herut med ham.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-05-03 08:50

Kære Jysch
Nu skriver du "især når der er øl inærheden". Er manden alkoholiker? For så er det derfor, han gør i sengen. Hvis han er alkoholiker, så meld dig for guds skyld ind i en af de her forenínger, der støtter sådan nogle som dig.
De færreste vil jo indrømme,at de har et alkoholproblem. Linket er "20 spørgsmål for at se om man er alkoholiker" http://www.daaint.dk/ . Der kan du også få hjælp. På net.doktor kan man se alkoholrelaterede lidelser. http://www.netdoktor.dk/Sunderaad/fakta/alkoholmisbrug.htm
Men for at vende tilbage til dit spørgsmål: nej, du er absolut ikke en dum kælling. Du har bare fundet dig i for meget for længe og det skal være slut nu. Manden er ikke undskyldt, selvom alkohol reelt er hans problem. ved at finde dig i for meget gør du også problemet til dit..og ja, så kan man da godt sige du er dum, men hvad kvinder har gjort gennem tiderne i kærlighedens navn er der skrevet mange og lange bøger om!
JUeg er lige ved at sige, at jeg _håber_ det er alkoholens skyld, for ellers er han da godt nok en klam type! - at det så nok munder ud i noget psykisk kan du ikke gøre en skid ved, hvis han ikke selv vil.
Pak hans ting og få nogen til at hente dem. Han er formodentlig ikke selv indstillet på at flytte. jeg synes jeg forstod på dig, at kommunen vil hjælpe dig med at komme af med ham, så det er bare at komme igang. Det bliver jo nok ikke nemt for dig, for man har en tendens til at huske de gode tider..og så opstår der et savn. Men glæd dig over at der _har_ været gode tider. Hvis det hele har været af helvede til, sætter man i virkeligheden sig selv i et dårligt lys! Der var jo en grund - engang - til, at man faldt for hinanden.
Jeg håber snart at høre fra dig, at han er blevet verfet ud og at du har fået gjort hovedrent. Nyd dit hus og haven og dyrene. Sæt en annonce op i den lokale brugs hvor du annoncerer efter en hundelufter til de dage, hvor du ikke er ret meget hjemme.
Hvis jeg må komme med min ærlige og uforbeholdne mening, som jeg bygger på dine tidligere indlæg, tror jeg du er en lidt skrøbelig kvinde med et stort frelserinstinkt. Det er derfor, du har knyttet dig så stærkt til hunden...den får den kærlighed, manden ikke fortjener.
Jeg håber, du kommer godt igennem det her. Skriv endelig igen.
Kh, Christina

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 10-05-03 09:29

Hej jysch

Nej, jeg syntes ikke du er en dum kælling, det undrer mig bare hvorfor der er gået SÅ lang tid før du tager skridtet fuldt ud og smider din mand ud.?

Det kan jo forhåbentlig være at han måske kan se at NU er det altså alvor det her, og så vil erkende sit alkoholproblem, som jo desværre også er skyld i hans maveproblemer, og dårlige hygiejne, da mange jo kun tænker på "bajerne", og IKKE på hvordan de ser ud.

Jeg håber meget for dig at du står fast på din beslutning, og gør ham HELT klart at skal han have en chance mere hos dig, ja så er der nul bajere, og et dagligt bad det der måske gør at han får chancen endnu engang.

TIL SKINGUR
Jeg forstår ikke helt diit indlæg, hvori fremgår det at kommunen er indblandet, og at jysch bor i hus ???

Kære jysch, du ønskes al mulig held og lykke, og jeg håber inderligt at han får øjnene op, og søger profesionel hjælp

med venlig hilsen
Bantam

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-05-03 09:34

hej bantam...tidligere indlæg fra jysch!!

Og jeg synes IKKE manden skal have flere chancer...efter 18 år har han vist givet udtryk for, at han IKKE har til sinds at rette sig!

mvh Christina

Kommentar
Fra : mango

Dato : 10-05-03 09:48

Hej Jysch

Dum kælling??? Nej det er vist kun overfor dig selv du har været en dum kælling, spild ikke resten af dit liv med at passe ham op. Han er en voksen mand og du har vist givet ham chancer nok, jeg ville nok have brækket mig over ham...og hvis du skulle komme til det!!! Så gør det i hans seng ) Nej undskyld jeg kunne altså ikke lade værre!! Få noget hjælp til at få ham smidt ud, for jeg kan forestille mig at det trods alt kan være svært.
Mange venlige tanker til dig "søster"
Sus

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 10-05-03 12:16

forsvinder din dårlig samvittighed ved at smide ham ud, for det må du jo have, siden du selv synes du er en dum kælling, om du er det eller skal jeg ikke dømme, jeg kender dig jo ikke....

Hvis din i 18 år har været alkoholiker, kunne noget jo tyde på at du ikke har brudt om ham overhovedet, og således har spildt både din, men også hans tid.
Hvis du virkelig havde elsket manden, havde du med vold og magt hjulpet ham og støttet ham.

Det sværeste i verden er at få en alkoholiker til at indrømme at vedkommende har et problem, de skal skubbes, presses, og motiveres hele tiden, ellers når man ingen vegne med dem...
men får man dem først til at indrømme de har et problem, kommer de lige stille ud af deres misbrug.
Det at han gør i sengen, er en bivirkning, af at alkohol smadre dit indre, hvis mængderne bliver for store, så hvis han bliver clean, holder det sandsynligvis også op.

du skriver at han er blevet undersøgt, og de fandt ikke noget sygeligt....undskyld mig lige, men et alkohol forbrug der er så stort at manden ikke kan holde på sin afføring og samtidig er ligeglad med sin hygiejne, det er sgu sygeligt...den mand skal have hjælp, ellers dør han af det....

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 10-05-03 12:18

Hej jysch ....

Jeg kan da slet ikke understrege kraftigt nok, at du ikke skal føle du er en dum kælling. Ingen skal/ bør leve i et forhold hvor de ikke er fundmentalt tilfredse og lykkelige ....

Ved fra tidligere indlæg at du skriver noget om, at kommunen har sagt du kan blive boende og at de kan finde noget til din samlever et andet sted. Stå fast på det ....

Ja, ved godt det er nemt at sige : uuuud med ham!!! - men hvis de tilstande du her beskriver foregår i det der osse er dit hjem, er det altså at forlange for meget af sig selv.

Håber på at tingene udarter sig til noget godt....

Med ønsker om alt godt for dig...

Karina

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 125 point
Dato : 10-05-03 12:32

vil lige kommentere melanders indlæg, som jeg synes er helt i skoven. Jeg synes det er meget usympatisk at antyde, at jysch ikke har brudt sig om sin kæreste i de 18 år, de har været sammen. Det at manden ikke vil tage ansvar for sig selv skal ikke ligge jysch til byrde. han må formodes at være et voksent menneske og derfor er det sådan set ikke hendes problem at få ham på ret køl..hvad hun iøvrigt sandsynligvis har brugt de sidste 18 år på! Og nej, man får ikke bare lige så stille en alkoholiker ud af sit misbrug ved at motivere og presse ham, med mindre man tilfældigvis er proffesionel behandler. Hvis en kvinde med vold og magt støtter en misbruger for at få ham ud af sit misbrug, er hun med til at umyndiggøre ham og giver ham således lov til at skubbe ansvaret fra sig. Dermed ikke sagt at man som "med-misbruger" ikke skal hjælpe, men man må ikke tage ansvaret på sig. frelsertendenserne kan regulært ikke bruges til andet end på langt sigt at føle, man har spildt sin tid.
Nu ved vi jo sådan set ikke om manden er alkoholiker. Det er vist noget, jeg har tolket ud fra indlægget.
melander skriver også, at jysch tilsyneladende må have dårlig samvittighed. Hvad er det for noget p.. at lukke ud! Et opråb om hjælp skal ikke modtages med kynisme. Selvfølgelig synes manden hun er en dum kælling, fordi hun ikke ønsker ham i sit hjem mere. MEN DET RETFÆRDIGGØR BESTEMT IKKE ANDRE TIL AT SYNES DET SAMME.
JEG ER AF DEN KLARE OPFATTELSE, AT jYSCH HAR FUNDET SIG I PROBLEMERNE FOR LÆNGE. I ET FIORHOLD MED EN SÅ UKLAR BALANCE BLIVER DEN ENE PART NEMT "MEDLØBER" UDEN AT VIDE DET...DET ER DER, MAN SNAKKER OM "MED-MISBRUGER". oG DET ER AF SAMME GRUND JEG MENER, HUN SKAL FINDE SIG EN STØTTEGRUPPE MED PROFESIONELLE MENNESKER, DER KAN HJÆLPE HENDE I GENNEM OG (fandens osse..ikke fordi jeg ville råbe, men jeg rammer altid den forbandede caps lock..måske pga mit to-finger system!!!) få hende til at forstå de psykiske mekanismer, der ligger til grund for et sådant forhold, hvor balancen efterhånden er ikke-eksisterende. manden skal have hjælp, men det er hans ansvar, at han har valgt at formøble sit liv på den måde.
mvh Christina

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 10-05-03 12:43

skingur>>har du tænkt på der måske er en grund til manden drikker.

Min lillebror er alkoholiker, skulle jeg bare smide ham ud af familien, fordi han har et problem, det vil han sikkert være meget forstående overfor......NOT

Det kunne være at han havde en depresion, og han så pga. det valgte at drikke, for at glemme det...og jeg siger ikke hun har ansvaret for ham, det har han selv, men problemet er at han er sikkert ikke klar over, eller vil ikke være klar over at han har et problem....

jeg har endnu aldrig hørt eller set en alkoholiker helt af sig selv søge hjælp til sit problem, det er regel altid venner, kone, mand eller børn der hjælper vedkommende på vej..

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-05-03 12:53

Nu er der forskel på at være i familie og på at være kærester. Du deler vel ikke seng med din lillebror. Og nej, du skal da ikke smide ham ud af familien, men jeg har lidt svært ved at se sammenligningen. Der er ingen der siger at jysch skal cutte al kontakt til kæresten selvom hun ikke vil dele bord og seng med ham.
jeg vil bestemt ikke skændes med dig og vil vente med at kommentere yderligere, til Jysch har skrevet igen...hvis det er ok
Mvh, Christina

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 10-05-03 12:55

Christina - husk at lave lidt afsnit i din tekst - fik flimmer for øjnene af at læse dit indlæg

og så iøvrigt begge to - Melander og skingur - husk lige de sparsomme oplysninger vi udtaler os udfra - hvad ved vi om hvad der er prøvet, sagt og gjort - om hvad jysch har været igennem og hendes samlever ligeså, og ikke mindst "Jeppe drikker siger man -men hvorfor, hvorfor"

Det er når alt kommer til alt svært at få givet oplysninger nok i et forum som her af så privat karakter, at andre sådan helt og holdent kan se sig i stand til at hjælpe.

Det korte ( forholdsvis korte ) indlæg fra jysch er jo ikke noget at basere nogenting på - andet end et svar på om jysch er en dum kælling fordi hun ønsker at afvikle forholdet til sin samlever.

En sag har altid to sider .....

Karina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-05-03 13:00

du har ret i begge dele..har endda lige fået skældud for ikke at lave afsnit

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 10-05-03 13:07

skældud -

Ja, det er ikke nemt at gøre alle tilpas

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 10-05-03 15:41

Hej igen!

Tak for jeres indlæg - jeg ved godt det ikke var meget jeg skrev i morges - men det er jo rigtigt det er svært hvor meget skal man skrive til start.

Han har ikke i alle årene været så langt ude med drikkeriet, men har altid været glad til en øl, men vi har kunne styre det - og i lange perioder har han været "tørlagt" uden hjælp af noget. Men han blev syg i 96 og efterfølgende fik han panikangst - men fik tabletter. I 99 blev han fyret og kom på efterløn, og da gik han helt istå, i 2002 var han indlagt på psykiatrisk hospital i 2 mdr. hvor han bl.a. fik chokbehandlinger, men hans største problem er kedsomhed, og det kan psykiatrisk hospital ikke kurerer, da vi samtidig bor i et lejet hus på landet (7 gårde + 5 huse) og ikke kommer sammen med så mange, og da jeg jo arbejder mange timer, er han meget alene - går godtnok til aktiviteter 3 gange om ugen, men det er ikke nok - der skal helst være nogen der hele tiden. I 2002 blev han også operet i mellemgulvet, og hans maveproblemer startede efter dette, så det har næsten stået på i 3/4 år.

Det er ikke fordi jeg ikke har støttet ham i gennem alle disse ting - og jeg bliver også omtalt som et stærk person, men ligesom med alt andet kan jeg også vælte og det er det som er ved at ske nu.

Jeg tror jeg efterhånden har fået gjort ham klar at der er ikke flere chancer, selvom han mener at han skal have den sidste - Han fortæller også at han ikke kan undvære mig.

Vores sagsbehandlere på kommunen snakker sammen mandag, og så vil han blive indkaldt til et møde, men der kan jo nemt gå 2 -3 dage før det sker, selvom jeg tror de godt er klar over at "lokummet brænder" for mig.

Jysch

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-05-03 16:51

hvis han ikke kan undvære dig må han jo hjælpe til med at du har lyst til, at han skal blive...fx ved at gå i bad, skifte sengetøj og lufte ud, når han har haft uheld. Hvad siger han selv til det?
Mvh Christina

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 10-05-03 17:29

Jamen der er slet ikke nogen løsning på det, for det har jeg gjort siden jul og lige nu sidder han igen inde i stuen og drikker - så det er kun tanken om at han bliver alene, som gør at han siger sådan.

Jysch

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-05-03 22:16

ja...så er det kun det at gøre, som du er godt i gang med. Måske vil det ovenikøbet hjælpe ham...selvom det er svært at se nu.
kh Christina

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 10-05-03 22:32

Det håber jeg også.

Nu vil jeg snart i seng - håber at jeg kan få en hel nats søvn. Hvis det går galt for ham i nat - så ryger han ud i morgen ( hvis jeg på nogen måder kan ).

Godnat til Jer og tak for jeres venlige deltagelse i mit problem.

Jysch

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 12-05-03 00:32

Tak til alle jer som har givet mit et svar, jeg kan jo desværre ikke give jer alle point, så jeg har valgt at give dem til skingur - Tak Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 12-05-03 01:23

Håber du finder en løsning. Skriv igen og fortæl, hvordan det går.
kh Christina

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 13-05-03 23:17

Jeg kan fortælle at vi idag har set en lille lejlighed, som han godt vil have - så nu skal han ( vi ) i banken og snakke om lån til indskud.

Husker ham hver aften på at tage et glas med "husk" så vi har undgået "uheld" siden i lørdags - men jeg kan mærke at jeg er meget nervøs og sover meget uroligt, så det bliver helt rart når den uro er ovre.

Nu skal vi bare til at dele, de fleste ting er mine, men selvfølgelig skal han have noget med - der er jo en del samlet igennem 18 år.

Tak Jysch

Kommentar
Fra : endyreven

Dato : 01-06-03 15:54

Hejsa ...
Jeg syndtes ikke slet ikke du er nogen dum kælling.
Jeg mener ikke man skal lade sig blive trådt på af nogen heller ikke sin partner. lige meget om man elsker den person.
Man skal sige fra og ikke noget andet.
Du er slet ikke nogen DUM KÆLLING meget langt fra, du er en stærk kvinde når du siger fra.
Respekt til dig.
Jeg håber at der er sket noget..
Med venlig hilsen endyreven

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 01-06-03 16:38

Tak endyreven og jer andre!

Jeg har nu været "alene" med mine 2 "børn" i 11 dage. Og det går strålende - jeg skal starte på arbejde igen efter pinse (har været sygemeldt i 11 uger p.g.a. af dårlig ben) og mine dage går lige nu med at finde ud af hvad af mit nips og ting og sager, som jeg vil beholde og hvad som skal væk. Jeg har købt nogle andre møbler til erstatning for det han tog med og da jeg har været/er en frygtelig samler, så er det her jo en oplagt chance til at få tyndet ud i "skramlet".

De første dage var det vanskeligt at få en ordentlig nats søvn, da begge børnene også skulle være der og så var sengen ikke bred nok, men jeg købte en billig boxseng, og nu sover vi alle bare dejligt.

Mange hilsner Jysch

Kommentar
Fra : endyreven

Dato : 05-06-03 21:50

Hejsa jysch..
Det lyder rigtigt dejligt, både for dig og dine børn. TILLYKKE..
Jeg håber at du får et godt liv. Alt muligt Held og lykke frem over..
Hilsen endyreven..