/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sumpet græsplæne
Fra : flemmingstaal
Vist : 3438 gange
100 point
Dato : 27-10-10 13:53

Jeg har en have i 3 niveauer adskilt med sten sætninger. Den nederste græsplæne er altid meget mudret og sumpet efter regn. Jeg har gravet 50 cm ned og det er meget leret jord under plænen.
Hvorledes kan jeg enten dræne jorden eller gøre den mere istand til at optage vandet?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-10-10 14:00

Stik en greb i så dybt den går, vrik den frem og tilbage, så hullerne udvides, træk op og gentag 10 centimeter ved siden af og fortsæt til du er hele plænen igennem. Kast/fej så ret groft sand ud over det hele, så hullerne bliver fyldt og afslut med en tromling.
Det var i hvert fald sådan min far gjorde for 50 år siden, da han var greenkeeper på en golfbane, som blev berømmet både nationalt og af gæster udefra for sine fine greens.
v.h.
pbp

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 27-10-10 15:20

grav en drænledning ned fyld sten over dæk med fiberdug

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 27-10-10 20:09

Du må nok grave drænrør ned i haven, det virker.
men du skal også lige tjekke hvor grundvandet står. Hvor jeg vokset op stod grundvandet ca 50 cm under jorden, morede mig meget med at grave et hul og så se at der kom vand i det.
Skal du lave dræn med rør og det skal kobles på evt, kloakanlæg skal du huske at bruge sandfang før afløb.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 28-10-10 21:45

Plant et birketræ. De drikker over 100 liter om dagen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-10-10 22:08

I sæsonen - hvis de er store nok (15 meter høje og med en stamme på 25 cm i diameter).

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-11-10 13:55

Citat
I sæsonen - hvis de er store nok (15 meter høje og med en stamme på 25 cm i diameter).
Så er det nok nærmere 1500-1800 Liter/døgnet...