/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Pensionsopsparing
Fra : lasseemil
Vist : 1228 gange
500 point
Dato : 27-10-10 01:21

Jeg er lige gået på førtidspension som 55 årig, og har en god ATP-pension og en
god statspension (14 års ansættelse). Mit problem er at jeg har 74.000 kr.
stående i Industriens Pension, som jeg aldrig kan få gavn af, da jeg med mit
helbred ikke vil leve 10 år yderligere. Kan jeg ikke få disse penge ud nu mod
at betale 60 % til staten, ellers vil de være spildt. ???????
Jeg regner ikke med uvildig rådgivning fra Industriens Pension.
Hvad siger loven ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-10-10 01:38

Det afhænger helt af vilkårerne for den pension du har hos Industrien.

Nogle pensioner er en simpel opsparing, som udbetales i rater eller på anden måde, når tiden er inde. Den slags kan normalt hæves i utide med den aktuelle værdi. en lille andel er forsikring, som du kan få udbetalt, hvis din sygdom svarer til betingelserne.

Den anden yderlighed er en ren forsikringsordning, hvor der normalt også er invalidedækning. Den er tabt, hvis du dør inden den kommer til udbetaling.

Imellem disse to yderpunkter er der en række mellemformer . Derfor er det ikke til at svare på dit spørgsmål ud fra det lidt du opgiver.

Hvis du ikke er tryg ved selskabets oplysninger alene, så henvend dig til en uafhængig forsikringsrådgiver , med speciale i pensionsordninger.
Der er ikke mange, men dog nogle stykker af dem.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-10-10 08:18

Hej lasseemil, jeg er ved at få det undersøgt, så vender jeg tilbage.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-10-10 08:48

Desværre, så kan du ikke får din kapitalpension udbetalt før du tidligst fylder 60 år. Baggrunden herfor er bl.a., at et af formålene med hele konceptet omkring Industriens Pension er, at den netop skal dække, når man bliver pensionist tidligst fra det 60. år, derfor er der lukket af for udbetalinger før du bliver 60 år, uagtet årsagen.

Når du fylder 60 år, skal du ansøge om at få den udbetalt - som normalt.

Trist at høre, at du ikke tror du får ti år mere, men 60 år, er måske inden for din "rækkevide".

Vh. fra alka

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-10-10 11:07

Alka
Du svarer på noget du ikke ved noget om.

Industrien har flere forskellige slags pensionsordninger.

Du aner ikke om Lasseemils ordning er en kapitalpension, og betingelserne for at hæve den før tiden.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 27-10-10 12:00

Kan ikke lade være at kommentere lidt.

udbetalingen afhænger alene af hvilken ordning du har, og står givet i den aftale der er lavet med pensionkassen, eller i deres betingelser.

Måske har du en tillidsmand der er orienteret, og du kan snakke med ...

undersøg tillige om der kunne være en dækning til dig der hedder kritisk sygdom.

desværre lyder det som om du er i den situaton hvor det kan komme på tale.

Alt vil stå i de betingelser din aftale er omfattet af...og jeg tror ikke, hvis du ringer og spørger direkte, at de vil fortie noget.

Din læge kan / skal afgøre om du evt. er berettiget til en sumudbetaling for kritisk sygdom. Mange har den ordning uden at vide det.

Rigtig god bedring og held og lykke til dig.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-10-10 12:49

transor, prøv at ring på 7033 7070, så vil du kunne blive informeret om, at Industriens Pension ikke har nogen udbetalinger før det 60. år, med mindre der er tale om en forsikringsordning. Hvis man har 74.000 kr. stående som ikke har med forsikringsordninger at gøre, så kan der kun være tale om rate eller en kapitalpensionsordning.

Jeg tror jeg ved mere om forsikringer, and du nogen sinde kommer til, ellers har jeg spildt en lang uddannelse til assurandør, så jeg tror mere på, at du svarer mig, på noget du ikke ved, jeg ved noget om, og har talt med nogen om!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-10-10 16:26

Du har spildt tiden alka.

Pensionsforsikringer har det med at sende opgørelser med beløb som kaldes forskelligt, men får folk til at tro, at det er penge de har stående og som er deres.

I øvrigt skal alle pensionsordninger for at opnå skattebegunstigelse ved indbetalingerne, formelt være forsikring. Nogle af dem har det kun i ringe grad,

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-10-10 18:47

Citat
I øvrigt skal alle pensionsordninger for at opnå skattebegunstigelse ved indbetalingerne, formelt være forsikring. Nogle af dem har det kun i ringe grad,
En gang sludder!