/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
pletter paa sengelinned etc fra hennatat~
Fra : manolo
Vist : 574 gange
120 point
Dato : 09-05-03 23:40

hej..
jeg ville gerne vide om der er nogen der kan give mig loesningen paa at fjerne pletter fra henatatoveringer,specielt paa hvidt sengelinned,der baade har vaeret vasket med 60 grader og klorin,ikke engang dette fjerne pletterne,saa hvad kan der bruges???
jeg har et lille pensionat i Spanien og hver sommer har vi det samme problem med disse
pletter.
tak for evt. svar

Kommentar
Fra : esc2spc

Dato : 10-05-03 08:58

Prøvet at sætte dem i blød i varmt mælk en halv time før du vasker dem.

Kommentar
Fra : theking

Dato : 10-05-03 13:57

Prøv at gå ind på www.fi.dk, her er der mange gode "plet løsninger".

mvh The king

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 11-05-03 16:05

jeg proever det med varm maelk,problemet er nok bare at lagenerne er allerede vasket i varmt vand og med klorin,jeg proever i morgen mandag eller tirsdag.det er desuden for stort arbejde at tjekke lagen paa lagen inden vask.jeg ved at der er mange der har de samme problemer og indtil videre er der ingen der har fundet en loesning.jeg vender tilbage efter min proeve.
hejsan fra Spanien.

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 13-05-03 00:37

hej igen
jeg har endnu ikke proevet det med varm maelk,men nu er jeg naaet til at det er ikke pletter fra originale hennatatoveringer,men fra tatoveringer der er lavet med et kemisk stof der hedder PPD,para-phenylendiamine???
hvilket vil sige at det ren kemisk farvestof som blandt andet bruges til farvning af haar,og til klaeder???
jeg er ikke blevet klogere,men er der mon en loesning paa dette??????
hilsen manolo

Kommentar
Fra : Maylia

Dato : 23-06-03 20:17

Vanish - dette middel tager stort set alt - men prøv for din egen skyld ikke på gulvtæpper. Men i vaskemaskinen er dette middel supergodt.

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 24-06-03 17:05

hej.....
maelk,loeser ikke problemet....
Til Maylia
det lyder som et godt produkt,men mit problem er at jeg er bosiddende i Spanien,og her har jeg aldrig hoert om Vanish..hvem er fabrikanten????
hilsen
Manolo

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 24-06-03 17:07

att:the king
hejsa...
den er ellers ok den webside,du rekomandere, men der er intet om mit problem..
hej igen

Accepteret svar
Fra : esc2spc

Modtaget 120 point
Dato : 24-06-03 22:15

Har du spurgt henna tatoovørene? måske har de nogle gode tips.
Jeg har spurgt nogle inder (de bruger også hulens masse henna) -og de siger at der er ikke noget at gøre...desværre. Måske kunne du begynde med at sætte skilte op hvor man advare dine gæster med bøder?

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 25-06-03 21:40

hej igen
mit problem er dobbelt ud over mine egne lagener,saa har jeg ved siden af renseri og vaskeri,og alle hotelejere har samme problem.. og da jeg har vaskeri service il nogle hoteller er det mig der burde fjerne pletterne..saa hvis bare det var rigtig henna,for saa ville klorinen kunne tage dem..
desuden har jeg stilt samme spoergsmaal i videnskab-kemi..
jeg har kun 20 senge paa mit pensionat,saa min skade er endnu ikke saa stor,men f.eks. en hotelejer jeg kender har allerede fra sidste aar opmaganiseret 130 lagener...
jo, der er hoteller der forlanger at kunden skal betale lagenet,men alt afhaengig af hotelkategorin,saa kan man ikke frlange dette...
hilsen manolo

Godkendelse af svar
Fra : manolo

Dato : 09-06-05 00:16

Tak for svaret esc2spc.