/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
erstatning for svie og smerte?
Fra : Lassepg
Vist : 1657 gange
100 point
Dato : 25-10-10 17:46

Jeg blev for ca. en måned siden kørt ned. Jeg fik en hjernerystelse og jeg er stadig ikke kommet mig over den. Det begynder at gå fremad, men min læge mener ikke at jeg er helt rask før om et par uger.

Politiet valgte ikke at give nogen af parterne i ulykken skylden, de mente at vi begge havde lidt skyld i ulykken.

Jeg ved derfor ikke med erstatning, om det er muligt at få erstatning for svie og smerte eller?

hvad mener i?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-10-10 17:57

Svie og smerte (sygedage)
Hvis man har været syg som følge af skaden, kan man få godtgørelse for svie og smerte.

Man kan få godtgørelse fra tidspunktet for tilskadekomsten, og så længe man er sygemeldt som følge af tilskadekomsten. Godtgørelsen ydes med en fast takst pr. sygedag. Man kan dog ikke få godtgørelse for mere end omkring 390 sygedage.

Man anses for syg, hvis man er sygemeldt og under en vis form for behandling. Sygdom skal kunne dokumenteres ved lægeerklæring eller lignende.

Reglerne om godtgørelse for svie og smerte findes i erstatningsansvarslovens § 3.

http://www.civilstyrelsen.dk/Erstatningsnaevnet/erstatning_for_hvad/svie_smerte.aspx

Men håb ikke for meget, det er ikke så nemt at få erstatningen som det ser ud til

Rigtig god bedring

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-10-10 18:03

Fra dit eget link Nordsted1
Citat
Hvornår kan man få erstatning?

Det er blandt andet en betingelse for at få erstatning,

at skaden er sket ved en overtrædelse af straffeloven
at der er tale om personskade
at forbrydelsen er anmeldt til politiet uden unødigt ophold (normalt inden for 24 timer)
at man har fremsat krav om erstatning over for skadevolderen, hvis sagen har været i retten
at man har fremsat krav over for Erstatningsnævnet senest 2 år, efter forbrydelsen er begået
Man kan få erstatning, selv om gerningsmanden er ukendt eller ikke kan findes.

Man kan også få erstatning, selv om gerningsmanden ikke kan straffes, fordi gerningsmanden er under 15 år eller utilregnelig (f.eks. sindssyg).

Så det kan vidst ikke lade sig gøre

Kommentar
Fra : Lassepg

Dato : 25-10-10 18:05

tænker også på om min egen ulykkesforsikring dækker det?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-10-10 18:09

Exterminator, hvor dælen har du dog fundet det??

Fra mit link

Citat
Svie og smerte

§ 3. Godtgørelse for svie og smerte udgør 130 kr. for hver dag, den skadelidte er syg. Der kan i særlige tilfælde ydes godtgørelse for svie og smerte, selv om skadelidte ikke er syg. Godtgørelsen kan ikke overstige 50.000 kr.

Lassepg... prøv at læse policen til din ulykkesforsikring... der står nok noget om, at du kun kan få erstatning ved mén... og den skal være over 5%... og mén kan først udmåles efter et år fra ulykken

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-10-10 18:56

Citat
Exterminator, hvor dælen har du dog fundet det??

Klik på "Hvornår kan man få erstatning?"

Dette udsnit er fra "Hvornår kan man ikke få erstatning"
Citat
den person, man har udpeget som gerningsmanden, er frifundet for at have begået en straffelovsovertrædelse i forbindelse med tilskadekomsten.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 25-10-10 20:45

Citat
tænker også på om min egen ulykkesforsikring dækker det?

var det så ikke nemmere at spørge OM DET

det tror jeg du skal NÆRLÆSE ret så grundigt
MIN privat forsikring dækker næsten alt,
men har ikke lige set under TORT og PLAGE
troede det altid var noget den skyldige PART skulle stå for
og når i er lige gode om det skete =
så skal din `modstander´ jo også have det af dig...

men regn ikke med det = ring til dem

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-10-10 06:42

Du skal rejse kravet direkte over for din modparts forsikringsselskab. da der tilsyneladende er tale om deling af skyldsspørgsmålet, vil du næppe kunne opnå den del af erstatningen, da du er fx 50% selvforskyldt.