/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lys virker ikke på Peugeot 309???
Fra : cristian2
Vist : 2864 gange
150 point
Dato : 25-10-10 11:17

Jeg har en Peugeot 309 fra 1993.

Baglyset virker ikke og lyset i instrumentpanelet (som oplyser speedometer, benzinstand, olie osv.) virker heller ikke. Bilen har ikke været udsat for noget særligt som har kunne foranledige dette. Det skete pludseligt.

Jeg har tidligere kunnet dreje lysknappen, så bilens bag- og forlygter lyser, når nøglen drejes til der er strøm på bilen - og slukker når jeg tager nøglen ud. Men nu kan der kun komme lys i forlygterne ved at dreje lysknappen til en position hvor lyset (kun forlygterne) stadig er tændte når jeg har taget nøglen ud (og derfor skal jeg huske at slukke lyset hver gang jeg forlader bilen).
Radio, loftlys, bremselys, tågelys og andet lys virker fint.

Jeg har tjekket sikringspanelet. Det er ikke her problemet er. Så skulle der sidde en sikring et helt andet sted?

Er der nogen der kan hjælpe mig?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-10-10 11:41

Citat
dreje lysknappen til en position hvor lyset

Det kan være lysknappen der er kaput.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-10-10 12:05

Det lyder som om kørelysrelæet er stået af

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 25-10-10 12:14

Hej -

Så vidt jeg ved, har du en standard PSA sikringsboks i venstre (fører) siden lige ved dit knæ når du sidder ved rattet.
Det er de eneste sikringer der findes i din Pøjgot.
De relæer der sidder hér, er kun til de helt almindelige funktioner såsom strømfødning af køleblæser, El-rudehejs, El-bagrude, blink, visk/vask osv osv

Lysrelæer er ikke standard i en ældre PSA og er derfor eftermonteret, enten af importør, forhandler eller 1.ste ejer.
De kan sidde næsten hvor det skal være, men ofte sidder de i hulrummet til blæseren ude under forruden - i nærheden af batteriet.
Og det er helt normalt, at de efter flere års tro tjeneste pludselig svigter, fra den ene dag til den anden, uden nogen form for advarsel.
Enten pga irrede forbindelser, eller pga udbrændte relæer.

Relæerne er normalt standard arbejdsrelæer med omskifterkontakt, af den type der koster omkring en 50'er stykket hos THans, Biltema, Refako osv osv.
Men der kan være tale om et specielt lysrelæ.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-10-10 17:20

Ingen baglys, ingen instrumentlys, mon ikke også positionslyset mangler foran??
Jeg ville lige checke sikringen til positionslyset en ekstra gang inden jeg begyndte at rode efter relæer

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 25-10-10 18:43

Citat
Jeg ville lige checke sikringen til positionslyset en ekstra gang inden jeg begyndte at rode efter relæer

Det virker ikke, nej. Jeg tjekker sikringerne en ekstra gang.

Og det vil altså sige, at det ikke kan været et relæ der er gået, eller hvad?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-10-10 20:00

jo, det kan det godt, men sammenholdt med dette her:
"Men nu kan der kun komme lys i forlygterne ved at dreje lysknappen til en position hvor lyset (kun forlygterne) stadig er tændte"
Så vil jeg sige at det virker nu mest til at være sikringen til positionslyset

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 26-10-10 09:47

Jeg havde samme problem med en mazda...

Det viste sig at det var dårlig stel til radio, der knalde sikring, så jeg ikke havde baglys osv... Det er en kendt fejl mht til radio... Den springer sikring til baglys osv hvis den ikke har "rigtig stel" til karossen

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 26-10-10 15:19

Jeg har skiftet alle sikringer og testet strømtilførslen til sikringerne med en testlampe. Alle sikringer har strøm - på nær en enkelt af de i alt tre 10 A'ere (den længst til venstre af 10 amp'erne, som er nr. 5 fra højre i rækken af sikringer). Her kommer der kun et meget svagt blink fra begge poler. Dvs. signalet svarer præcis til det meget svage blink fra den ikke strømførende pol i alle de andre sikringer.

Jeg ved ikke om det ændrer ved sansynlighederne?

Citat
Det er en kendt fejl mht til radio... Den springer sikring til baglys osv hvis den ikke har "rigtig stel" til karossen

Radioen fungerer fint. Hvis det er den som foranlediger problemerne, skulle den så ikke selv være trådt ud af kraft?

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 26-10-10 18:18

Nu har jeg tjekket alle polerne til for- og baglygter. Der er svag spænding (svagt lys på testlampen) på alle poler. På nær fra den ene pol til forlygterne når de står tændte - her er der tydeligt udslag. Pærerne ser alle intakte ud.

(Jeg er iøvrigt i tvivl om, hvorvidt det er positionslyset eller nærlyset der virker foran. Lysstyrken virker lidt svag, synes jeg).

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-10-10 20:33

Citat
den længst til venstre af 10 amp'erne, som er nr. 5 fra højre i rækken af sikringer

Okey, og hvad er den sikring så til?
Det er vel ikke den til positionslyset?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-10-10 20:35

Citat
(Jeg er iøvrigt i tvivl om, hvorvidt det er positionslyset eller nærlyset der virker foran. Lysstyrken virker lidt svag, synes jeg).

Nemt nok, tænd lyset og hiv sikringen til positionslyset ud, så er du ikke i tvivl

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 26-10-10 23:11

Citat
Nemt nok, tænd lyset og hiv sikringen til positionslyset, så er du ikke i tvivl

EXTERMINATOR: Kan du hjælpe mig med at finde ud af hvordan jeg kan se hvilken sikring positionslyset er forbundet til?

Tak for hjælpen ind til videre!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-10-10 21:08

tjaeeeee, det plejer for det meste at stå på låget til sikringerne
Ellers er der jo altid manualen

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 30-11-10 20:34

Nu skete der noget nyt. Pludselig virkede alt lyset igen, både i instrumentbrættet og for og baglygter. Men dagen efter var situationen den samme igen. Det vil altså sige at der er tale om en periodisk fejl.

Ændrer det noget ved diagnosen?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 30-11-10 20:39

Lyder som plus tilgangen til lys omskifteren der driller.
Den kommer fra sikringsboksen.

Prøv at kigge i begge ender.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 06-12-10 19:44

Citat
Lyder som plus tilgangen til lys omskifteren der driller.
Den kommer fra sikringsboksen.

Jeg har prøvet at tjekke med en sikrings-søger (en slags skruetrækker med batteri, som lyser når man berører begge ender af skruetrækkeren, og som IKKE skulle lyse når der ikke er forbindelse). Og den lyste tydeligt når jeg holdt en finger på skruetrækkerenden og skiftevis berørte samtlige steder med lednings-indgange i omskifterens kabel-muffe. Jeg er dog usikker på om det er det rigtige værktøj til at diagnosticere om der er noget galt. (Det er som om at der skal meget til at sikringssøgeren ikke lyser).

En forbipasserende tidligere (hus)-elektriker sagde at det formentlig var en stel-forbindelse som var blevet snavset/rusten. I givet fald - hvor vil de typisk sidde på en 309'er?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 06-12-10 22:32

det er langt mere almindeligt end godt er. Har du ikke oplevet, at køre bag en en bil, hvor det hele blinker, når den aktiverer blink- eller stoplys.

Kommentar
Fra : anderswitt

Dato : 07-12-10 20:47

i motor rummet i føresiden helt oppe i hjørent sider 2 relære og det ene er til lyset og de har det
med at ire rens de ledninger så er der lys igen