/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Akrylmaling
Fra : sofie100
Vist : 700 gange
240 point
Dato : 24-10-10 22:05

Hejsa jeg har malet med en grøn akrylfarve som baggrund og nu skal jeg så male gul oven på, men det er som om den gule bare er halv dækkende og den grønne træder frem hele tiden så det ligner gule striber i stedet. Jeg ved det er alm. akrylmaling og begge to er fra samme firma og er ikke kun halv dækkende. Har prøvet det før men ved ikke hvorfor det ter sig sådan? kan ikke være rigtigt at jeg skal bruge så meget gult ? hmm håber nogen har prøvet noget ligende.. på forhånd tak.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 25-10-10 04:53

Hej sofie100

Generelt er de stærke farve i farvepaletten svære at dække. Det er især gul, grøn, blå, rød m.m.
Farver med meget farvepikment i er svære at dække....
En af hovedreglerne når man maler med stærke farve er at få en bundfarve så farven dækker ensartet.
Om du skulle male en rød væg i stuen, en dør m.m. kan du male den op til 4/5 gange, hvis du ikke har en bundfarve. Og alligevel står farven lidt flakket.... Derfor????

Fidusen er at du maler bundfarven med en grå, alt efter lysheden i de farver du maler med bagefter. Hvis det er en mørkerød skal bundfarven være mørkegrå og omvendt hvis det var en lyserød. Farven stå så ensartet og er ikke flakkende i modsætning, hvis du ikke havde brugt bundfarve.
Resultatet uden brug af bundfarve er at nogle steder ser den røde farve flot ud mens et andet sted står flakket og ser ud til ikke at dække... (ensartet struktur)

Så prøv med en grå farve først til bundfarve og herefter mal med den anden farve.

Til sidst er det også en god idé, at starte med at male med de lyse farver først, og herefter de mørker farver... (dækkeevnen)

Held og lykke med malerriet.....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-10-10 08:10

Min erfaring, fra at male vægge mv., er, at netop gul farve har meget dårlig dækkeevne, derfor maler jeg først med hvid, så 2Xgul. Når jeg har malet direkte med gul kan jeg blive ved mange gange, før det bliver pænt.

Så jeg tror McBobo har fat i det rigtige.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-10 15:40

Da vi købte vort første hus holdt vi hippie indflytter fest, det var på mode den gang,
forinden malede vi væggene med flotte dekorationer i stærke farver.
Vi skulle jo alligevel male dem om...

Vi havde huset i 5 år og det lykkedes os ikke at fjerne sporene helt fra vort første house warming.

Brug ikke akryl plast farver, bare tænk på Dybbøl Mølle, murværk skal kunne ånde...