/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Isolering af ydermur
Fra : jarl246
Vist : 639 gange
100 point
Dato : 23-10-10 19:40

Jeg er gået igang med 70mm isolering af en ydermur.
Planen er at jeg uden på et træskelet og dampspæren skal beklæde med 90cm brede
gipsplader.
Jeg fik i byggemarkedet at vide at der skulle være en lægte på midten af gipspladen også og købte ind efter det.
Nu da jeg skal begynde at sætte træskellettet op synes jeg godt nok det ser voldsomt ud med lægter for hver 40 cm ?? - der skulle jo gerne blive plads til noget isolering også og ikke kun trælægter.
Er det virkelig nødvendigt med et så massivt skellet - væggen skal kun bære et par billeder.

Jan

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-10-10 19:51

Er du sikker på at der ikke menes Top-Midten-Bund altså en i toppen af pladen en i midten og en i bunden

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 23-10-10 20:29

hvis det er 120 plader skal der lægter pr 40 cm når det er 90 plader skal der lægter pr 30 cm gipspladerne skal monteres lodret ligeså lægter husk det skæve mål ved montering af den første lægte ved væg.

per

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-10-10 20:53

du skal sætte dem på 45 cm. ellers kommer det ikke til at passe ret godt. og det er nødvendigt at have dem alle der.
du skal også huske, at dampspærren skal slutte tæt mod gulvet og tapes sammen med dampspærren på loftet.
du skal starte fra en væg og sætte en lægte på 40 cm til midten og derefter pr 45 cm. det skal du gøre for at kunne skære spartelkanten af den side af gipspladen der vender ind mod væggen.
det er bedst af hensyn til spartling af gipspladerne.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-10-10 21:06
Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-10-10 00:40

Det er da rigtigt at trælægter ødelægger en del af isoleringen. Derfor er der lavet isolerende "lægter" . Du kan også bruge stæålprofiler i stedet for trælægter. Stål er for samme dimension en bedte varmeleder end træ. Men da stålprofilerne har et meget nindre tværsnit er de alligevel bedre end træ.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-10-10 04:54

husk at dampspæren skal sidde på den varme side ellers vil den sidde som en fugtsamler