/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Philips 220VW fladskærm
Fra : ppk
Vist : 1268 gange
344 point
Dato : 23-10-10 14:53

Hej

Har lige købt en ny Medion Akoya P4370D stationær computer med Windows 7 installeret.

Nu er det så at comp. selv vælger den bedste skærmopløsning, som er 1680x1050 men denne opløsning er godt nok for lille for mig.

Den gamle maskine med Vista kørte en opløsning på omkring 1024 eller 1152 og den var bedre for mig.

Nu kan jeg så godt se, at 1680x1050 får en cirkel på skærmen til at være rund. Så jeg prøver andre opløsninger, men syntes ikke at de giver en rund cirkel på min skærm.

NU til mit spørgsmål, kan det være rigtigt at ingen anden opløsning giver en cirkel der er rund på min skærm ?

Mine muligheder er som følger:
1680x1050 (for småt til mine øjne) den som jeg bruger nu.
1600x1200
1280x1024
1280x960
1280x800
1280x768
1280x720
1152x864
1024x768
800x600

Håber ikke mit spørgsmål virker for indviklet.

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen
PPK

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-10-10 15:06

Du skal vælge en indstilling der passer til 16:9 formatet. Den indstilling du har valgt er til 4:3 formatet. Prøv dig lidt frem og find din favorit indstilling. Og for øvrigt tillykke med din nye pc.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-10-10 15:07

Er dit grafikkort installeret med den rigtige driver, ellers skal du jo gøre det med din driver cd.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-10-10 15:13

1280x960 burde være ok

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-10-10 15:38

Håber du ikke får de samme problemer som jeg. Har lige købt helt ny PC og Win7 64 bit ultimate og jeg måtte sætte et gammelt grafikkort i maskinen, ultimat kan ikke sammen med mit nye grafikkort. Microsoft arbejder på problemet og ringer til mig på mandag.

Et af problemerne var at jeg ikke kunne bestemme opløsningen selv. Og der var ingen drivere at få.

Så ring til Microsoft, de hjælper gerne med dit problem.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 23-10-10 16:43

Citat
1280x800
skulle give samme forhold som
Citat
1680x1050
her burde din cirkel også være rund.

Du kan se forholdet ved følgende udregning (1680/1050 = 1,6) og (1280/800 = 1,6).

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-10-10 18:05

der er lige et par ting at være opmærksom på:

Din skærm vil helt klart give dårligere billede når du sætter opløsningen ned.

Du har slet ikke nøde at sætte opløsningen ned da du har et bedre alternativ

h.klik på skrivebordet --> vælg "Personlige Indstillinger" --> klik på "Skærm" i venstre side --> Vælg "Mellem" eller "Større" og tryk på anvend

Du får nu en større skrift og beholder den høje opløsning så tingene står knivskarpt.
Det er en win - win situation

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-10-10 20:06

Citat
h.klik på skrivebordet --> vælg "Personlige Indstillinger" --> klik på "Skærm" i venstre side --> Vælg "Mellem" eller "Større" og tryk på anvend

Ja og det er lige det man ikke kan.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-10-10 20:19

Citat
Ja og det er lige det man ikke kan

??????

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-10-10 22:34

Citat
Ja og det er lige det man ikke kan

hvis du h/klikker et 'tomt' sted på skrivebordet (i windows 7)
kan du (blandt meget andet) vælge mellem :

mindre 100 % (standart)
mellem 125 %
større 150 %
http://peecee.dk/upload/view/272056
http://peecee.dk/upload/view/272057

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-10-10 23:02

Det ser ud til at spørgeren har det samme problem som jeg, lige meget hvad man gør så sker de valgte ændringer ikke. Heller ikke efter en genstert.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 23-10-10 23:08

Tak for de mange svar !

Har nu prøvet 1280x800 og det giver så et bredt sort felt øverst og nederst på skærmen

Med 1280x960 er cirklen oval

Men lige nu bruger jeg så 1680x1050, som giver runde cirkler. Men teksten er så godt nok klar, men meget lille.

Har så været inde og sætte tekststørrelsen til 135% og det hjælper gevaldigt, men der er stadig enkelte steder hvor ikoner eller tekster er små.

Mit grafikkort er ATI Radeon HD5570 og driveren er fra 5. måned 2010

Syntes så godt nok også at det er mystisk, at selv om 1680x1050 og 1280x800 begge giver 1,6 når talene deles med hinanden, så kommer der den sorte bjælke øverst og nederst på skærmen. Gad vide om dette kan fjernes ?

PPK

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-10-10 23:38

Din skærm kører 16:10
1280X800 er også 16:10, har du husket at trykke på autojuster på skærmen når du har skiftet til 1280X800?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-10-10 23:45

HVAD F...... er det for en fejlbygget computer, de har bygget den "omvendt"
Sidedækslet sider i HØJRE side og bundkortet vender på hovedet
http://i.computer-bild.de/imgs/3/1/7/9/2/8/2/Aldi-PC-Medion-Akoya-P4370D-MD8346-745x559-40f0d001f45cbe9c.jpg

Troede kun det var fujitsu der kunne finde på det

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-10-10 10:21

Netop derfor ville jeg have den skulle køre 16:9 altså 1280x960. Men hvorfor det så ikke lige virker. Hmm. mystisk.
Dedn driver du bruger ar det den der er med fra Medion på skiven eller er det fra ATI´s hjemmeside,

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-10-10 10:30

http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-hd-5000/hd-5570/Pages/hd-5570-overview.aspx

Her data på grafikkortet og efter havd jeg kan se kan det sagtens køre med højere opløsning så problemet ligger ikke der. KLik dig frem og tilbage i de 4 sider der beskriver om kortet. Bemærk at kortet i sig selv alene kræver 400W af strømforsyningen.

Her er der nyere drivere til dit kort. Nu er jeg ikke klar over om du kører 32 eller 64 bit. Men her er de til begge. De er fra den 22. okt.

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw_vista32.aspx?type=2.4.1&product=2.4.1.3.47.3.1&lang=us&rev=&ostype=Windows 7 - 32-Bit Edition

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw_vista64.aspx?type=2.4.1&product=2.4.1.3.47.3.1&lang=us&rev=&ostype=Windows 7 - 64-Bit Edition

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 24-10-10 10:38

Hej Fijala

Maskinen er installeret med Win7 Home Premium på dansk, og det er 32-bit version.

Jeg tjekker lige min driver til grafikkortet, kan se den der var med er fra maj måned.

Angående strømforsyningen, må man formode den er okay da maskinen er købt samlet i Aldi

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-10-10 10:56

Kan kun give dig ret i at den burde være ok, men de skal jo spare et sted. og hvis strømforsyningen i sig selv er lige på kanten af hvad den kan klare. Men jeg mener nu ikke at det skulle have nogen indflydelse på opløsningen, men blot en konstatering af forholdene.

Hvad med Direct 11 er den installeret eller kørerr du med Direct 10

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-10-10 10:57

Læste lige i en anden test om en Medion 22" skærm, hvor de døjede med akkurat samme fejl, men da var de inde på at det var skærmen der var for dårlig.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 24-10-10 13:39

Citat
Læste lige i en anden test om en Medion 22" skærm, hvor de døjede med akkurat samme fejl, men da var de inde på at det var skærmen der var for dårlig.

Af spørgsmålet fremgår det, at det drejer sig om en Philips 220VW fladskærm.
Det er computeren der er fra Medion!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-10-10 15:43

Specs på skærmen siger max opløsning 1680 X 1050 så skærmen er en 16:10 skærm

Jeg gentager lige:
"1280X800 er også 16:10, har du husket at trykke på autojuster på skærmen når du har skiftet til 1280X800?"
Det er knappen til venstre hvor der står AUTO

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 25-10-10 16:00

Hej EXTERMINATOR

Jeg har prøvet at at trykke på AUTO knappen i venstre side af skærmen men der er stadig et sort felt foroven og forneden.

Det ser bare ud til at den justererer farver og lys når man trykker på AUTO.

PPK

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-10-10 16:55

Hvilken frekvens har du sat den til, måske du skulle prøve at lege lidt med det, prøv f.eks at sæt den til 60 Hz

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 344 point
Dato : 25-10-10 18:42

Citat
Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 24-10-10 13:39

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Læste lige i en anden test om en Medion 22" skærm, hvor de døjede med akkurat samme fejl, men da var de inde på at det var skærmen der var for dårlig.

Af spørgsmålet fremgår det, at det drejer sig om en Philips 220VW fladskærm.
Det er computeren der er fra Medion!

Det var ikke om skærmen men problemet generelt jeg hentydede til. Bare at der var det samme problem, men at konklusionen på det var at det var skærmen der var for dårlig.

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 08-01-11 09:29

Tak for svaret Fijala.