/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
omformer til køleskab
Fra : johnadler01
Vist : 1587 gange
200 point
Dato : 22-10-10 15:29

hej
da jeg har et køleskab der kun kan køre på 220 v og gas, men ville ger have det til at køre på 12v, kan man ikke tilslutte en omformer fra 12v til 220v eller er der andre ideer hvordan man gør?, ( det må være den måde man har gjort i de nyere cv med 12v+ 220v +gas.
håber der er nogle der kan hjælpe.
Hilsen johnadler

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-10-10 15:36

Selvfølgelig kan du få en omformer fra 12 V til 220 V - men hvor mange Watt kræver dit køleskab?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-10-10 15:41

Du kan få den hos Harald Nyborg

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 22-10-10 15:44
Kommentar
Fra : johnadler01

Dato : 22-10-10 15:46

jeg har ikke set hvor mange watt det kræver men hvis omformer er stor nok skulle det jo ikke være noget problem, men det kan være jeg kan bruge den som pumpen til vand bruger.
Hilsen johnadler

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-10-10 15:50

Hvis du finder en, som kan levere nok Watt - så er spørgsmålet, hvor du vil hente de 12 V fra.
Hvis det f.eks. er fra din personbil - skal du undersøge om den kan trække omformeren og ikke overbelaster dit ledningsnet!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-10-10 16:29

Køleskabe til CV har ingen kompessor, men der imod et (eller flere) varmelegmer. Det virker ved opvarmning, derfor kan det også "køre" på gas.
Der skal faktisk rimeligt meget varme til, for at få det til at virke (derfor køler de mere når de opvarmes af gas)
Jeg kan fortælle, at det jeg har i min CV, bruger Ca 1,3 Amp. ved 230 VAC = 300 W
Mon ikke varmelegmet til 12V er ca. lige så stort ??? (jeg har aldrig haft mit til at køre på 12 V)

Citat
men det kan være jeg kan bruge den som pumpen til vand bruger.

Min omformer i CV'en er på 50 W, og den er ikke meget størrere i langt de fleste vogne, Så den skal du nok ikke regne med at kunne bruge.

MVH

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 22-10-10 16:34

Der er ikke meget grin ved at køre et køleskab i en cv på 12 V.

Med en god overlegen generator i bilen, kan det måske gå medens man kører, men det er meget uklogt at lade køleskabet tære på akkumulatoren, når man holder stille.
Køleskabet bruger omkring 100 W. så efter et par timer kan bilen ikke mere starte.
Selv om du skulle have et kæmpe startbatteri , så er den slags ikke beregnet til vedvarende afladning.
Mange biler kan ikke klare både kørelys og køleskab samtidig uden at overbelaste generatoren. Det giver slidte kul, felende dioder eller ødelagte vikdinger i generatoren.
Der fås relæer, som slår det fra når man ikke kører, men så er det jo heller ikke på 12 V.

Lad dog køleskabet køre på gas, så længe I er undervejs, og slå så om til 220 V, når I er fremme på en plads med eltilslutning.

Kommentar
Fra : johnadler01

Dato : 22-10-10 16:35

viskinge
nu tænker jeg mest på at bruge det når jeg køre, er ikke meget for at bruge gas ved kørsel, og gas anlæget ikke virker kan ikke tænde det da den ikke giver gnist fra tænding, kunne forestille mig der skulle en ny til
hilsen johnadler

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-10-10 18:26

Jeg har set på omformer hos Harald, og de kan godt trække et køleskab af alm størrelse. Jeg købte i stedet et køleskab/kølebox der gør på kompressor og kan køle 40 gr ned, så maden er altid nedkølet selv i den værste hede. Harald har en udmærket kølebox der kører på 220 eller 12 volt og bruger ikke så meget strøm. Måske er det løsningen for dig.

Godkendelse af svar
Fra : johnadler01

Dato : 01-11-10 10:37

Tak for svaret transor.