/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
let vindenergi produktion i hobbyformat
Fra : pejath
Vist : 3038 gange
25 point
Dato : 20-10-10 00:53

Min søn på 15 år skal lave noget emnearbejde med generator / dynamo, trukket af "vindmølle".

Vi har en del gamle bildele bla. generator, et batteri fra havetraktor, en sparco vandmølle til at vande køer fra vandløb eller brønd, med 2 vinger med ca 1,5 m diameter, den havde vi tænkt som drivkraft. Nogle gamle pæreholdere, en sikringsholder, nogle gamle ventilatorremme, en enkelt tændingslås med nøgle og diverse gamle ledningsstykker.

Er der nogen der sådan lige kan ryste en opsætning ud af ærmet så det vil virke, ikke for teknisk vi er ikke elektrikere her på stedet og junior skulle gerne kunne lave det selv, det lærer de noget af de unge "knejte". Jeg ved der er forskellige ledningsplaceringer på generatoren, beskriv lidt hvad de er til, og beskriv lidt om processen.

Laderelæ, sidder det i generatoren?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-10-10 03:25

Det første I skal sikre jer er, at vindmøllen overhovedet kan trække generatoren med det nødvendige omdrejningstal, det knækker de fleste skoleprojekter halsen på.

Jeg ville kigge på de nye diodelygter med to magneter på cykelegerne. Hvis I sætter en ring (så stor som muligt, så magneterne får størst mulig fart) på møllevingerne og og så sætter magneterne på ringen (gerne 4, altså fra 2 sæt lygter), sætter en arm, der kan nå ud til ringen) på navhuset, omonterer lygternes "opsamlerspole" på armen, så kan I bare trække ledningerne ned til lygten.
I skal nok bruge to koncentriske slæberinge dér, hvor møllen drejer sig efter vinden.

Hvis møllen ikke er af stødstangstypen men har vinkeldrev, og altså en lodret akse der roterer, så monterer I bare ringen på den aksel, men må til gengæld sætte nogle bredstående ben på mølletårnet, så der er plads til ringen.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 20-10-10 09:15

Hvad er minimumskrav til generatoromdrejninger? Planen var at generator skulle direkte på mølle akslen og eksentrik pumpesystemet skulle frakobles helt, vores største problem med denne sparco mølle er bremsesystemet, min far har for mange år siden knækket en hegnspæl ved at skulle bremse møllen ned fra fuld fart, jeg ved så ikke om han bare stak den ind i rotoren eller den smuttede derind.
Kan man gemme strømmen fra de moderne diode lygter, der er jo ikke meget power i systemet, og kan jeg smide det på noget batteri halløj så det virker som en oplader, så kan man sætte noget kontakt halløj og pærer på til at bruge kortvarigt.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 20-10-10 14:29

En bil generator er konstrueret til som minimum at lade med motoren i tomgang.
Men her skal man huske på, at der allerede er en OP-gearing på drivremmen, fordi remhjulet på motorens krumtap er ca. 2-2,5 gange diameter af den der sidder på generatoren.

Går vi ud fra som tommelregel, at en bilmotor har 850rpm i tomgang, så kører generatoren altså med ca 2000rpm - som minimum - med motoren i tomgang
Den kan derfor ikke yde noget som helst, hvis den sidder direkte på mølleakslen, som jo af naturlige grunde ligger helt nede omkring 50-100 rpm.

Det er lige præcis den tekniske forklaring på, hvorfor skole og andre demo projekter aldrig virker med en bil generator på en lille vindmølle.

Man skal altså have et ret stort remhjul på mølle akslen med remtræk til generatorens lille remhjul, for at det kan lykkes med målbart resultat.
Og du skal nok op i den størrelse, du normalt finder bag på gamle vaskemaskiner - altså dem der sidder til tromledrevet.

Husk lige en ting mere : generatoren er kun tung at trække, når den er forbundet til batteriet med sin lade (B+) terminal.
Det er derfor muligt med lidt snedig omtanke og en afbryder, at give møllen lettere startbetingelser og så koble generatoren ind og se hvad der sker med møllens hastighed.
Hvis du allierer dig med en elektronik kyndig, kan det laves automatisk med en simpel lille styring.

Man kan sagtens finde generatorer til små vindmøller.
De er specielt konstrueret til formålet, altså lavt omdrejningstal, men desværre også temmelig dyre.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-10-10 16:32

I kan godt opgive på frohånd at få den lille mølle til at trække en bilgenerator, den skal som de andre skriver ret højt op i omdrejninger og kræver meget mere kraft end jeres til vandpumpe mølle,
noget andet er hvis i kan få fingre en gammel cykel dynamo:
http://www.cykelgear.dk/tilbehor/lygter/dynamo/dynamo-til-cykel?zenid=age1t9ca86mqpldvora2oh2fu3
den skal stadig geares ret meget op før der kommer strøm ud men her er der en chance for at få projektet til at lykkes hvis i kan finde sådan en dynamo.
En stor remskive på mølle akslen, det kan godt være et cykelhjul uden dæk, og en rem ned på dynamoen, det bliver sværere at finde en løsning så remmen bliver på det lille trækhjul der, men måske kan den sidde som den sidder på en cykel, trykke ind mod dækket?
Så mangler der bare en gang stærk blæst eller kuling, så kommer der lys i lygten

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 25 point
Dato : 20-10-10 18:10

Eller hvis i skulle være så heldige, at have et elektrisk løbehjul indenfor rækkevidde. De motorer der sidder i nogle af dem har en lille indbygget gearing, der vil virke omvendt, når motoren trækkes. Og samtidigt producerer de en god effekt ( Der ligger et lignende amerikansk projekt på nettet et sted som en af mine bekendte kopierede til hans båd for, at holde gang i gps, computer m.v. på længere ture ) Hvis jeg kan få linket af ham, skal jeg lægge det ind her.
En bilgenerator vil have en voldsom bremseeffekt, da der vistnok er begrænsning på vingefanget til privat brug og den kræver sit, når den for alvor skal generere strøm. I kan evt. lave en prøveopstilling hvor i f.eks. bruger en boremaskine med en stålbørste e.l. som drev. Den vil løbe relativt let, lige indtil den når det punkt, hvor den begynder, at lade på batteriet. Så vil stålbørsten fungere som en glidekobling, og generatoren vil bremse ret voldsomt.
En tyk sort ledning forbindes til stel på generatoren ( minus på batteri ) og en tilsvarende rød fra B+ på generator til + på batteri. En tyndere rød forbindes fra D+ og enten direkte til + (men kun mens i prøver jer frem ) eller med en pære f.eks. 12 volt 4 - 5 watt indskudt som "ladelampe".
Når generatoren lader og der opstår spænding på begge sider slukker pæren, og hvis i vil, kan i så sætte en kontakt / tændingskontakt ind mellem batteri og pære. Så kan i afbryde på samme måde som i et normalt ladekredsløb, men jeg tror nu på, at i vil begrænse det til noget mindre, når i ser hvor stor effekt der skal hentes ud af vingerne.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 20-10-10 18:18

Jeg takker foreløbig, det ser ud til jeg har sparet nogle værkstedstimer ved ikke at prøve med bil generatoren. Men jeg går lige i tænkeboks for at se om jeg har noget nytteligt liggende på loftet, jeg har en cykel dynamo eller flere (min kone siger jeg har meget) det er altid dejligt at kunne hente noget brugeligt uden at skulle have pungen op af lommen

Hvis jeg nu prøver med cykeldelene, kan jeg så bruge en ensretter fra generatoren til at lave det om til jævnstrøm når det skal gemmes på et batteri, det er ikke samme volt?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-10-10 19:03

gammeldags cykeldynamoer løber også rundt i et hulens tempo, før de leverer. Hvis man kører bare 6km/t bliver det 100m/min, og har dynamorullen en omkreds højt sat til 10cm, bliver det 1000omdr/min, så selv her, skal der en så stor udveksling til, at det nærmest skal være stormvejr før vingerne kan trække den.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 20-10-10 19:07

Cykel dynamoen giver altid 6V vekselspænding.
Det kan man ikke lade på et bilbatteri med.
Medmindre du finder et på 6V.

Du skal have en simple ensretter for at lave om til jævnspænding.
Den der sidder i en bilgenerator, er en 3fase, og kan i princippet godt bruges, men den er ret kompliceret at pille ud.
Det er nemlig IKKE plastikdimsen der sidder udenpå med et par små skruer.
Det er lademodulet, som styrer generatorens ladekraft.
Lad den hellere sidde.

Noget i den her stil :
http://dk.farnell.com/multicomp/cp1000/bridge-rectifier-10a-50v/dp/9381490
De fås endnu kraftigere med spadestik, og så er de næsten umulige at brænde af.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-10-10 21:54

Citat
Cykel dynamoen giver altid 6V vekselspænding.

Arrhhhhgg mon dog, en dynamo laver da netop jævnstrøm

Vi lavede engang en i spejderregi.
en 12v dynamo fra en bil (mener at det var fra en gammel ford) med vinger direkte monteret på dynamoen

Den virkede fint

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-10-10 22:14

Prøv at kigge lidt her:

http://www.reuk.co.uk/How-I-Built-A-Wind-Turbine.htm

Held og lykke med projektet.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-10-10 23:17

Det ser interessant ud Cortina01 ikke mindst vingerne til møllen, spørger bør overveje om ikke de flade vinger på kovanderen skal laves om, der er ikke megen trækkraft i den gamle konstruktion, den lille membran pumpe krævede nemlig ikke ret meget

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 21-10-10 00:53

Exterminator!
De gamle biler og traktorer havde jævnstrømsdynamoer, men en cykel dynamo som jeg havde da jeg var dreng, gav vekselstrøm, vi monterede en gammel radiohøjtaler på bagagebæreren og forbandt den til dynamoen og vupti havde vi en knallert, det lød lidt som om den brummede....

Jeg kan se det er et større studieprojekt vi er kommet ind i, det er faktisk lidt interessant.

Godkendelse af svar
Fra : pejath

Dato : 22-10-10 21:54

Tak for svaret Cortina01.

Vi må se om vi får noget lavet, vandpumpen skal lige rengøres og repareres lidt, et stykke af alu er knækket, det skal lige laves af jern og resten skal smøres og justeres så den kan bøje af for vinden, (lægge vingerne mere på langs ad vinden).

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-10-10 22:37

Selv tak og held og lykke med projektet. Det er ret fascinerende når først man kommer i gang. Jeg har selv "leget lidt" på et tidspunkt med en lille el motor, - inspireret af min bekendts projekt, og godt nok piskede den voldsomt rundt, meeeen den gav ikke mange milliwatt fra sig. Mit projekt blev skrinlagt indtil videre, - men en dag (når man bliver folkepensionist ) får man måske tiden ?