/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
LED belysning ??
Fra : bluesky
Vist : 779 gange
200 point
Dato : 16-10-10 18:34

Hejsa,

Jeg har eksperimenteret lidt herhjemme med forskellige replacements indenfor LED (Tubes, spot og glødepærer). Jeg synes ikke rigtigt at jeg kan finde den rigtige varme (GU-værdi o.l.) til at skabe en ordentg erstatning til glødepærerns - men det skal vi jo have fundet inden for en kort årrække.
Har I nogle gode inputs vedr. LED installation og det som I selv har oplevet ?
Hvilke tanker/valg har I gjort for, at undgå at det ligner en "billig julekæde" fra Harald Nyborg ?

Pft.
Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 16-10-10 18:37

Sorry: ordentg erstatning til glødepærerns = ordentlig erstatning til glødelys pæren

Bluesky

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-10-10 19:44

Led giver noget elendigt lysn med noget ært ent liniespektor.

Du kan ekperimentere dig fattig led vil aldrig nå glødelys til sokkeholdrne, med den eksisterende teknologi.
De bedste luysrør-heruder sparepærerne, er nogenlunde acceptable.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 16-10-10 19:55

LED er en udmærket erstatning for gløde pærer. Du skal vælge LED's med 2750 grader kelvin og derover for at gå fra det gul-varme over i det hvide. Jeg eksperimenterer i øjeblikket med dem til en designer lampe.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 16-10-10 20:17

Godaften,

bvh - jeg hører meget gerne om dine forsøg og tak for bidrag
Er det en lampe du selv designer eller ??

Jeg kan se mange muligheder i teknologien og i designs af nye lamper. Det er bl.a. een af årsagerne til at jeg "tester herhjemme". Men hvor findes der dog allerede meget "Kina-bras" !

Bluesky

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 16-10-10 21:28

http://www.prolys.dk/index.php har nogle gode sider om LEDS.
http://www.prolys.dk/prolight-power-led.html viser nogle af de nyeste LEDs. Jeg arbejder med nogle af dem og dertil hørende transformers. Jeg har et samarbejde med en designer.
Men du kan finde rigtigt mange informationer på deres hjemmeside.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-10-10 01:13

Jeg har selv behov for led, jeg syr en del og en energisparepære giver ikke det rigtige lys, det viser farverne forkert. Så jeg går ind for led. Det er meget bedre til at vise de rigtige farver.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 17-10-10 10:30

Hej

Hvis man skal tro specifikationerne så er lyskilden ifølge nedenfor stående link et af de bedre alternativer.
http://www.prolys.dk/gu10tc-diodespot-gte-farver-gte-varm-hvid-6w-38.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-10-10 10:51

Jeg har set linket for den "ægte varm hvid".

Prøv at sammenligne med solspektrum ,eller glødelampesprektrum. Så kan du indse hvorfor led er så elendige.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 17-10-10 15:32

Hejsa,

Takker for jeres foreløbige input

@Granner01- Jeg har hørt om denne problematik før fra tøjbutikker som var meget begejstrede for at anvende (ordentlig) LED i butikken, så kunderne ikke skulle gå ud på gaden for at se den rigtige farve. Forstår jeg ret at det også er din erfaring med LED ?

@bvh- tak for linket - en ganske udemærket dansk side (men meget fokuceret på deres web-shop- hvilket forstås )

@transor - kan du uddybe dine erfaringer ?

Pft.
Bluesky

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-10-10 16:39

bluesky
Ja jeg har set på garnfarver hos en nabo der har Led. Og der passede farven med dagslys. Derfor ser jeg frem til at der kommer små led pærer til over spisebordet. Så kan jeg også sy om vinteren uden at skulle vælge farve om dagen i dagslys.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 17-10-10 18:54

Hejsa Garanner01,

Det er netop det at "man" lige skal vænne sig til en anden lyskilde. Vi ved - at glødelys er på vej ud (pga. lovgivning) og derfor er jeg interesseret i at finde de bedste LED produkter til erstatning her i huset (også godt for el-regningen). Er også kommet frem til at alle i eet rum skal skiftes og ikke kun een. Men har også oplevet at man virkelig skal være opmærksom på kvaliteten af LED og ikke kun prisen!

Bluesky

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-10-10 19:35

Vi kan godt blive enige om at led pærer er hunde dyre, og de er så nye at de ikke har i alle størrelser med både små og store "fødder". Og jeg har brug for pærer i spisestuen hvor jeg syer og her er der glaslamper som kræver specielle størrelser. De kan ikke fås endnu, men jeg er overbevist om at de kommer. Og de kommer til at blive dyre.