/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
trådløst net
Fra : Pytten1510
Vist : 909 gange
48 point
Dato : 13-10-10 20:05

Hej
Jeg har en notebook med Linux styresystem på....og en usb nøgle fra Telenor med "trådløst internet"...Jeg har indtil i dag, kun brugt usb'en til min bærbare med Vista på..og det fungerer fint...efter at have brugt timer på at få net på notebook med Linux...uden held ...tog jeg kontakt til Telenor og fik at vide at man kun kan bruge usb'en til windows....medmindre man installerer et program på den anden...er der nogen som kan hjælpe mig videre herfra....??

Pytten

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-10-10 20:21

Det passer ikke det du har fået at vide af Telenor, mobil bredbånd (som her er tale om og ikke trådløs internet) kan godt virke med Linux men teleselskaberne yder kun support på Windows, hvis du får problemer med dit mobil bredbånd på Linux computere så kommer hjælpen fra diverse fura på internettet, for eksempel her på Kandu eller et spacial forum til den distro du har, er det Ubuntu så er der god og hurtig hjælp at hente i forummet på UbuntuDanmark:
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/
for eksempel kan du hente og installere et script til mobilbredbånd, men jeg tror ikke at det er nødvendig, Telenor er allerede nævnt i din opsætning hvis det er Ubuntu du har, script kan hentes her:
http://scripts.linux.dk/joomla/index.php/mobilt-bredb%C3%A5nd/telenor.html

spørg mere hvis du synes det ser indviklet ud

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-10-10 21:05

hmmm...har nu været inde og studere..men må desværre erkende at dette overgår mine evner !!!
jeg har også det problem at notebook'en går på det trådløse net hjemme (D-link)...uden problemer..så det kan være lidt svært at skille dem af.....sidder hjemme nu....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-10-10 21:33

Lad os nu starte med at fortæller hvilken Linux du har på computeren

Hvis det ikke er Ubuntu, kunne du så lokkes til at skifte? Er det en af de bittesmå netbooks med 10 eller 11" skærm så kan Netbook Remix anbefales:
http://www.ubuntu.com/netbook/get-ubuntu

hvis det er af de lidt større bærbare så er den almindelige Ubuntu fin fin:
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu

det vil alt andet lige være lidt nemmere for os som supportere at vejlede i et system vi kender.

Jeg selv har Linux Mint, den ligner Windows utrolig meget og er meget nem at lære:
http://www.linuxmint.com/download.php

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-10-10 21:48

Jeg aner ikke hvad forskellen er...om det er ubuntu ???
Det er en af de små med en 10" skærm....købte den sidste forår....ved kun at det er Linux der ligger på den, ikke hvilken version...hvis der findes forskellige .....
Beklager....men jeg ved intet om dette her...men er åben for ny viden....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-10-10 21:54

Jamen der står da et eller andet på skærmen mens den lille starter op, står der for eksempel Linpus(Linspire) eller Xandros eller Ubuntu eller noget helt fjerde
det er ret vigtigt at vide hvilken af dem vi snakker om

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-10-10 22:00

næ.....???? der står kun Eee PC...maskinen hedder Asus Eee PC 701 SD....hvis du kan bruge det til noget...

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-10-10 22:04

Inde i system info....Software version: Eee PC1.6.1.13

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-10-10 22:25

Jeg er næsten sikker på at du Xandros Linux på den lilleput computer, den er ret umulig at have med at gøre, hvad med at skifte til Ubuntu Netbook Remix?
Det koster gratis http://www.ubuntu.com/netbook/get-ubuntu
du henter styresystemet på en almindelig computer og laver en startbar (bootable) usb drev, du har sikkert en usb drev i passende størrelse?
Åben så denne side: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
rul ned til punkt 2 og sæt prik ud for USB stick og en prik mere ud for det styresystem som er på den computer du henter, klik så på Show me how og rul ned, der står med tekst (engelsk) og billeder hvordan du laver en usb stik om så du kan installere Ubuntu på din lille Asus EeePC
Er det noget du kan overtales til? Du skal nok få al den hjælp som kan gives her på skrift

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 48 point
Dato : 13-10-10 22:39

Jeg forlader tråden for i aften, nu kan du tænke over om Ubuntu måske er fremtiden for dig og din lilleput computer, så skal du nok få gang i det trådløse mobil bredbånd, for som der står i et spørgsmål på LinuxIn:
Citat
En standard Asus Eee kører en forældet, forkryblet udgave af Xandros.

Jeg tvivler stærkt på at mobilt bredbånd kan bringes til at virke på den, uden installation af en full-featured, tidssvarende Linux-distribution.
jeg kommer igen i morgen engang og ser hvad du bestemmer dig til

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 16-10-10 19:42

Tak for svaret o.v.n..men tror jeg springer det over....Er bange for at jeg "kører fast" og ikke får den til at køre igen....også selvom jeg har din hjælp....tak for den tid du brugte på mit indlæg

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-10-10 08:37

Tak men jeg er ked af du opgav hvis du havde installeret Ubuntu Netbook Remix så havde Telenor og de andre trådløse været der fra starten, lige til at bruge

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 23-07-11 14:27

Så åbner jeg tråden igen....og forsøger

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 23-07-11 16:10

Så har jeg hentet ubuntu på en usb nøgle, tror jeg da...men det er den lille notebook ligeglad med....den starter bare op og fortæller mig at et flytbar lagringsenhed er forbundet til systemet og spørger om hvilket program jeg vil åbne med.....iflg beskrivelsen for installering skulle den starte med at installere ubuntu, alt efter bios.....men der ved jeg ikke hvad jeg skal....

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 23-07-11 17:54

Lukker tråden igen....har førsøgt mig lidt frem og det er tilsyneladende lykkedes mig at få det til at virke....Tak til dem som har hjulpet mig....