/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Gravid og narkotika
Fra : miss-tk
Vist : 1262 gange
100 point
Dato : 13-10-10 17:00

Hej

Jeg ved ikke, om det er det rigtige sted, jeg har lagt dette spørgsmål, men nu vil jeg prøve.

Min lillesøster har lige fortalt mig, at hun er gravid i cirka 8' uge.
Hun har gennem længere tid taget div. stoffer og røget hash.
Har det allerede skadet fosteret?
Hvilke konsekvenser vil det have, hvis hun stopper med det, og får barnet?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-10 17:13

Det er da nok smart lige at snakke med lægen om det.....................

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-10-10 17:16

kan-du er absolut ikke det rigtige forum til den slags spørgsmål.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-10-10 17:17

Det er der ingen som kan svare 100 % sikkert på, før barnet er født. Men sandsynligheden for at barnet har taget skade er tilstede. Hvis hun stopper sit misbrug nu, vil barnet formentlig ikke få yderligere skader...hvis det har fået nogle, men et stop kan ikke reparere evt. allerede skete skader.

Bortset fra dette, så er det topmålet af uansvarlighed (men almindeligt for misbrugere) at indtage stoffer når man er gravid. Hvis hun er 8 uger henne, er det overvejende sandsynligt, at hun længe har vidst besked om graviditeten og skulle omgående have søgt hjælp mhp stop af hendes misbrug. Desuden tror jeg ikke på, at en inkarneret stofmisbruger kan stoppe sit misbrug fra den ene dag til den anden...så hun vil sikkert bare fortsætte.

Man kunne måske i dette specielle tilfælde håbe for hende (og ikke mindst for det lille menneskebarn) at hun aborterede.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-10-10 19:37

Undersøgelser viser at bla. hash kan være årsag til lavere fødselsvægt. Hun skal til læge for at få fosteret og sig selv undersøgt. Husk lægen har tavshedspligt.
Tag med hende, hjælp og støt hende - måske vil skæbnen, at det er på tide helt at stoppe med indtagelse af stoffer!
Jeg ønsker jer alt mulig held og lykke.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 13-10-10 19:42

Findes der dårlige konsekvenser ved ikke at tage stoffer ?
Hvad skulle grunde være for at forsætte med narko forbruget ?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-10-10 19:47

Citat
Hvad skulle grunde være for at forsætte med narko forbruget ?

Grunden kunne være, at man var afhængig - Idiot - Du er ikke så lidt stupid hwa??

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 13-10-10 20:29

Citat
Man kunne måske i dette specielle tilfælde håbe for hende (og ikke mindst for det lille menneskebarn) at hun aborterede.

sikke noget pis at fyre af

Kommentar
Fra : miss-tk

Dato : 13-10-10 21:03

Jeg synes jeg har læst at de første 12 uger ville der være størst chance for, at hvis fosteret var kommet til skade, ville der forekomme ufrivillig abort. Dog ikke i alle tilfælde.
Hun har først selv fundet ud af det i dag, og har selvfølgelig en beslutning at tage.
Jeg har rådet hende til at få det fjernet, men hvis hun bestemmer sig for at beholde dét, ville det være rart at kende til div. ting der kan være sket.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-10-10 21:10

Hej spam-free.

Du overgår dig selv. Men jeg synes ikke der er nogen grund til, at der skal komme flere af din slags...Derfor tilråder jeg abort

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 13-10-10 23:12

Jeg har stor forståelse for din bekymring. Risikoen for for tidlig fødsel, hjerneskade mv. foreligger.
Barnet påvirkes selvfølgelig af det moderen indtager.

http://www.sst.dk/publ/Publ2010/CFF/Graviditet/Barn_i_vente_10.pdf

Afhængighed af medicin – euforiserende stofferVed forbrug af nervemedicin, smertestillende medicin,hash, speed (amfetamin), ecstacy, kokain, heroin og andre narkotiske stoffer er det yderst vigtigt at tale med jordemoderen eller lægen så tidligt i graviditeten som muligt. Alle disse stoffer skader ikke bare dig, men også dit ufødte barn. Der er muligheder for at få hjælp til afvænning både på dags- og på døgnbasis.
[I]Særlige tværfaglige tilbud til udsatte gravide
kvinder[/I]
Hvis en gravid er afhængig af medicin, alkohol eller euforiserende stoffer, findes der tværfaglige støttetilbud i samtlige regioner. Tilbuddene ydes i et samarbejde mellem kommune og region. Det er meget væsentligt for barnets sundhed, graviditetens forløb og for fødslen at opsøge hjælp under graviditeten. Den praktiserende læge, fagpersoner i kommunen og på sygehuset vil kunne henvise til de tilbud, der er i dit lokalområde.

http://www.paarisa.gl/upload/paarisa/rusmidler/sunde_vaner_foer_graviditet.pdf

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 13-10-10 23:19

Søg rådgivning hos læge.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-10 02:49

Ved forbrug helt op til fødslen får barnet abstinenser når det er kommet ud.

Men hvis barnet skal have en ordentlig start/opvækst må det da tilstræbes at moderen stopper med det skidt

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 16-10-10 15:30

Hej Klumme.
Jeg er helt enig med dig i dit svar til spam-free, om at det ville være den bedste løsning,
og i øvrigt helt i overensstemmelse med Naturloven, som jeg mener,
er langt bedre end de fleste Kulturlove, som de fleste mennesker, blindt retter sig efter,
uanset hvor skadelige de er for alle dyr, mennesker og planter.

Og til scootergrisen.

Ja der findes mange dårlige konsekvenser ved ikke at tage stoffer!
Man kan faktisk dø af, at undlade at tage stoffer!
(Jeg får nærmest røde knopper af IKKE-misbrug! - Derfor min omskrivning.)

Ja se der er faktisk mange dårlige grunde til at forsætte med narko forbruget!
Og selvom jeg har lyst,
så mangler jeg tid til at uddybe det nærmere

og det er uanset at det faktisk er et vigtigt spørgsmål for mange mennesker,
men er du seriøst interesseret, så skriv en ”privat mail til mig.

Og til transor.
Jeg mener absolut at ”kandu” er et fint forum til den slags spørgsmål,
især hvis de mindre seriøse ville afholde sig fra at komme med useriøse svar,
kommentarer m.m.

Med venlig hilsen
DkwM327

Godkendelse af svar
Fra : miss-tk

Dato : 01-11-10 12:42

Tak for svaret katekismus.