/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dræning af et stykke af haven.
Fra : olealex
Vist : 1767 gange
40 point
Dato : 11-10-10 18:47

Hej.
Jeg har et bed ca 20m fra huset, i det bed kan vandet bare ikke synke, det er næsten at bare der bliver talt om regn så ligger der vand.
Det er jo ikke godt for planterne og deres rødder.
Derfor vil jeg høre hvordan gør man når man ligger drænrør ned ?
Det kan godt være det lyder skørt men jeg har aldrig prøvet noget
sådan før.

Hilsen
Ole.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-10-10 19:01

Hvis ikke stykket er vildt meget dybere end resten af haven, skal du i stedet sørge for at løsne jorden, så den kan trække. Grav evt. et prøvehul på en halv til trekvart meters dybde og find ud af hvor dybt traktosen går. Hvis der er stående vand i hullet, har du brug for dræning, men er det bare fordi leret er komprimeret af tunge maskiner, kan du lave huller ned i det med spade, greb, pælebor eller tildannede vandrør, bare det går igennem det hårde stykke. Hullerne fylder du så med en blanding af groft sand og tørvestrøelse, og så dyrker du noget i bedet, som får dybtgående rødder, nogen enårigt, som du ikke bagefterskal slås med. Desuden skal du tiltrække regnorme til bedet med jorddække af blade, grov kompost og lignende.
god fornøjelse.
pbp
prøv og tjek bogen Økologisk Køkkenhave, lån den, køb den, ønsk den som gave.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-10-10 19:19

Kloge ord fra pbp_et

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 11-10-10 19:24

har du lerbund for så er det et drænrør(system ) og en faskine for de fleste sted der er ler er det så godt præsset sammen at det vel være et kæmpe arbejde at grave alt jorden i bedet væk for at grave genem leret ( har selv haft problemet og vi har ler i 1.5 meters dybte og efter leret ligger der murbrokker så det er bare sjov når man skal sætte pæle i jorden )

det du gør med dræn rør er at du enten købe dræn rør eller selv laver dem

fordel ved at købe dem er at de holder længer før det tilstopper
fordelen ved dem du selv laver er at du kan holde prisen nede ved selv med et lille bor lave en masse huller i røret

du lækker rørerne så de kommer et hoved rør der går til faskinen og så små der er enten boret eller færdig lavet drænrør og så passer det sig selv men du skal højst sandsynligvis vande mere fordi vandet så nemt kan komme væk

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-10-10 19:56

Jeg ville starte med pbp_et's model.

Hvis det ikke løser problemet er du nok nødt til at gå i gang med dræning, hvilket jo også kræver du kan føre vandet hen et sted hvor der er god dræning. Hvis det er nødvendigt ville jeg vælge rigtige drænrør og faskine, som holder længe.

Hvis du vil gå "old-school", så var den gamle model at lægge en masse pinde/kviste i bunden af en rende der førte hen til et større hul fyldt med sten, dække det til med plastik el lign. (ikke rigtig old-school, jord på, og så har du, med en masse arbejde, sparet lidt småpenge, og får lov at grave igen når pindene rådner om nogle år og drænet stopper

Kommentar
Fra : olealex

Dato : 31-10-10 20:20

Tusinde TAK for alle svarene
Hilsen
Ole

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-11-10 08:40

du har en knap at klikke på!