/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
formattering/tilbageformattering
Fra : akselbo
Vist : 1677 gange
200 point
Dato : 10-10-10 12:50

jeg har leget lidt med at installere Linux på en Acer notebook - har derfor også ladet Linux formattere drevet - forsøget er gået galt - jeg har fortrudt ! - jeg er ikke dygtig nok !
jeg har prøvet at pille drevet ud og montere det med Logilink på min desktop men hverken XP-pro eller PartitionMagic kan få øje på dette drev ? - hvordan får jeg 'tilbageformatteret' mit drev til Windows XP-pro

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 13:08

Det ser ud som om du under forsøget har slettet din harddisk når Windows XP CDen ikke kan se harddisk, der er forhåbentlig ikke noget gået tabt og som skal reddes?
Nå men til sagen, du har en CD med Linux, sæt den i drevet og start op i Live tilstand, åben så Gparted og formater din harddisk, husk at du skal vælge NTFS som filformat, så kan XP CDen se harddisken igen medmindre det er en SATA disk, der skal du bruge nogle SATA drivere før du kan installere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 13:09

Hvilken Linux?
Hvorfor ikke fuldføre skiftet til Linux? Jeg er meget glad for at vinke farvel til Microsoft

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 13:11

Citat
jeg er ikke dygtig nok
sludder og vrøvl op på hesten og forsøg igen og spørg hvis du er i tvivl om noget, vi er her for det samme

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 10-10-10 13:13

Hvis din PC bios kan finde og genkende drevet, så kan XP installationen også finde drevet og partitionere det.
Det kræver at du kan boote XP fra PC-ens CD/DVD drev.
Normalt skal du selv indstille boot rækkefølgen i PC'ens BIOS menu, men XP CD-en burde starte automatisk, hvis du lægger den i drevet, før du tænder for PC'en.

Afhængig af hvilken PC du har, skal du trykke på en speciel knap for at få BIOS menuen frem.
De fleste gulv PC'ere skal have "del" eller "F1", en Acer bærbar skal som regel have "F2" -

Rigtig god fornøjelse.
Hvis du er bare en smule teknisk mindet, går der nemt flere hyggelige timer med det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-10 13:23

Axelbo - du kan jo skrive fra en anden computer.
Så lad os følges ad - med et skridt ad gangen, så skal det nok gå.

1. Hvilken Linux er det du har.
2. Ville du køre med Linux på hele harddisken.
3. Har du en CD/DVD som fulgte med da du købte computeren.
4. Hvor langt nåede du da det ikke virkede

Lad os lige høre hvad du har og hvor langt du nåede.
Så kan vi bedre hjælpe

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-10-10 14:15

Hvis der er noget vigtigt der er gået tabt, og formateringen er stoppet på et tidligt tidspunkt er det muligt at få genoprettet de tabte partitioner. I den forbindelse kan jeg anbefale Active Partition Recovery. Den kan fås på http://www.partition-recovery.com.

Den er desværre ikke gratis, men koster fra kroner US$ 35.95 - 79.99 for en hjemmebruger licens. Man kan downloade den straks når man har betalt med sit kreditkort. (Demoudgaverne kan kun finde de mistede partitioner, ikke genoprette dem. Men prøv dem så du kan se om den kan finde noget fornuftigt.) Jeg vil anbefale den til US$ 79.99 da den includere CD'ere der kan bootes på således at man ikke behøver at have et brugbart styresystem på maskinen. Den kommer både til Windows og til DOS. CD'erne kommer som *.ISO filer, en som booter med FreeDOS og en som booter med Windows PE (en specialudgave af Windows).

Dette program har hjulpet mig et par gange i en lignene situation.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 15:04

ohoy, - det var meget på én gang - jeg skal lige gennemgå dette og kommer igen DOG min desktop = Dell XPS Gen 3 - OS = XP PRO SP3 - alt er OK / Acer-notebook = Aspire 5720Z - alle data slettede og det gør ingenting !! men jeg vil gerne kunne redde den ...

jeg melder mig om 'en kort stund'

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 15:34

nævnte Acer 5720Z notebook har en sata harddisk som hedder WD3200BEVT-222CT0 – Linux er en Suse-Linux som jeg har downloaded

Beestone’s bud forvirrer mig lidt ?? – min desktop kører perfekt og/men vil ikke/kan ikke finde WD3200BEVT-222CT0 som jeg har pillet ud af Aceren og monteret med et LogiLink-kabelsæt til USB-port - (dette har tidligere fungeret både med XP’s egne værktøjer og med PartitionMagic)

Eyvind spørger og jeg svarer i omvendt rækkerfølge – Aceren kørte med problemer = Vista Home osv osv og var ’halvdræbt’ mange slags forsøg på at få den på benene mislykkedes – så lod jeg grisen danse – downloadede en Suse Linux – brændte er dvd - satte dvd’en i CD/DVD-drevet og lod den gå i gang – tillod den at gøre hvad den ville – nåede ret langt men til allersidst fik jeg beskeden at installationen ikke var korrekt udført – og har nu en Acer der ikke kan ret meget ! bootskvensen er sat til 1.DVD Acer booter gerne med Linux DVD’en men booter ikke med en XP-DVD ... – pillede harddisken ud for at formattere den vha min desktop men osv osv

Soren_Steen foreslår Active Partition Recovery – og det kan jo komme i spil, men der er ikke data der skal reddes

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-10 15:54

Det havde nok været nemmere med en ubuntu CD eller nemmere mede en Dabuntu som snakker dansk med det samme.
Det vi skal i gang med allerførst er et partitionerings program som ligner Partition Magic
Partition magic har jeg brugt meget for nogle år siden indtil PM begyndte at drille.
Den påstod at der skulle rettes i partitionstabellen ..........................og så gik det galt.

Nu bruger jeg gparted (ligner til forveksling PM) og programmet er en del af ubuntu/dabuntu

Så hvis du har mod på endnu et Linux forsøg kan vi prøve.

Der udkommer en helt ny ubuntu netop i dag, som måske er svær at hente, så jeg vil foreslå at du henter denne CD:
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
og vælg med pilen den der hedder 10.4 og 32 bit (kan godt køre på en 64 bit comp.

Eller denne fordanskede dabuntu på DVD:
http://tyge.sslug.dk/dabuntu/

Vi er flere som kender ubuntu og hvordan du bruger den.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 16:11

ubuntu 10.04 download er aktiveret

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-10 16:22

Ok så lad høre når den er hentet.
Så kan du lægge din harddisk tilbage i mellemtiden.
Så må vi se om vi kan komme kontakt med den.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 16:46

Suse Linux snakker også dansk og har Gparted fra start så du kumme godt have forsat med den, men nu er Ubuntu hentet så kør bare videre, de kan det samme.
Ingen grund til at købe Active Partition Recovery når der ikke er noget som skal reddes, hvis harddisken kan reddes så kan Gparted sagtens formatere den til noget brugbart, hvis altså Gparted i Linux kan se den når du kører live med enten Suse eller Ubuntu

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 17:29

jeg har ubuntu 10.04 på dvd - er sat i Acer - der kører og efterlader en hvid tekst på en sort skærm = GNU GRUB version 0.97 og noget mere = TAB osv osv samme som hvis jeg booter uden DVD ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 17:48

Du skal starte (boote) fra din DVD, det du gør nu er at forsøge at starte fra harddisken, har du en Boot menu under en af F tasterne når du starter din Acer? Sandsynligvis er det F12 du skal taste inden computeren går videre og du har kun 5 sekunder til det, ellers er det ind i Setup og indstille til at CD-ROM er First Boot Device, det er sandsynligvis F2 tasten du skal trykke inden for ganske få sekunder efter start for at komme i BIOS og indstille hvilken drev som skal starte først, husk at gemme indstilling med F10 tasten, så genstarter computeren og denne gang er det fra CD eller DVD

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 17:50

Ubuntu kan sagtens være på en CD, hvorfor har du valgt den dyrere DVD?

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 18:00

hvis jeg sætter suselinux i dvd-drevet booter den fra dvd
hvis jeg sætter ubuntu i dvd-drevet 'springer den over' og forsøger derefter at boote fra harddisken

jeg har brugt Nero til begge brændinger - samme metode

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 18:04

Lyder mystisk, har du mulighed for at prøve om en anden computer vil starte fra den Ubuntu DVD?
Ellers gå videre med Suse den har også Gparted og kan formatere din harddisk.
Har du forsøgt med Boot menu F12 i de første sekunder efter start?
Skal jeg finde min Suse DVD og hjælpe dig med at finde Gparted?

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 18:12

jeg vover ikke at blande min superfungerende XP-pro computer ind i tests jeg ikke kan overskue, men har startet Acer med Suse og ser nu velkomstbilledet ...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 18:23

Og jeg har lovet mere end jeg kan holde, DVDen med Suse kan jeg ikke finde
ser lige om den er på harddisken så jeg kan brænde en ny

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 18:29

og midt i alt kalder hustruen - aftensmad, - javel

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 18:37

En ny udgave af OpenSuse 10.2 er under brænding nu håber jeg den ligner din så vi kan komme videre sammen, din er vesagtens en 11.3 eller lignende
god appetit - du spørger bare videre hvis der kommer problemer med Gparted

og forresten, arbejder vi videre med Linux eller er du ovre ved Windows igen

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 19:04

/dev/sda 298GB
/dev/sda1 78GB
/dev/sda2 1KB
/dev sda5 74GB

derefter videre rediger partitionen /dev/sda1 - HER STÅR JEG - og skal vælge om/eller at formattere og tildele parametre og noget med / eller /usr eller /var eller osv osv

og hér er jeg hægtet af - jeg er pååeen

fruen var ikke tilfreds med at jeg 'glubbede maden i mig' og returnerede til noget så profant som 'computer-stuff' - hun bli'r go igen

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 19:08

og javel - vi forfølger Linux-sporet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 19:11

Citat
hun bli'r go igen
det håber jeg da min OpenSuse kan ikke køre i live, der husker jeg forkert, men pyt nu bliver den installeret og jeg fortæller hvordan, lige nu kan jeg se at du har glemt at mounte drevet som Suse skal installeres på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 19:14

Du har valgt Dansk med F2 før du begyndte installationen? Ellers vil jeg foreslå at begynde forfra, tryk på knappen til computeren går ud og start igen eller klik på Annuler

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 19:18

Under partionering har jeg valgt Ekspert og Brugerdefineret partionering, jeg har nemlig ikke sikkerheds kopieret mine filer, du kan fortsætte med forvalget, men husk nu at få mounted den partion som Suse skal ind på

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 19:21

drevet ... og det med at mounte ... - jeg tilføjer til info om drev og partionering att 114 GB er ikke allokeret.

gætter på at Linux skal ligge på /dev/sda1 - gætter på at dette er en partition som skal formatteres = et format skal vælges - gætter på at når format er valgt skat der vælges et monteringspunkt = men hvilket ...

hvem sagde at det skulle være nemt

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 19:23

dansk er valgt - hvad er det at mounte ..

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-10-10 19:26

OK, hvis der ikke er noget der skal reddes fra den aktuelle maskine så er der ikke nogen grund til at bruge Active Partition Recovery.

Du skriver at du ikke længere kan læse disken med Windows, det har en helt naturlig forklaring. Windows kan normalt kun læse diske som er formateret med FATxx eller NTFS. Linux diske bliver formateret med enten EXT2 eller EXT3, og det kan Windows normalt ikke læse. Man kan dog bringe Windows istand til det med en driver ved navn EXT2IFS som kan downloades gratis fra http://www.fs-driver.org/download.html.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 19:37

af Soren_Steen indlæg konkluderer jeg at jeg kan vælge EXT2 eller EXT3 som format ?
så er der det dér med monteringstilvalget, - hvad skal jeg vælge ?

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 19:42

og Soren_Steens indlæg indeholder jo i virkeligheden svaret på denne tråds hovedspørgsmål

DOG - da vi nu er så langt med Linux får det endnu en chance

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 19:44

At mounte er at montere disken på dansk, du skal give den et mount punkt for at Grub kan finde den, hvis nu mit billed upload virker så kan du se på billede her:
http://billedeupload.dk/upload/files/2010-10/dc60b866.jpg
det ser det ud som om det gør, jeg har valgt den markerede partion som partion til Suse og læg mærke til mount punktet som er en skråstreg / hverken mere eller mindre, hvis du vil have mulighed for at udskifte din Linux uden at det rører ved dine indstillinger, så kan du vælge den avancered partionering og oprette en Home partion som jeg har, det er kun den markerede partion som bliver formateret, læg mærke til at den er mærket med et F.
Nu kaldes der på mad her men du kører bare videre eller venter til jeg er her igen
undskyld billed kvaliteten, jeg kunne ikke uden videre tage et skærmbillede og uploade så billdet er taget med min mobil telefon

Husk at monunt punkt skal være / for den partion du installerer på
måske skal du også manuel oprette en swap, jeg er ikke sikker for jeg bruger den avancerede partionering og opretter alt manuelt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 19:46

Du kan ændre partionering ved at dobbelt klikke på den markerede partion

og nu skal jeg spise råbes der

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 20:14

Vælg ext3 hvis ikke du kan vælge ext4, ext3 er det højeste i min OpenSuse 10.2
og husk nu mount punktet / og muligvis også swap, men jeg tro at systemet brokker sig hvis du vælger forkert, gå så tilbage og prøv igen

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 20:38

valgte ext3 valgte mount / - fik en info om at swap ikke var valgt men at det ville være ok. - kørte installationen og det gik gevaldigt - en masse pakker - nåede frem til 93% SÅ kom fejlmeldingen: en fejl opstod under installationen af GRUB error 17: cannotmount selected partition grub > quit

dermed kan bootloaderen ikke installeres

forfra igen - nu ext4 - mount / - så ser vi om ext4 i stedet for ext3 gør underværket

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 20:38

Halløj hvor er du henne? Min installation er nået til genstart og udeb DVD er jeg i fuld gang med online opdatering, det anbefales at have kabelforbindelse indtil systemet er på plads, senere kan den indbyggede trådløse tages i brug

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 20:49

Jeg ville nu sætte en swap partion også, men ved ikke med sikkehed om det er den der udløser fejlen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 20:51

Jeg ville vælge den avancerede partionering nu der er problemer, noget tyder på at din harddisk ikke er formateret og ikke bliver det automatisk

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 20:51

og rigtig godt igang = 85 % af installationen gennemført = 40 pakker tilbage

så slukker hele maskinen ?? - hvad sker der ! - MEN jeg prøver endnu en gang

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 20:54

mener du at jeg f.eks skulle vælge at gøre /dev/sda5 til swappartition ..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 21:02

Computeren genstarter og du kører videre uden DVD i drevet, nu skal du sætte root pasword og opdatere og meget andet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 21:04

Citat
mener du at jeg f.eks skulle vælge at gøre /dev/sda5 til swappartition
det kan jeg ikke svare på uden at have set din harddisk opdeling, desværre men du skal have en swap og min gamle Ubuntu ville ikke gå videre uden swap, måske også dit problem men bare uden fejlmelding

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 21:13

javist - jeg lærer - min harddiskopdeling ses uvenfor - men installationen har nu godkendt
/dev/sda1 = ext4 - mount /
/dev/sda5 = swap

og installationen er p.t 40% undervejs

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 21:20

Synd at du ikke kunne starte med Ubuntu live, men det går nok endda, med Ubuntu live og Gparted havde det været lettere at partionere, det er også Gparted som kører i din installation nu, men den mere indviklet at bruge, jeg krydser fingre for dig.
Min installation opdaterer stadig, der er meget som skal hentes efter den grundlæggende installation.
sda5 ser ud til at være på over 70GB, så meget behøver du slet ikke og det kan kun ændres med en live CD, men lad os nu komme i gang så kan vi senere krympe partionen

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 21:28

ak nej - igen igen - alle pakker foldet osv osv

93% OG SÅ kom fejlmeldingen EN GANG TIL: en fejl opstod under installationen af GRUB
error 17: cannot mount selected partition grub > quit

dermed kan bootloaderen ikke installeres - dermed er indsatsen igen forgæves

%&"#!!!"§ = jeg bander ikke gerne ..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-10 21:32

I Nero:
med CD eller DVD
kopi > brænd billedefil til disk.
find din hentede isofil

Så skal den kunne boote

Med ubuntu laves det hele næsten automatisk.

Selvpartitionering ved installation er bedst når man lige har leget lidt med Linux.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 21:44

Du har ret Eyvind jeg tror også at der er sket en fejl under brænding, det er lidt nemmere at forklare med Ubuntu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 21:53

fordele med Ubuntu og andre Debian baserede systemer er at man ikke selv risikerer at skulle til at oversætte en opdateret program.
Hvis der en Akselbo vil prøve med en nybrændt DVD, så vil jeg altså anbefale Linux Mint: http://www.linuxmint.com/download.php
Linux Mint 9 er bygget på Ubuntu men ligner Windows 7 rigtig meget, jeg har Linux Mint Debian men den kan ikke anbefales til absolut nybegyndere

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 22:00

jeg har brændt en ny dvd (ubunto.iso kunne ikke være på mine 700-cd-rommer)
jeg har sat den i dvd-drevet - den er læst - første 'billede' = 2 små symboler i bunden af skærmen efterfulgt af en kollosal mængde tekstlinier - men noget sker der = hdd-dioden blinker

jeg venter ...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-10 22:07

ja - vent til du bliver stillet et spørgsmål om afprøvning eller installation...........vælg afprøve uden at installere.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 22:19

nu er der intet der blinker mere - og intet billede - sort skærm - der sker vist nok intet ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 22:39

Øv altså kan du ikke vælge en lavere opløsning til skrivebordet, måske der det går galt

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-10-10 22:42

sengetid - og i baghovedet den tanke at Acer'eren er syg ??

næste test udsat til i morgen - g'nat - kæmpe tak for hjælp og tålmodighed indtil nu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-10 22:43

OVN - 10.4 giver vist ingen mulighed for at vælge opløsning.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-10 22:56

Uanset om Acer er syg og dårlig så skal den kunne køre live CD
på Mint trykker man Enter inden den starter op i live tilstand og vælger en anden opløsning, gider du prøve med Ubuntu - Eyvind måske er det magen til
Mit vækkeur ringer klokken alt for tidligt og jeg lukker ned nu men kommer igen cirka klokken 16:00

lige prale lidt: min installation gik glat igennem og min gamle computer kører OpenSuse nu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-10 23:54

Jeg har prøvet/brugt ubuntu og dabuntu 10.4 og der kommer kun det lille symbol i bunden af skærmen...............................................indtil valget om at prøve eller installere.

Måske skal der prøves med en lidt ældre ubuntu eller en eeebuntu eller Mint.
Jeg vil undersøge det i løbet af i morgen på en af mine andre computere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-10 00:02

Ps. Nu sidder der vel ikke noget USB udstyr på den computer under forsøget.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-10 11:08

Test:
ubuntu 9.10 ruller fint ind på en ældre Compaq E500 med 600 Mhz og 392 MB ram
Det gør ubuntu 10.4 også på 6½ min

Hvis der er vrøvl med din harddisk er det mulig at teste ubuntu uden at der er nogen harddisk tilsluttet.

Det ser ud til at det går fint med Linux Mint og ACER

Her er lidt om Linux Mint:
http://paulsiu.wordpress.com/2010/02/25/linux-mint-8-helena-on-an-acer-3680-2633/

Et kig på Mint / acer
http://www.google.dk/search?hl=da&q=mint+acer&btnG=S%C3%B8g&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

PS.
Hvis du vil tilbage til XP
1. Har du en XP CD
1a. Er det en recovery CD/DVD
2. Har du drivere til XP på en CD

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 11-10-10 12:36

nu da jeg har taget fat om nælden, agter jeg ikke at opgive ’sådan-lige-uden-videre’ – vil på dit forslag prøve uden harddisk at installere den SuseLinux 11.3 jeg har – lykkes det vil jeg downloade ubuntu 9.10 eller ubuntu 10.4 og gentage forsøget.

der er ikke koblet usb-enheder til Aceren – men en extern skærm (1024x768) fordi notebook’ens egen skærm ikke ’spiller med’ sandsynligvis pga at den mangler drivere .. ?

til spørgsmålet om ’tilbage til XP’ – indtil videre som sagt nej – men jeg har ny original CD med XP-Pro liggende (Aceren var preinstalleret med Vista Home men intet medfølgende CD-materiale)

og så er jeg i øvrigt væk det meste af eftermiddagen ...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-10 14:11

Citat
vil på dit forslag prøve uden harddisk at installere den SuseLinux 11.3 jeg har

Den suse kan kun køre i Live tilstand uden at installere, når der ikke er nogen harddisk.

Når jeg installerer Linux så starter jeg altid op i Live, så jeg kan se om den kan køre på maskinen.
Og fra live installerer jeg.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 11-10-10 18:27

det dér med at forsøge uden harddisk gik ikke – får fejlmeddelelsen kan ikke boote fra lokal drev
-
jeg knytter en kommentar til O.V.N’s bemærkning ” Halløj hvor er du henne? Min installation er nået til genstart og uden DVD er jeg i fuld gang med online opdatering ...”

ja sådan skal det forløbe ! - jeg har gennem tiderne installeret utallige 95’ere 98’ere XP-Home XP-pro på egne og andres computere, - det er der ingen ben i (hvis ellers computeren ikke er alt for voldtaget)

det var i forsøget på at få en (måske) syg/halvsyg Acer til at køre at jeg dristede mig ud i test af Linux – man lovede at Linux som sådan ville klare alt ’mere-eller-mindre’ ved egen kraft.

tilbage til mit projekt Acer/Linux – booter fra DVD-drev med en SuseLinux 11.3
vælger installation > får besked om at 'parter' ikke kan se HD men at installationen kan gennemføres alligevel > bliver bedt om at montere et punkt > instruerer (i redigér) at /dev/sda1 skal formatteres med ext3 > monteringspunktet = / > instruerer på samme måde at /dev/sda5 skal være swappartition

lykkeligt så langt – ikke længere nogle røde advarsler a la denne ”på grund af partioneringen kan bootloaderen ikke installeres ordentligt” - så godkendes og godkendes og installationen forløber efter alle kunstens regler = der formatteres der pakkes pakker ud osv osv og efter 93% en pause og dernæst en fejlmelding = bootloaderen kan ikke installeres - efterfulgt af error 17: cannot mount selected partition

om igen med ext2 - om igen med ext3 - om igen med ext4

hvad komplicerer at bootloaderen installeres – det er ligesom dér det kikser hele tiden !!

computere skal bare virke !! ellers er det ikke morsomt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-10 18:44

Altså - du skal køre Live først så den kan rette sig ind i laveste fællesnævner.
Så kan du installere når den er startet op i Live.

Når min gamle compaq kan så bør din nyere Acer også kunne, med mindre den er syg.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 11-10-10 19:58

helt rigtigt = kan din goe gamle Compaq - så bør denne nyere Acer - MEN den kan være syg ..

du siger 'starte op live' - jeg skal lige forstå dig ret = boot'e fra DVD-drev ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-10-10 20:59

Den 10. 2 OpenSuse jeg har kan ikke køre live jeg ved ikke om den nye 11,3 kan, jeg får kun forskellige muligheder for at installere eller afprøve disk eller hukommelse.
At køre live vil sige at computeren starter om med fuld styresystem, uden noget som helst er installeret, du kan gå på nettet, afprøve om printer med mere virker, sfprøve mapper om der noget at se på harddisken, det er der ikke i dit tilfælde men hvis der er en gammel installation, enten Linux eller Windows så kan du se hvad de gamlle mapper indeholder, inden du installerer styresystemet ved at dobbelt klikke på ikonen Install som er på skrivebordet når man kører Linux live, eller bare lukke ned uden noget som helst er installeret på computerens harddisk.
Hvis du klikker på linket så kan du hente en zip mappe der visre hvordan jeg kører Ubuntu live og partionerede en harddisk med Gparted som er indbygget i Ubuntu, hvis du gør som i guiden så kan harddisken bruges til at installere Windows på igen, guiden blev lavet til en som havde et problem med Windows XP llignende dit problem og bagefter kunne Windows XP CDen godt se harddisken sagde spørgeren, der kan måske (højst sandsynlig) blive et problem med SATA driver hos dig hvis du vil installere Windows XP.:
http://peecee.dk/upload/view/151336

Du kan når du kører live fra CDen eller DVDen undersøge om harddisken er OK og som vist formatere den så den er klar til installation før du klikker på Install.
Til Windows bør du formatere til NTFS filformatet.
Til Linux anbefales det at formatere til enten Ext3 eller Ext4 filformatet.

Prøv nu om du kan køre live, det bør du kunne også selvom harddisken måske er i stykker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-10-10 21:04

Når du starter med en Ubuntu CD i drevet får du et billede hvor du kan afprøve Ubuntu uden at ændre noget på din computer, vælg den og så starter live sessionen, det varer nogen tid for computeren at starte det hele skal jo indlæses fra CDen, men når den er indlæst får du et skrivebord lige som når du har et styresystem installeret på harddisken

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-10-10 21:18

En tilføjelse: OpenSuse er ude igen der var alverdens problemer med opdateringer som mislykkedes og den kørte enlendig, harddisken er slettet og lige nu kører Ubuntu 10.4 på den gamle computer, den er ved at blive installeret jeg valgte live sessionen fra da der ikke er noget styresystem og jeg vidste at Ubuntu skulle installeres

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-10 21:48

boot'e fra DVD-drev > ja og så ikke installere men bare "prøve uden at installere" som også OVN siger.

Og så et lille Ps. Den nyeste ubuntu som hedder 10.10 kan ikke køre på nogen af mine computere,
og min Zepto plejer ellers at tygge hvad som helst.
Men jeg har godt nok hørt om at den nye ubuntu ikke har drivere med til de "gamle 2-3 år" maskiner

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 12-10-10 11:15

læst med interesse, men jeg tabte også tråden hist og her. Hej Hej
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-10 14:32

Stone47 - det er heller ikke nemt når der forsøges flere ting på een gang.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 12-10-10 15:10

gæster i aftes - havde lidt at ordne idag - (en gang mellem er der andet end computere) - tilbage igen - prøver at hente http://peecee.dk/upload/view/151336 - så ta'r vi den derfra - OG OG jeg er dybt imponeret over jeres engagement - forlods stor tak ...

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 12-10-10 19:51

har downloaded ubuntu 10.04 - brændt en CD som dog nægter at makke ret - har derfor købt en CD fra O-biz - den kommer med posten om 1 dag eller 2 - det skal nok lykkes - kald mig stædig !

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-10-10 21:31

Det lyder underligt at du ikke kan starte med den CD du selv har hentet og brændt, når du kan starte fra DVD som du selv har hentet og brændt på samme måde som Ubuntu, er du sikker på at computeren starter fra CD/DVD drev?
Jeg krydser fingre for at den bestilte CD kan køre uden problemer og du kan få installeret en Linux, jeg er sikker på du bliver glad for skiftet når begynder vanskelighederne er overstået

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 13-10-10 11:18

bruger gerne hirens boot cd til at fjerne linux partionerog lave en ren Masterboot record.
tænker lige over om akselbo's PC er en med cd brænder og dvd læse drev. Så man laver en boot CD og stopper den i DVD drevet, eller omvendt. Her fangede jeg mig selv den anden dag Hej Hej.
Havde en dual boot på denne her til Ubuntu og Win7. Ubuntus boot loader vil forest. lavede en frisk Master boot record og Win 7 kører fin igen.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 13-10-10 13:13

til OVN – ja, det er mærkeligt – jeg downloader og brænder SuseLinux og den virker – den booter fra DVD – men som i sidste ende ikke kan fuldføre installere og/eller køre live – jeg downloader og brænder ubuntu – som booter, viser et par symboler, viser en masse linier (ligesom i gamle dage når ecco ikka var sat off) – går i stå ... prøver igen, viser symbolerne, slukker skærmen og stopper ? - ret frustrerende – ustabilt ! - håber virkelig, at en købt Ubuntu CD vil performe bedre ..

til stone47 – den der Hirens boot CD lyder jo fantastisk – har søgt lidt på nettet og set i hvilke toner den roses, men har (???) ikke fundet en udbyder hvor jeg kan downloade - ku jeg bede om et link ..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-10 14:04
Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 16-10-10 08:50

Vedr. Boot skal du husk i NERO at vælge rigtigt man kan godt snyde, men så vil den ikke boote.
Når du har valgt 'Image,Project,Copy' og derefter 'Disc image or saved project' , vælges ISO filen derefter kommer der et vindue hvor der i toppen vælges drev/recorder og lige nedenunder skal 'Disc Type' vælges og her skal det passe med den skive du sætter i.
Jeg har prøvet et par gange at vælge 'CD' med i DVD skive, og så kan man ikke boote !!!
PS. Alt dette kommer jo an på hvilken version af NERO du har.

Vedr. 'Error 17' kommer den hvis der er en partition som er formateret i et format som GRUB ikke kan arbejde med.
Anbefaling: via Gparted slet alle partitioner og gem, genstart igen på installations skiven og kør en standard installation hvor den automatisk opretter partitionerne.

PS. Jeg bruger næsten altid DVD skiver også selv om det kan ligge på en CD, DVD er hurtigere og det kan mærkes på boot/installations tiden.
De CD skriver jeg har bruges "næsten" kun til lyd.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 16-10-10 10:23

%&"#!!!"§ = for ikke at bande - Fa... + He... = det samme

har nu modtaget Ubuntu 10.04'eren fra O-biz - udelukker dermed at egne 'brænderier' skulle være medvirkende årsag, - men nej

Acer er syg - vil ikke boote - vil ingenting - jeg kører en tur !!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-10 10:55

Jeg går ud fra at du har en anden comp.

1. Er der USB på den anden comp.

2. Kan din defekte comp. starte/boote fra USB
Det kan du se i bios eller der kommer tekst i bunden af skærmen lige når den er tændt.
Det kan være ESC / F2 / F3 / F10 / F12 ..................hvor der så kommer et valg

3. Har du en memorystick med min. 1GB plads.

Så kan vi prøve noget andet med din fine nye ubuntu CD

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 16-10-10 11:58

ja - til alt

dog én ting min egen Dell XPS Gen3 m/ flere USB-porte får ikke lov til 'at experimentere'
det stiller sig måske lidt anderledes med min kone's no-name-computer (flere USB-porte)
Acer kan (jvf Bios) boote fra USB - har 2 USB-porte
jeg har også en tom USB-key med 1 GB

og hvad har du så lige i sinde ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-10 14:44

Ok det jeg så vil lave, er en USB key med ubuntu på. ubuntu fylder ca. 700 MB og kan være der.
Og så håber jeg at ubuntu via USB key, kan komme ind og starte din ACER op.

Start comp. med ubuntuskiven i og den ruller selv hen til et vigtigt spørgsmål.

Og du skal vælge den øverste "prøve uden at installere".

Når den den ubuntu så kører i Live tilstand skal du lave en USB key

System > administration > make an USB start disk og følge anvisningen.
Din key er nok og skal være formateret med FAT 32

Bare spørg.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 16-10-10 18:25

all right ...

flere besøg i eftermiddagen har holdt mig fra anlægget. - forslaget om at boot'e fra cd/dvd-drev vil blive udført på hustruens computer - en USB-key vil blive genereret og så ser vi hvad der sker, - jeg vender tilbage

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-10-10 09:50

Det er næsten helt sikker at computeren opfører sig ens uanset om Ubuntu er på DVD eller på et usb drev, men prøv nu så får vi se om jeg er for pessimistisk.
Måske kan du installere (OpenSuse) på en anden computer, det kræver at du piller harddisken ud af din Acer og sætter den ind i den anden computer, lidt besværlig når det er en bærbar, men ikke uladesiggørelig.
Jeg har netop installeret en anden Linux distrubition på min gamle computers harddisk og senere i dag sætter jeg harddisken tilbage i computeren så får vi se om den starter.
Der er et eller andet med dit grafikkort eller skærm som Ubuntu ikke kan lide, lidt mystisk fordi det er Intell der er indvendig og der plejer Ubuntu ikke have problemer.
Hvis du får læst Ubuntu ind live fra usb stikket, så er det sikkert læsehovedet i dit DVD drev som er snavset eller defekt og ikke fordi Ubuntu er på et usb drev

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-10 10:07

Jammen jammen OVN - det er jo netop det drev jeg vil udenom.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 19-10-10 14:49

og så har jeg endelig oplevet ubuntu 10.04 - naboen havde en HP-Pavilion stående - alle mine DVD-skiver virkede - hjemmebrændte såvel som den indkøbte - kørte i 'bare-kigge-mode' - men foretog mig iøvrigt ikke ret meget mere end det FORDI Acer'en viser i bios at den kan boote fra USBFDD USBCDROM USBHDD men tilsyneladende ikke fra en USB-nøgle

Acer'en er syg og ret tæt på omlasteren ...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-10 15:42

USBHDD = harddisk
USBnøgle = ses af bios som en harddisk og kan boote fra den som om det var en harddisk.

Lån naboens comp igen og så " kun kigge på ubuntu "

Når den er rullet ind

Sæt din nøgle ind og vent til ubuntu har fundet den

Oppe til venstre står der /program /places /system

Klik på system > administrer > find make USB startdisk > klik på den

Nu kan du lave en USB ubuntu og du skal pege på nøglen (se størrelsen i MB eller GB)

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 20-10-10 13:00

efter lidt 'søgen-frem-og-tilbage' fik jeg fundet ud af at lave en usb-bootable-ubuntu-nøgle MEN
Acer'en vil altså ikke arte sig ! - kom først med de 2 små symboler - tøvede - og så en hel skærm med hvide bogstaver og tal ... og så ikke mere ... og så slukkede jeg ... og prøvede samme, med samme resultat... og efterhånden er der vel næppe mere at udrette ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-10 13:51

Så er der, som jeg ser det, kun en test tilbage.................nemlig forsøg uden harddisk, men stadig prøve med din nøgle.

Ps. Det ser vist ikke for godt ud.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 20-10-10 14:06

den prøver jeg ..

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 21-10-10 13:44

nej nej nej - heller ikke uden harddisk

Acer'en er SYG - men hvad jeg ikke fatter er at SuseLinux-cdrommen som eneste medie kan komme i dialog med computeren - helt indtil bootloaderen skal installeres, - SÅ går det galt

Jeg er bange for at vi opgiver

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-10 13:52

Tja - så har jeg ikke flere forslag.......................................

Men det undrer mig nu meget at en formatering kan sætte resten af computeren ud af drift.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-10 14:05

Hvis man nu forestiller sig at ACER ikke vil opføre sig ordentligt uden at der er en "gyldig" harddisk tilstede........................så kunne en lowlevel formatering (total slet) måske få den harddisk op at køre igen så den kunne ses, og ACER ville være tilfreds.

Lowlevel eller killdisk som den også kaldes findes på CD og diskette.

Men hvis der er diskettedrev på den ACER så kan du med Partition Magic lave to rescue disketter og køre dem på din ACER og måske styre din harddisk.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 21-10-10 14:34

denne Acer har ikke diskettedrev (jeg har iøvrigt ParMag-disketterne) ...

det dér med lowlevel-formattering skulle måske forsøges - har Googled Lowlevel-formattering, der er mange udbydere - har du en 'adresse' for en sådan ..

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 21-10-10 14:52

tilsyneladende skabt af HDDGURU downloadede jeg den derfra - det er en ganske lille exe-fil - så er der bare lige det med how-to ?
Aceren vil næppe acceptere en USB-nøgle med denne ene exefil - eller ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-10 15:00

Hirens boot CD er et godt værktøj.
http://www.hirensbootcd.net/

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 21-10-10 19:30

PartitionMagic opdager ikke den løse Acer-harddisk - og kan således ikke gøre noget. - skal jeg køre exefilen med Low-Level-formatteringsværktøjet fra en anden komputer = vil dette værktøj kunne se den HD som Partition Magic ikke ser ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-10 20:16

Lowlevel fra en anden computer skal man være varsom med, da det er nemt at vælge forkert.
Fra en anden computer bør du kunne se den harddisk sådan:
Start > højreklik på computer > vælg administration > og så diskhåndtering > den bør kunne se at der er en harddisk - om ikke andet så en ualokeret / raw
I rummet hvor der står Disk 1 (2ell3) kan du højreklikke og få mulighed for at ændre noget.
Sørg for at det er den rigtige harddisk du styrer (se på størrelsen)

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 21-10-10 20:35

tak, Eyvind - det bliver i morgen - og næppe fra min egen, men hustruens computer ;-
det bliver mig selv, der skal redde stumperne anyway

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-10-10 20:55

Man skal virkelig passe på med hvad hvad det er for noget low-level formatering man bruger. Den rigtige low-level formatering laver den egentlige opdeling af disken i sektore og spor, og der sættes start og slutmarkeringer for den enkelte sektor på disses fysiske placeringer. Og det program man bruger skal passe til den pågældene disk, ellers kan den ikke bruges bagefter. Det var meget almindeligt selv at low-level formatere diske dengang man brugte MFM og RLL diske tilbage i 1980'erne, og det var noget som kunne tage lang tid. Men idag skal man bestemt lade være.

Der er nogle som kalder en simpel sletning af partitionssporet for en low-level formatering selvom at dette ikke har noget med formatering at gøre. En sådan sletning får disken til at se ud somom at den er helt ny, og det kan godt løse nogle problemer. Visse virus lægger sig for eksempel i partitionssporet, og og der kan være fejl i boot sektoren som kan få maskinen til at opføre sig unormalt. Så prøv endelig dette.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-10-10 20:57

Foresten, en sletning af partitionssporet vil fungere ligegodt uanset om det sker fra den maskine som den skal sidde i eller fra en helt anden.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 22-10-10 11:12

Soren_Steen's info åbner et nyt spørgsmål - er det af mig downloadede low-lever-formatterings værktøj fra HDDGURU anvendeligt eller skal jeg finde et andet ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-10 13:58

Jeg kender ikke det program du snakker om.

Jeg benytter værktøjerne fra "Hirens boot CD"
http://www.hirensbootcd.net/
Nederst på siden > Hiren's BootCD 11
På denne bootCD er der en del værktøjer og bl.a. harddisk værktøj endda specielt tll forskellige harddiskmærker som > Maxtor > IBM hitachi > WD > Seagate > Thoshiba > Samsung
Og universal værktøj til at nulstille (Lowlevel)

Men men men - da denne værktøjsCD kører fra boot .................. kan den slette alle harddiske på computeren hvis der ikke holdes øje med hvad der laves.

Så hvis hirens bootCD kan starte op på ACER og lave det derfra er det sikrest.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 22-10-10 14:35

tak, - jeg downloader Hirens Boot-CD og forsøger mig med at boot'e fra Acer's eget dvd-drev

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 23-10-10 18:26

Hiren's 11,1 sidder i Acer's dvd-drev - og den booter til en sort skærm med hvide bogstaver og et flertal af muligheder - uha godt at der sker noget - men 'scary' for nu skal der vælges rigtigt - kan loade dos - kan loade mini xp - osv osv

det der skal sk er jo at hd skal formatteres ... jeg forholder mig afventende til jeg guides ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-10 18:53

Vælg en af partions værktøjerne og formater disken rul ned til Partition Tools i linket herunder, Gparted er min foretrukne men der er mange andre, hvis du vil have Windows XP på igen som vælg NTFS filformatet:
http://www.hiren.info/pages/bootcd

og en brugs anvisning til Gparted, de første linjer er om at hente og brænde, du har den på Hirens Boot CD og skal koncentrere dig om afsnittene under Boot af GParted LiveCD: http://tom.delekassen.dk/linux/gparted.html

du får ikke Ubuntu ind på den computer, men muligvis en anden Linux, hvis ikke det går direkte så kan du installere ved at sætte Acerens harddisk ind i en anden computer og installere en Linux som kan køre på din Acer (OpenSuse) flytte harddisken tilbage og starte Acer computeren det har jeg gjort sidste weekend på grund af at computeren frøs fast midt i installationen hver gang - mange gange, når du opdaterer så kommer der en ny udgave af Grub loaderen og den siger at Grub ser nogle partioner som ikke længere findes (det er fra den anden computer) og nu skal du holde tungen lige i munden og installere den nye Grub på det rette drev (/dev/sda1) vil jeg foreslå, men det er altså kun hvis ikke du kan få et styre system ind direkte

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-10-10 19:09

Så langt så godt, nu er det jo det om jeg kan huske alle de punkter.
Der er flere værktøjer til partionseditering.
Hvis vi er enige om du ikke har andet end den ene disk i Arcer og der er ikke noget du skal/kan bruge!!!
start det første værktøj til partions editering og slet alle partioner.
opret så en ny partion af hele disken og den skal være aktiv. Det er for du senere kan boote på denne. Disken skal her efter formateres men det mener jeg din windows cd eller Ubuntu laver når du instalerer senere.
den windows mini Xp der henvises til kan også køre live som en ubuntu disk kan.
jeg har før brugt den, og koblet den på mit lokal net delt disken på nettet og sat mig ved en anden PC og hentet alt hvad jeg skulle bruge over på denne pc. Har en gammel PC stående uden disk og uden sider med disk kablet strittende, sat en disk på og gjort som beskrevet.
Hvis der går fisk i noget, kan man bruge et af de andre værktøjer, og lave en frisk master boot record på sin disk og man er sikker på at en gammel linux instal ikke laver kluder for noget.
Se nederste punkt, her står mere, dette giver en ny menu med yderligere værktøjer.
men vær lige klar over nu har du magten over alt på denne maskine, og det er lige med at forstå hvad man gør Pøj Pøj.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-10 20:07

Det er ganske vist udgave 10.1 jeg har, men der er vist ikke så stor forskel.

Den starter med at give dig valget
Sart fra harddisk
Start Hirens..................................denne skal du bruge og vælg med piltasten og enter.
Start mini XP

Flere valg
Hos mig er det Harddisk tools på nr. 6
tast 6 og enter

Nyt valg
Active kill disk nr.4
Hvis du ved vilket mærke harddisk du har kan du vælge den
n. 8 og enter viser flere mærker

HAR DU KUN EEN HARDDISK I DEN MASKINE

Når den spørger om licens til kill disk så svarer du bare ja.

Jeg kan ikke følge dig længere for min maskine skal ikke slettes.
( evt. kan jeg finde en gammel harddisk og så følge med, men prøv lige selv.)

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 23-10-10 20:29

næsten klar, men venter på at udvidet test kører færdigt - snart tilbage

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-10 21:09

En test kan tage lang tid - så jeg lukker nu.
Men den Kill disk er rimelig at bruge.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 23-10-10 21:10

Citat
Flere valg
Hos mig er det Harddisk tools på nr. 6
tast 6 og enter

Nyt valg
Active kill disk nr.4
Hvis du ved vilket mærke harddisk du har kan du vælge den
n. 8 og enter viser flere mærker

min harddisk = WD3200BEVT = western digital og det er wd's extended test dr kører ca 12 minutter endnu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-10 21:13

Ok det lyder godt, og der kan du sikkert "gøre den god igen"
Jeg vender lige tilbage om lidt så

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-10 21:21

Det må være den der hedder 3. WDCLEAR som nulstiller den.

XP kan selv formatere
Ubuntu kan selv formatere (ikke samme format som XP)

Måske skal du prøve med en ældre ubuntu / Mint / eeebuntu på den maskine hvis du stadig vil prøve Linux.
Mint 7
EEEbuntu standard
ubuntu 9.4

Hvis du syntes du har hentet mange Linux - så har jeg ca. 20 forskellige udgaver af linux men mest ubuntu typen

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 23-10-10 21:32

DLGDIAG found no errors - altså håber jeg

og WDCLEAR fundet den åbner 2 valg =

1 start WDCLEAR to verify or zero IDE drive
2 WDCLEAR infinite 0ptions
3 exit

1 eller 2 ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-10 21:41

Den harddisk skal helst "zero IDE drive"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-10 21:41

Og det tager måske et par timer.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 23-10-10 21:45

og lige før jeg trykker på knappen fsv "zero IDE drive" - jeg husker at harddisken er en sata -

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-10 21:55

Ja så er det ikke klogt, med IDE zero

Nu begynder det at dæmre lidt...........................der mangler sikkert drivere under installationen.
Linux udgaverne har en del drivere med, og nyere computere styrer selv SATA diske fra bios.
Det er nok det der går galt.
Måske kan en ældre ubuntu klare det.
Men med XP skal du nok bruge en driver under installationen. (F6 lige i starten)

Jeg lukker for i dag.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 23-10-10 22:03

go' ide - god nat

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-10 10:21

Nyt forslag:

At hente denne ubuntu udgave som skulle være god til netbooks.
http://gadgetmix.com/articles/eeebuntu-3-0-review-base-and-standard-editions/

Hentes her:
http://eeebuntu.virginmedia.com/Eeebuntu%203.0%20Editions/index.html

Læg mærke til at 3.0 standard fylder mere end en CD

Jeg bruger eeebuntu 3.0 standard på en pendrive i live udgave til gå i banken, og det kan gøres fra en hvilken som helst comp. der kan boote fra USB.....................ingen hackere og ingen kan spore, at jeg har været der.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 24-10-10 19:46

eeebuntu downloadede denne eftermiddag

men først en mærkelig observation fra igår: - Hiren's cd bragte wd værktøjer, - wd værktøjet fandt harddisken og beskrev den med navn og s/n alt ok - værktøjet kørte et quick-test og konstaterede at harddisken var ok - værktøjet kørte derefter en extended-test samme fine resultat alt ok - derefter 'åbnede' jeg WDCLEAR som ikke kunne se nogen harddisk ??? mærkeligt men dog også ligegyldigt for det var jo ikke særlig klogt at zero'e en sata disk - men mærkeligt alligevel

eeebunto 3.0 standard er brændt - er installeret og kører - jeg er imponeret over denne succes.

har flere problemer at løse. det første og nok vigtigste er at jeg ser alt på den externe vga-skærm - Acer's egen skærm er sort - dette først

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-10 21:05

så først et stort

Du har en Fn tast nede til venstre.
Den har et symbol som passer til nogle taster med samme symbol eller farve.
En af tasterne (nok en F-tast) har sikkert en tegning der ligner en skærm.
Hold Fn tasten nede og tryk på tasten med skærmen
Der er sansynligvis 4 muligheder (viser sig et kort sekund efter et tryk)
Begge skærme slukket
Den ene skærm alene
Den anden skærm alene
Begge skærme sammen

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 24-10-10 21:27

tak, Eyvind for lykønskning - tak til alle der har medvirket ...

der er dog nogle problemer endnu - sikkert driver problemer ?

(FN)+ ' ligegyldig hvilken F-taste' giver ikke begge/ene/anden-skærm-menuen - billedkvaliteten på den externe vga-skærm er dårlig og svingende

grafik-delen er også under mistanke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-10-10 21:34

Også et stort TILLYKKE fra mig godt at Eyvind ikke var så opgivende som jeg da jeg læste om dine problemer med Ubuntu.
Og så velkommen på Linux holdet, glem Windows XP på den Acer og brug den Linux du nu har installeret, kommer der problemer så sidder vi parat og måske spørger du om noget som selv jeg kan svare op

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 24-10-10 21:49

-
Audio Realtek
Card Reader Intel
Chipset Intel
LAN Broadcom - ? jamen nettet virker
VGA nVidia
-

ovennævnte skal nok hentes ? eller kan eeeBuntu selv finde drivere ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-10 22:33

Min bærbare Zepto 3215w får ikke installeret drivere når jeg afprøver en ubuntu.
(dog købte jeg netop den model fordi den skulle kunne køre ubuntu uden videre)
Det er også Intel alt sammen.

Måske viser der sig en driver oppe til højre, som lige skal aktiveres.
På et tidspunkt fortæller den at du kan opdatere og der kan godt følge drivere med.

Trådløst netkort aktiveres oppe til højre.

Ps. Måske er jeg lidt stædig med hensyn til teknik.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 24-10-10 22:47

Citat
Min bærbare Zepto 3215w får ikke installeret drivere når jeg afprøver en ubuntu.

om man testede eeeubuntu på en velfungerende komputer er ligeledes jeg overbevist om at alt ville køre perfekt MEN denne syge Acer har ingen drivere overhovedet ... den er tom tom

at nettet virker overraskede mig - jeg har også hørt lyd det overrasker også men ok ok fint ..

jeg har intet billede på Acer's egen skærm og kun et dårligt og ustabilt billede på den externe VGA-skærm - og jeg har søgt på nettet men endnu ikke fundet noget á la 'driver til Acer 5720Z beregnet for OS=eeeubuntu/linux' - der findes drivere for Acer, der kører XP - ligeledes drivere for Acer, der kører Vista

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-10 10:20

Nu er du kommet dertil hvor min viden hører op (det går jo af sig selv her hos mig)
Men der er mere hjælp at hente her, dog på Engelsk:
http://forum.eeebuntu.org/viewtopic.php?f=25&p=21118

Eller på dansk:
http://www.ubuntudanmark.dk/
Din eeebuntu er en ændret ubuntu, så de ved en masse om drivere her.

Læg en kommentar ind her i tråden når / hvis du får løst dine driverproblemer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-10 08:40

Men du er da stadig velkommen til at få hjælp her i tråden..................bare spørg løs.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 28-10-10 12:19

jeg leder efter løsning på driver-problematiken - og kommer igen ..