/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Motion
#NavnPoint
miritdk 913
dova 744
granner01 720
jakjoe 710
refi 665
pallebhan.. 570
Birgitta 520
ans 380
svendgive.. 380
10  libr 300
Godt råd til løbetræning søges
Fra : Nulle81
Vist : 369 gange
200 point
Dato : 09-10-10 16:22

Hej
Jeg er begyndt at løbetræne. Mest for at komme i form og tabe mig lidt. Jeg har fuldt et program hvor jeg starter med at gå 5 min. og så løbe 1 min. og gå 1½ min.... løbe 1 min. og gå 1½ min. Det fortsætter sådan til man har løbet 8 gange og slutter med at gå 5 min. I programmet skal men så efter en uge sætte det op til at løbe 1½ min.
Det program har jeg fuldt i næsten en måned nu og 3 gange om ugen. Jeg har ikke sat det op da jeg stadig ikke kan gennemføre den første uge.

Er der nogen der har gode råd til hvordan jeg kan blive bedre??

 
 
Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 09-10-10 16:43



Jamen du gør lige som man skal... så bare fortsæt, det skal nok komme..........Rom blev ikke drukket på den dag



Kom godt i gang med løbetræning
Løbetræning er en effektiv, udfordrende og sjov motionsform. Der findes mange gode grunde til at begynde at løbetræne. Som begynder bør du være specielt opmærksom på nogle ting, så dine første løbeture bliver udfordrende og spændende frem for kedelige og monotone.

Skift mellem gang og løb
Hvis det er lang tid siden, at har trænet regelmæssigt, kan du med fordel starte med nogle træningsture, hvor du skifter mellem gang og løb. Sådan kan du opbygge dine træningsture indtil du kommer i så god form, at du kan løbe i længere tid i træk. Dit første mål som løber, kan være at løbe 20 minutter i træk uden at blive forpustet. Når du skifter mellem gang og løb er det vigtigt, at der er en fornuftig balance mellem løb og gang. Hvis du bestemmer dig for at løbe to minutter i træk, er det en god idé at starte ud med også at gå i to minutter. Når du kommer i bedre form, kan du så gennemføre samme løbetid, men reducere pausen til halvandet minut og senere til et minut. I starten er det bedre med relativ kort løbetid og kort pause frem for nogle længere intervaller med længere pause. Med korte løbeintervaller kan du bedre holde et fornuftigt tempo uden at blive forpustet og træt, og du vil også kunne løbe med en bedre teknik. Mentalt virker det også mere overskueligt, hvis intervallængden ikke er så lang.

Hold gejsten oppe
Det er vigtigt at du til at begynde med ikke lader dig afskrække af, at det er hårdt at komme ud at løbe. Hvis du løber med et pulsur vil du formentlig erfare, at det er utroligt svært at holde pulsen nede. Du vil dog indenfor relativ kort tid opleve, at det bliver lettere at løbe længere, og at det samtidig føles mindre hårdt. Er du godt igennem de første 4-6 træningsuger, så begynder overskuddet at komme, og du vil begynde at kunne nyde dit løb og helt glemme, at det er hårdt.

Træningsmængde
Som begynder er det første vigtige skridt ind i løbeverden at få kontinuitet i træningen. Træning 2-3 gange om ugen i 20-30 minutter ad gangen vil være nok til at opnå en markant forbedring i din kondition.

Varier din træning
Et af de vigtigste punkter indenfor løbetræning, er evnen til at kunne variere sin træning. Variation er godt ikke blot for at skabe ny motivation, men variation er også vigtig for at opnå formfremgang. Løb giver en unik mulighed for at komme ud i naturen og opleve forskellige indtryk. Benyt dig af denne mulighed. Det er også vigtigt, at du prøver at variere indholdet af din træning. Hvis du træner efter præcis samme opskrift hver gang, så vil du hurtigt opdage, at du går i stå og ikke forbedrer din kondition yderligere.
http://dagenssundhed.dk/motion-og-tr%C3%A6ning/l%C3%B8betr%C3%A6ning/kom-godt-i-gang-med-l%C3%B8betr%C3%A6ning

Kommentar
Fra : alka


Dato : 09-10-10 16:50

Intervaltræning, er en god og effektiv metode, til "at holde sig i form", men du har tilsyneladende IKKE formen, hvorfor du blot må fortsætte til du begynder at registrere forskellen!

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 09-10-10 17:06

Bare fortsæt..................................det skal nok blive bedre.

Kommentar
Fra : ElseR


Dato : 09-10-10 20:20

Helt enige med de forrige om at du bare skal fortsætte - formen skal nok komme.

Da jeg startede med at løbe for lidt over 2 år siden var min form også næsten lig nul. Jeg fulgte ikke noget program, men brugte samme princip som alle programmer foreskiver - skiftevis løb og gang. Jeg brugte ikke ur, men talte hvor mange skridt jeg løb og gik. Og hvor hver gang jeg løb øgede jeg antallet af skridt jeg løb. Så vidt jeg husker talte første gang kun 50 skridt (under 1 minuts løb) før jeg ikke kunne mere og blev nød til gå for at puste ud. Næste gang forsøgte jeg at løbe 55 skridt - næste gang 60 osv. Langsomt (meget langsomt) men sikkert blev distancen jeg løb størrer og størrer. Der gik midst 1/2 år inden jeg kunne løbe 5 km - det er vist det de fleste såkaldte begynderprogramme lover man kan efter 12 uger. Men formen var kommet, og er sidenhen også blevet endnu bedre.

Så bliv ved - formen skal nok komme! Du skal ikke forvente det komme hurtig og fra gang til gang. Det kommer langsomt, og i bølger. I perioder vil du føle at der ikke sker fremgang, og så kan du pludselig mærke at der er sket noget.

Husk også at mht. vægttab, så giver løb ikke ret meget. Det er det du spise du skal kikke på.

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 173561
Tips : 31660
Nyheder : 719565
Indlæg : 6383027
Brugere : 218252

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste