/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
branddør
Fra : Rustica.dk
Vist : 4113 gange
500 point
Dato : 08-10-10 16:06

Hej Kan-du-er.

Jeg vil høre om det er muligt at tilpasse en branddør i højten ?

Jeg har "kun" 193 (Med karm), så det er ikke standart?

Men hvordan kan jeg lave det så det stadig er lovligt, og kan man selv lave sådan noget ?

Jeg påtænker at købe en brugt branddør

Gerne link mm.

Venlig Hilsen
R

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-10-10 16:09

Hvis det er en branddør med pakning.............................så kan den ikke ændres.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-10-10 16:26

Alt kan lade sig gøre, men det kræver lidt snilde, og betænksomhed.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 08-10-10 16:27

ja den er jo lavet en gang, så det byrte være muligt, men er det noget en tømmer skal til for at lave ;oD

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-10-10 16:47

det skulle ikke være nået problem at skære døren ned til dit ønsket mål det kraver dog at du indfræser en ny "liste"

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-10-10 16:47

Nu er der forskel på brandøre.
Er den med stålkarm, skal der sikkert en smed eller en med snilde til at lave den. Man skal se døren.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 08-10-10 16:52

ja kan godt se hvis den har stål, er det ikke lige til at fræse den ind.
Men ellers kan en overfræser måske klare det ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-10-10 17:55

en stålbranddør kan skæres ned og lukkes i enden igen med et svejseapparat. jeg ved ikke om det er lovligt, men der er nok ingen der kontrollerer det. det væsentligste er at det er gjort ordentligt.
hvis det er en trædør er den sansynligvis massiv og så er det bare at skære en ned. karmen har indlagt en strimmel af brandpasta, en rød stribe som er fræset ind i karmen. hvis du får den beskadiget kan du købe en strimmel i byggemarkedet og lime den i. det er fuldt lovligt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-10-10 19:53

Ja, der er branddøre i træ. men med stålkarm. Og alverdens andre løsninger.
Det er spørgsmålet, hvad du kræver af klassifikation af døren, - det er der ingen oplysninger om.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 08-10-10 21:00

jamen så skal jeg da have mig en branddør i træ

Mange tak for alle de gode svar.

er der evt. en af jer der har en vejledning til hvordan det skal gøres

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-10-10 21:13

Måske kan du lære noget ved at google på BS 40 - 60, o.s.v., men måske kan du danne dig en mening ved at forske i denne side: http://www.multitek.dk/Produktblade.4.aspx

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 09-10-10 07:13

En godkendt branddør må man ikke ændre på.
Du skal bestille en branddør i de mål du skal bruge.
Får du brand giver det balade med forsikringen, når man finder ud af branddøren ikke har fungeret.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 09-10-10 08:15

ja det er jo vigtigt, med forsikringen

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-10-10 10:30

En brandør er godkendt til, at hindre/nedsætte muligheden for, at en brand breder sig yderligere. De kan være mærket til fx 30/60 eller flere min.

Derfor kan man ikke ændre en brandør, men blot odelægge den!

Hvis et forsikringsselskab har stillet krev om brandsikring i henhold til hvilket certifikat døren skal have/opfylde, så får du problemer med en eventuel forsikringsbegivenhed, da du ikke har overholdt aftalen, hvorfor en dækning kan nedsættes eller eventuelt helt bortfale.

Hvis det ikke er er forsikringsmæssigt krav, så er det jo uden betydning, men ikke for om branden skal bredde sig.

Du kan fx prøve her, om de skulle have en brugt dør der passer: http://www.genbyg.dk/brugte_doere/branddoere/

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 09-10-10 12:40

Du må ikke lave om på en branddør.
Kan du ikke får lavet højden lidt højere, til f.eks 209 cm, så kan du nok spare en del kroner, ellers må du få en specielt lavet til dig, det kan du f.eks få fra disse firmaer.

http://www.daloc.dk/

http://www.multitek.dk/

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 09-10-10 12:49

Men jeg tænker kunne man ikke få en tømmer til at lave den om ??

De samler den jo alligevel ,oD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-10 14:50

Hvis det er vigtigt for dig ikke at skulle hæve overliggeren over eksisterende dør - så sæt den uden på eksisterende døråbning.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 09-10-10 15:05

probleme er at der ikke er ret højt til loftet, så derr er desværre ikke mulighed for at få den til at passe ind

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-10-10 15:18

Hvis en dør skal ændres, vil det oftest være i bunden det er nemmest at ændre, så håndtaget vil så følge med ned.
Men selvfølgelig, kan den ikke laves forsikringsmæssigt forsvarligt,- så. ????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-10 15:34

Hvis du er pålagt at sætte en godkendt branddør op, så lad firmaet som fremstiller døren, ændre den til dit mål.