/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Forbudt at parere med sålen i fodbold?
Fra : cristian2
Vist : 796 gange
40 point
Dato : 07-10-10 13:10

Jeg spiller indendørs fodbold (uden dommer). Vi følger ikke indendørs-reglerne, men udendørsreglerne. Én på holdet bliver ved at pointere at det er forbudt at parere bolden med sålen af gummiskoen.

1. Er det korrekt? Er det nogen der kan henvise til en hjemmeside med fodboldreglerne hvor det står anført?

2. I givet fald - skal der ikke først være tale om et desideret forsøg på tackling med sålen forrest?

3. Er det ikke afhængig af hvor på banen man befinder sig (om der er en modspiller i ens nærhed, svarende til "højt spil" med fødder i hovedhøjde)?

4. Er det et gængst problem? Er der mange eksempler på at modspillere kommer til skade?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-10 13:18

Jeg kan ikke læse mig til at det skulle være forbudt meeen der står også at der kan være lokale regler

Kan du ikke selv lige hjælpe med at læse med

http://www.dgi.dk/udover/fodbold/regler.aspx

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-10-10 13:24

Tag en sok uden på skoen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-10-10 14:19

Du må godt parere med sålen (holde den stille), men du må ikke stemple (sparke udad).

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 07-10-10 14:22

Du har ganske ret i at det ikke fremgår af reglerne for det er kun i relation til at udsætte modspillere for fare. På samme måde som at du må løfte dit ben så højt du kan så længe der ikke er modstandere i nærheden.

Hvis man ikke ikke måtte bruge sålen var mange moderne driblinger ulovlige

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-10 14:42

Parere er jo ikke det samme som at stoppe bolden.
Normalt må man ikke tacle indendørs.
Udendørs må man ikke tacle med sålen og knopper vendt mod modspilleren (såkaldt stempelforsøg)
Udendørs tacklinger foregård med indersiden mod modspilleren - altså med boldt i mellem.

Udendørs: spark eller forsøg på at sparke medfører udvisning.
Det kan så måske diskuteres hvad der er et spark.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 07-10-10 15:07

Citat
du må ikke stemple (sparke udad).

Her har vi problematikken.
Dvs. man må altså ikke sende bolden af sted med sålen. (Jeg, og vi andre på holdet har dermed uret)
Men hvad er grunden til det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-10 16:01

Du blander det lidt rundt.

Hvor er dine modspillere når du vil rulle/skubbe bolden med sålen.
Fodboldreglerne snakker ikke om at parere men om at tacle.

I øvrigt er forkert fod og benstilling årsag til mange skader i forbindelse med tacling.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 07-10-10 16:49

Citat
Hvor er dine modspillere når du vil rulle/skubbe bolden med sålen.
Fodboldreglerne snakker ikke om at parere men om at tacle.

Eksempelvis:
Bolden befinder sig i skudafstand foran mig i en halv meters højde. Modstanderen står med den samme afstand til bolden som jeg. Jeg støder bolden skråt nedad med sålen til en medspiller eller så bolden går i mål. Der er således ikke tale om en tacklings-situation.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-10 19:24

Ok - så er det bare din måde at spille med bolden.

Men er der mindste mulighed i situationen for at du kan stemple modspilleren.................... YT