/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvor meget foder??
Fra : Morganza
Vist : 1467 gange
100 point
Dato : 02-10-10 10:58

Hej jeg har indtil for få 14 dage siden været ejer af en Alaskan Malemute,men måtte så ha ham

aflivet på grund af dårligt hjerte.Han blev fodret en gang om dagen.

Jeg har så nu anskaffet mig en lille Dansk/svensk gårdhund som vejer 8 kg,den er 1 år gammel.

Så er mit spørgsmål, om den skal ha mad to gange om dagen,eller om det også kun er een

gang.......Hvor meget skal den ha?...på en pose Pedigree,står der mellem 100g-165g,afhængig af

aktivitet. Er det så dagsbehovet,eller er det to gange daglig,det står der nemlig ikke noget om.

Dette er nok lidt rodet,men håber det er til at forstå.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 110 point
Dato : 02-10-10 11:42

Du må prøve dig lidt frem. Din fodring afhænger meget af hvor meget hunden bevæger sig!
Det plejer at være dagsbehov, der er angivet på posen!

http://www.hundeunivers.dk/hundeartikler/hundemad-og-hundefoder/
Hvor ofte skal jeg give min hund mad?
Hundehvalpe har brug for at spise flere gange om dagen mens voksne hunde kan klare sig ved at spise én eller to gange om dagen. Nogle hunde er glade på bare et måltid om dagen, men to måltider om dagen er mere sikkert – specielt for en aktiv eller stor hund. Giv din hund mindst en time til at fordøje sin mad før du tager hunden med ud på en løbetur eller noget andet aktivt – ellers kan det være farligt for hunden. En tommelfingerregel er, at hunden skal have sit største måltid efter, at hunden har været aktiv i stedet for at få maden inden.

Hunden bør også have tid til at slappe af efter sin motion inden den får maden. Du kan erstatte et måltid med komplet tørfoder du bruger som gevinster i træning for en yngre hund f.eks. på gåturen. Hvis du gør dette, skal du dog sørge for ikke at give hunden for meget. Hundens mave skal ikke overbelastes mens den løber rundt. Det er bedst at fodre hunde på samme tidspunkter hver gang, især når det gælder en hundehvalp du er ved at træne til at være stueren.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 02-10-10 12:13

Det er dagsrationen, incl. godbider......... Når du lærer den aktivitetsniveau og kende, kan du jo se om den bliver for tyk eller tynd og så regulerer maden der efter.

Jeg er tilhænger af fodring 2 gange om dagen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-10-10 23:00

Den dagsration der står på posen er ofte overdreven.

Min hund har altid mad i skålen og trives fint med det, han spiser ikke mere end han har behov for, men han kommer aldrig i nærheden af det der står på posen.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 03-10-10 08:29

Det er aldrig en god idé og lade maden stå fremme, så har man ikke den nøjagtige kontrol med hvad hunden spiser og man "glemmer" måske lige at man har stukket hunden en rest mad af noget andet. En hund der går og er halv/helmæt hele dagen, bliver let en inaktiv hund....... og igen, det kommer an på aktivitetsniveauet

Godkendelse af svar
Fra : Morganza

Dato : 03-10-10 09:29

Tak for svaret katekismus.

Det lyder fornuftigt,husker bare at jeg for år tilbage,have en lille hund....

den havde altid mad i sin skål,den spiste aldrig det hele....denne her æder

som om den ikke havde fået mad længe,så jeg tør ikke bare fylde skålen,

uden at ha`kontrol med,hvor meget den får......Jeg ved ikke.....måske går

det over efterhånden som det går op for den,at der ikke er konkurrance om

maden

Også tak til i andre for jeres svar.