/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Skat i Danmark og/eller Spanien
Fra : sirenita
Vist : 646 gange
100 point
Dato : 01-10-10 23:43

Jeg er bosiddende i Spanien siden 1991 og staar registreret i det danske folkeregister som udrejst siden da. Jeg betaler skat her i Spanien og laver selvangivelse hvert aar.etc.
Skal nu nok til Danmark i tre mdr. under dansk arbejdsgiver. Hvordan og hvorledes med skat i disse tre maaneder og muligvis har jeg to forskellige arbejdsgivere paa samme tid i de tre maaneder. A og B indkomst?? Hvordan fungerer dette??

Paa forhaand tak.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 02-10-10 00:46

Du vil højst sandsynligt være skattepligtig i Danmark af dine indtægter herfra. Men da du er udlandsdansker i skattemæssig forstand, er det meget vigtig fr dig at sikre, at du ikke bliver grebet af danske skatteregler, så du kommer til at betale skat i Danmark afr dine spanske indtægter.

Mit råd til dig er, at du retter henvendelse (skriftligt) til Skat og skriver så mange oplysninger som muligt. Helt ned i detaljerne. Skriv i rigtig god tid, så de kan nå at svare, inden du kommer til Danmark og arbejder.

Hvis du har været ude af Danmark i en del år, og ikke rigtiog ved, hvilken skattekommune, du hører under, skriver du til Skat i Københavns Kommune, Gyldenløvesgade (find ppostnummer på nettet).

Skriv f. eks således (teksten kan tilrettes, så den paser til situationen).

"Jeg har været bosat i og skattepligtig til Spanien i ca. 20 år, men har fået tilbud lønarbejde i Danmark en periode på ca. 3 måneder i 2010 eller 2011. Jeg er interesseret i at påtage mig dette arbejde, men er nødt til at vide, om det har betydning for mine skattemæssige forhold. Jeg anmoder derfor om, at Skat snarest muligt underretter mig om, hvorvidt jeg skal beskattes i Danmark, mens ansættelsen pågår. Det bedes oplyst, om jeg skal skaffe mig dansk hoved- eller bikort, om, hvor og hvordan jeg skal tilmelde mig hos skat, om, hvilket skattetræk, der vil finde sted, og om, hvordan den endelæige opgørelse finder sted, når jeg efter ca. 3 måånderes lønoindkomst i Danmark atter udrejser til Spanien.

I bedes venligst svare snarest muligt, så jeg får god tid til at forberedemig i overensstemmelse med reglerne. Hvis der er forhold, jeg skal være særlig opmærksom på, bedes I venligst udtrykkeligt skrive det til mig.

Hvis jeg ikke hører fra jer, il jeg tillade mig at lægge til grund, at jeg efter ca. 20 års fast tilknytning og bskatning i Spanien, udelukkende skal beskattes i Spanien af mine samlede indtægter, herunder også indtægter i Danmark. Hvis I har en modsat opfattelse, som jeg kan forelægge for min kommende danske arbejdsgiver, bedes I oplyse det.

Med venlig hilsen
¨
sirenita

-----

Håber, du kan bruge dette. Det vigtige er at komme i dialog med skat. Hvis de ikke kan/(vil/evner(formår at give ordentlige svar, skal man i alt fald kunne se af korrepondancen, at du har gjort, hvad du kunne. Du skal bare være forberedt på, at Skat ikke er så kompetente eller fagligt kvalificerede, som man kunne håbe. Måske kan du slet ikke komme i dialog med dem, fordi de ikke er begavede nok til at svare på dine spørgsmål.

Jeg kan eventuelt give dig flere svar, hvis du har brug for det. Men så prøv at uddybe dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 02-10-10 01:32

Oldboston - utrolig indstilling du har til Skat:
Citat
Du skal bare være forberedt på, at Skat ikke er så kompetente eller fagligt kvalificerede, som man kunne håbe. Måske kan du slet ikke komme i dialog med dem, fordi de ikke er begavede nok til at svare på dine spørgsmål.

Citat
Skat i Københavns Kommune, Gyldenløvesgade

det er vist blevet nedlagt for en del år siden - alt Skat er flyttet fra kommunerne!

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 100 point
Dato : 02-10-10 01:39

Søg evt. om bindende svar på Skat - det koster 300,- kr.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=210335

Citat
Søg om bindende svar

Hvis du er i tvivl om den skattemæssige behandling af en disposition, kan du spørge SKAT og få et bindende svar.

Nedenfor gennemgås ordningen med bindende svar helt kort. Du kan læse mere om bindende svar i pjecerne:

Bindende svar til borgere og Bindende svar til virksomheder.

Endvidere kan du finde en detaljeret gennemgang af reglerne i Den juridiske vejledning afsnit A.A.3.1 Baggrund og regler.

De omfattede skattespørgsmål
Du kan spørge om de skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser af en bestemt disposition, som du har foretaget eller påtænker at foretage

Du kan spørge om de skatte- og afgiftsmæssige virkninger for dig selv, din virksomhed/organisation eller den du repræsenterer.

På spørgsmål om virkningen af indkomstskat, ejendomsværdiskat eller afgift efter pensionsbeskatningsloven kan du også spørge om de skattemæssige virkninger for andre, hvis der er tale om en disposition, som du påtænker at foretage.

Bindende svar gives dog ikke på spørgsmål om den skattemæssige virkning af toldlovgivningen. Bindende svar gives heller ikke på spørgsmål om bevillinger eller dispensationer vedrørende påtænkte dispositioner.

Gebyr
Det koster et gebyr på 300 kr. for et bindende svar.

Svar
Det bindende svar afgives af SKAT. I sager med principielt indhold afgives det bindende svar af Skatterådet.

SKAT afgiver normalt det bindende svar senest en måned efter, at du har sendt din anmodning og betalt gebyret. Dette gælder ukomplicerede sager, hvor alle nødvendige oplysninger fremsendes sammen med anmodningen. Det er endvidere SKATs samlede mål, at 90 % af alle bindende svar er afgivet inden for tre måneder

For et bindende svar fra Skatterådet er udgangspunktet 3 måneder.

Et bindende svar er bindende for SKAT i maksimalt 5 år.

Anmodningen
Den skriftlige anmodning med alle relevante oplysninger samt gebyret skal indsendes til SKAT. Du skal så vidt muligt formulere dine spørgsmål i anmodningen, så de kan besvares med "ja" eller "nej".

Jeg anmoder om et bindende svar.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 03-10-10 11:27

IBM760 har måske ret i, at jeg var lidt hård i min omtale af Skat, og det er naturligvis rigtigt, som IBM760 anbefaler, at søge om bindende forhåndsbesked. Når du gør det, er Skat jo forpligtet til at svare, og så skal svaret selvfølgelig være rigtigt, idet Skat jo bliver bundet af svaret.

Det er også rigtigt, at de kommunale skatteforvaltninger er nedlagt, så som udlandsdansker hører du ikke automatisk under Københavns kommune. Men hvis du som bosat i Spanien vil benytte dig af en af de mange borgerservice-kontorer, der er åbnet, er det formentlig mest hensigtsmæssigt, at du henvender dig til Borgerservice i København. Jeg tør ikke sværge på, at den ligger i Gyldenløvesgade.

Godkendelse af svar
Fra : sirenita

Dato : 31-10-10 00:53

Tak for svaret IBM760.