/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Bejdset egetræs bordplade smitter af
Fra : twister
Vist : 5726 gange
60 point
Dato : 30-09-10 11:05

Hej

jeg har en egetræs bordplade som jeg har bejdset med sort sprit bejdse og derefter givet den linolie men det bliver ved med at smitte af..

Hvad kan jeg behandle bordpladen med så den ikke smitter af

vil gerne behandle med bivoks men ved ikke om det dur ovenpå linolie

og hvordan laver man bivoks så man kan polere det i bordpladen???

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-09-10 11:54
Kommentar
Fra : twister

Dato : 30-09-10 12:09

har prøvet som beskrevet i linket men det smitter stadig af når man tører pladen over med en våd klud

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-09-10 13:01

Gnub ihærdigt med tørt sugende papir (køkkenrulle) til du har fået al det våde oliesnask af.

Hvis du vil bruge olie fremover, så husk at det skal være en tørrende kvalitet.

Selv ville jeg aldrig bruge hverken linolie eller voks. Man får en alt for sart overflade.

Hvis man ikke lakerer, så brug i det mindste en ordentlig robust og tørrende alkydolie.
Når bejsen smitter af kan det være fordi den ligger på en grund af gammel o´lie eller lak, så den ikke kommer ind i træets overfladestruktur. Bejdse er kun til helt ubehandlet træ.

Hvis du vil farveovenpå gammel olie, så brug en olie med farve i.
Spritfarvelade arbejder ikke sammen med olie.

Kommentar
Fra : twister

Dato : 30-09-10 13:23

der er ikke mere "oliesnask" på pladen. linolien er trukket hekt ned.

er linolie ikke tørende kvalitet?? der står på flasken at det hærder op.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-09-10 13:28

Så er problemet at din spritfarve ligger ovenpå olien . Der har formentlig været gammel olie eller lak på træet da du bejsede.
Det kan også været overskud af bejse eller at den ikke var knastør inden du begyndte med olien.

Kommentar
Fra : twister

Dato : 30-09-10 13:47

bordpladen var helt ny og ubehandlet og jeg sleb den enda inden der kom bejdse på.
vil gi dig ret i at der nok er et overskud af bejdse, men hvordan får jeg det forseglet så det ikke smitter af. vil gerne gi den bivoks men kender ikke fremgangsmåden.. eller om det dur oven på linolie og om det er holdbart nok til en bordplade i en hjemmebar. har tidligere haft en lud behandlet bordplade men der kom glasene til at lugte af lud når de havde stået lidt så det skal helst være noget der ikke lugter og bivoks dufter jo dejligt

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 60 point
Dato : 30-09-10 14:11

Du kan sagtens lægge bivoks på. varm op med en hårtørrer og "mal" vokset på som en slags farvekridt. Stadigvæk med varme på kan du bruge en gammeldags blankebørste til sko for at arbejde voksen ud over fladen og ind i træets overflade. Børst på langs af træets årer. Der vil komme hvide og farvede ringe på afhængig af hvilken spiritus, der driver ned af glassene på bardisken, men i hvert fald de hvide af dem forsvinder ved en ny gang varmebørstning. Åh - forresten - du har sort bejdse ; så betyder ringenes farve næppe det store, så du kan klare det hele med varme og børste. Om det fjerner afsmitningen, aner jeg ikke. Den ene gang, jeg har sortbejdset noget, var det den ægte vare, som skulle have lys for at hærde. Én af komponenterne var et fotofremkalderstof, pyrokatekin eller hydrokinon, tror jeg.
Du kan også gøre det, at du varmer linolie op i vandbad til 80-98 grader; så kan du opløse en pæn del voks i den og smøre på med en pensel (opvarmet) på en opvarmet flade (hårtørrer igen!).
mvh
pbp

Kommentar
Fra : twister

Dato : 30-09-10 14:54

ok mange tak pbp_et det vil jeg prøve og så skal jeg nok lige komme med en opdatering om det virker.

jeg har fundet ud af at jeg nok skulle ha brugt noget der hedder laboratorie bejdse men det er jo for sent nu....

Godkendelse af svar
Fra : twister

Dato : 05-10-10 17:21

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-10-10 18:02

Selv tak. Laboratoriebejdse, den ægte vare, er vistnok så fyfy i kemisk henseende, at den ikke er til at opdrive (men supermarkederne må stadig gerne stille slik i børnehøjde, og der er masser af mennesker med kørekort, som....). Muligvis kan der findes en slags erstatning.
vh
pbp